Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Köpte lins i New Zealand hos Globalmediapro Limited, fungerade perfekt, sparade ca 3000:-

http://www.globalmediapro.com

Slapp du verkligen tull och moms?

Mig veterligt så läggs en streck-kod på paketet av UPS (eller vem som nu har ansvaret för leveransen) där inköpsvärdet ligger inbäddat. Paketet anländer till Skavsta (t ex) och blippas vid ankomst. IT-systemet loggar varans ankomst och innehåll, vem det ska levereras till och sänder tulluppgiften vidare till Tullverket. I efterhand avkrävs tull och moms av UPS som alltså plockar dig på beloppet innan utleverans för att inte själva få stå för den kostnaden.

Annat är det om du postar mellan privatpersoner där de streck-kodas av lokalt postverk som endast kan utgå från de uppgifter som avsändaren angett. Skriver du t ex "strumpor" och värde = 10 :- så slipper du sannolikt intullning om inte någon fattar misstankar och river upp försändelsen. Ligger det en tullpliktig vara i försändelsen så får du betala ett schablonvärde samt straffavgift. Om det inte anses som grovt (finns tydliga prejudikat) då åtal är att vänta.

Är det någon som vet bättre eller har åsikter i ämnet är ni såklart välkomna att förtydliga.

Postad

Lite olika det där, men som nämnts ovan, med de stora transportörerna som UPS, DHL och FedEx kräver de dig ofta på tullen. Men jag köpte en Glidecam 4000 från USA som levererades med FedEx där de knappt drog någon tull alls vilket förvånade mig, visade sig att avsändarföretaget i USA hade specat varorna som tillbehör och med knappt en 1/10 av ordervärdet... Om de gjorde en tabbe eller bara ville vara snälla vet jag inte, men billigt var det.....:p

Annars är det ju lättast att handla när man är utomlands, själv köpte jag en vidvinkellins till min Sony Z1 i San Francisco för 199 dollar (hittade en affär som hade 80% rea), då slängde de med ett polariseringsfilter med för 82 mm jänga, kollade upp vad den gick på hemma och här fanns den för 7000 och uppåt, utan filter.....tjänade in hela resan på bara det.... :e

Postad
Lite olika det där, men som nämnts ovan, med de stora transportörerna som UPS, DHL och FedEx kräver de dig ofta på tullen. Men jag köpte en Glidecam 4000 från USA som levererades med FedEx där de knappt drog någon tull alls vilket förvånade mig, visade sig att avsändarföretaget i USA hade specat varorna som tillbehör och med knappt en 1/10 av ordervärdet... Om de gjorde en tabbe eller bara ville vara snälla vet jag inte, men billigt var det.....:p

Annars är det ju lättast att handla när man är utomlands, själv köpte jag en vidvinkellins till min Sony Z1 i San Francisco för 199 dollar (hittade en affär som hade 80% rea), då slängde de med ett polariseringsfilter med för 82 mm jänga, kollade upp vad den gick på hemma och här fanns den för 7000 och uppåt, utan filter.....tjänade in hela resan på bara det.... :e

Lyllo dig!

Men, då vet jag var jag kan tigga till mig ett lån av en Glidecam i framtiden.... :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...