Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Håller på att klippa min första kortfilm och skulle behöva lite tips med övergångar. Med den här scenen som grund:

1) Två personer sitter och pratar på ett fik

2) De blir ovänner och diskuterar häftigt

3) Den ena av dem kliver på cykeln och cyklar därifrån

Hur ska man klippa mellan de här tre scenarierna. (varje scenarie består av många klipp som jag klipper med raka klipp) men hur gör jag bäst klippet mellan 2) och 3). med vilken övergång?

mina alternativ mellan 2) och 3) som jag tänker är (utan ordning):

a) crossdisolve - fadar in i varandra

b) rakt klipp även där

c) fade in fade out dissolve

d) fade out i ena klippet utan fade in. så det går rakt in i ett rakt klipp

e) rakt klipp och sedan fade in.

vilken övergång kan tänkas vara att föredra?

när använder man alternativen c) d) och e) ? när är det ena att föredra framför det andra och är det något som så gott som aldrig används?

tack för er hjälp!!

Mvh

Per

Posted

Omöjligt att svara på, men rent generellt kan man väl säga att man inte ska blanda för många tekniker i onödan. Varje klipp eller fade eller crossover säger någonting precis på samma sätt som tysta partier i ett musikstycke. Vilket som passa "bäst" beror på vad du som filmskapare vill säga.

Tex, även om du bara har raka klipp så kan du skapa tempo genom att klippa oftare och på så sätt förstärka känslan av konflikt i dialogen. Om du nu vill det.

Men det är svårt att ge ett bra svar utan att se materialet.

/KN

Posted

Pröva med raka klipp först. om det inte känns rätt så kan det lika gärna vara bilderna som är fel, t ex att du inte etablerat var cykeln är i förhållande till caféet, eller att man inte ser den andra personen tagit vägen i bild 3. Menar du att allt är en enda scen (på ett utecafé antar jag om de inte har drive-in för cyklar...)

Posted

jag undviker dissolves så långt det går, gillar det inte alls. om jag tycker det behövs för att byta plats så är det ofta en softad wipe...känns mer berättande på nåt sätt. extremt sällan jag använder dissolves inom en scen.

men gillar inte bildmixar iallafall, i äldre filmer där det hårt används för tidshopp/miljöbyte har det en viss charm men annars tycker jag bara det är fult, och känns lite som en nödlösning (än fast så kanske inte är fallet)