peterfilm.se Postad 22 december 2008 Författare Postad 22 december 2008 http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41391 vad som alltsa hander ar: 1. filma i 1080i med canon a1 + hv30 2. las in som .m2t pa PC (via adobe premiere) 3. installera allt freeride forumet enligt freeride forumet. 4. processa (batch) alla m2t filer. (1080i m2t => 960x540P50 lagarith lossless codec) 5. Redigera lagarith pa ppro i PC. For mig som haller pa med extremsport (mycket motion) ar detta helt oslagbart. 50p is the shit. finns det en vag via MAC att gora liknande. Alltsa lasa in som 1080i och sedan ENKELT batch processa hela mappar till 50P (Bob deinter laced 960x540P50). Till saken hor ocksa att man kan andra skriptet ovan och valja att man vill skapa 720p filer (genom interpolation). Lite samre bild men 720p. beat that mac ;) 0 Citera
Rogge Postad 22 december 2008 Postad 22 december 2008 vantar bara pa en billig/bra 720p50 kamera, sedan ar hela interlace problematiken over, och Apple tar vid.. Panasonic HMC151 har 720p50. :) 0 Citera
peterfilm.se Postad 22 december 2008 Författare Postad 22 december 2008 Panasonic HMC151 har 720p50. :) Sant. Men ar den sa jakla bra pa 50p? sjukt sugen pa en stor P2 kamera. Dock filmar jag mycket i dykhus, och maste ha tva kameror, varpa A1+HV20 ar ett bra (billigt) alternativ. Peter (fortfarande dock sugen pa att fa reda pa om MAc har motsvarighet pa mitt script, dvs import=>batch deinterlace till ett bra lossless codec?) 0 Citera
Rogge Postad 22 december 2008 Postad 22 december 2008 Sant. Men ar den sa jakla bra pa 50p? Ja, det var därför jag köpte den. :) Här kan du se material och läsa vad andra tycker om den. Du kan även söka på HMC150 eller HMC151 på Vimeo och se massor av klipp varav många är filmade i 720p60 eller 720p50. sjukt sugen pa en stor P2 kamera. Dock filmar jag mycket i dykhus, och maste ha tva kameror, varpa A1+HV20 ar ett bra (billigt) alternativ. Väljer du P2-kamera faller dock begreppet billig på en gång. Vad är en stor P2-kamera för dig, en HPX500? 0 Citera
beta75 Postad 22 december 2008 Postad 22 december 2008 Med JES Deinterlace kan göra det du vill. Dvs följande 1 capture som Apple HDV med tex Final Cut, iMovie, QT osv. 2 Konvertera filerna med JES till 50P med oändliga inställningar, uppsampling osv. 3 Exportera ut som Apple Intermediate Codec eller något annat du vill ha. 4 Dumpa dina nya filmer i en timeline för redigering. Lämpligt då PPro om du gillar det. Själv skulle jag aldrig använda något annat än Final Cut. Problemen uppstår när du ska flytta filmerna mellan olika plattformar. Då ska du använda tiff sekvenser eller ett codec som stöda av båda. Tex Blackmagic. 0 Citera
peterfilm.se Postad 22 december 2008 Författare Postad 22 december 2008 kollat lite klipp, ser forbaskat bra ut. Hur manga minuter far man pa ett 32GB med 720p50? sitter i brasilien och kan inte ladda ner deras bruksanvisning. verkar som den kraver mer an scandisks 30mb/s ?? ar mpeg4/h.264 codecet riktigt riktigt bra? eller ar det komprimerat ordentligt. funkar pa bade pc / mac fel fritt? vad ar den stor skillnaden i codec jamnfort med p2? 0 Citera
peterfilm.se Postad 22 december 2008 Författare Postad 22 december 2008 exakt hur fungerar JES. Ar det ett script eller plugin eller egen applikation? det blir alltsa 1080i50 (25 fps) => 960x540P50 gar det aven batcha en hel mapp med Apple HDV klipp, sa man slipper gora en och en. 0 Citera
beta75 Postad 22 december 2008 Postad 22 december 2008 Jes gör det du vill den ska göra. det är ett app. Jag fattade hälften an inställningarna. Kan för övrigt rekomendera sony EX1 med 720p60 möjlighet yill underbar slowmotion 0 Citera
Rogge Postad 23 december 2008 Postad 23 december 2008 kollat lite klipp, ser forbaskat bra ut. Hur manga minuter far man pa ett 32GB med 720p50? sitter i brasilien och kan inte ladda ner deras bruksanvisning. verkar som den kraver mer an scandisks 30mb/s ?? ar mpeg4/h.264 codecet riktigt riktigt bra? eller ar det komprimerat ordentligt. funkar pa bade pc / mac fel fritt? vad ar den stor skillnaden i codec jamnfort med p2? Med ett kort på 32GB får du in drygt tre timmar. Jag kör med Sandisk-kort som är Class 4, dvs 12mb/s. Ja, AVCHD-codecen verkar riktigt bra och är komprimerad hårt. Det kräver en kraftfull dator och det smidigaste är att använda sig av en intermediate-codec för redigeringen så slipper man problem och man klarar sig på en ganska slö dator. Två skillander i codecen är att AVCHD är long GOP något som inte DVCProHD är. DVCProHD använder sig av en GB/minut vilket kräver mycket hårddisk jämfört med AVCHD. 0 Citera
peterfilm.se Postad 23 december 2008 Författare Postad 23 december 2008 Ja, AVCHD-codecen verkar riktigt bra och är komprimerad hårt. Det kräver en kraftfull dator och det smidigaste är att använda sig av en intermediate-codec för redigeringen så slipper man problem och man klarar sig på en ganska slö dator. hur kan ett codec vara bra men samtidigt hart komprimerat? alltsa hard komprimering = dalig bildkvalitet. och hur fungerar da arbetsflodet i ex CS? du importerar som AVCHD och sedan batch processar alla klipp till intermediate-codec?? Rogge, vet inte om du sag slutresultatet av filmen jag gjorde.. tack for all hjalp innan jag bestamde mig for arbetsflodet dar. (http://www.mistral.com) korde 50P Lagarith 960x540 skriptet. 0 Citera
Rogge Postad 23 december 2008 Postad 23 december 2008 hur kan ett codec vara bra men samtidigt hart komprimerat? alltsa hard komprimering = dalig bildkvalitet. Jag kan inte ge ett fullständigt svar, men det jag ser och har sett HMC151 prestera räcker för mig oavsett hur hårt eller löst det är komprimerat. Jämför man HDV med AVCHD tycker jag det är skillnad, inga mer stora block i bilden vid rörelser tex. Sen är ju kameran i sig bra med tex låg ljuskänslighet och riktigt bra vidvinkel tycker jag är ett stort plus. Att man till på köpet också slipper dropped frames är ytterligare ett plus, som iofs inte har något med codecen i sig att göra. :) Ja, AVCHD-kameror för någon tusenlapp ser inte bra ut vilket är sant även på DV- och HDV-kameror så där kan codecen i sig räknas bort. och hur fungerar da arbetsflodet i ex CS? du importerar som AVCHD och sedan batch processar alla klipp till intermediate-codec?? Kameran har HDMI så jag tar in det via mitt Intensity Pro. Jag funderar även på att köpa Cineform Prospect HD och då kan jag ta in det via HDMI direkt till Cinefomcodecen eller konvertera filerna i HDLink. Ja, att fånga videon i realtid tar ju bort "det-går-så-fort-med-minneskort", men att redigera native AVCHD blir ju "det-går-så-långsamt-och-segt-och-mitt-blodtryck-stiger", så jag ser inget problem i att fånga i realtid då jag i det långa loppet spar tid efterssom jag gör längre grejor plus att jag får bild ut till redigeringsmonitorn vilket egentligen är den största anledningen att ta in det via HDMI. Rogge, vet inte om du sag slutresultatet av filmen jag gjorde.. tack for all hjalp innan jag bestamde mig for arbetsflodet dar. (http://www.mistral.com) korde 50P Lagarith 960x540 skriptet. Tänker du på Committed? Jag har bara sett den och inte Committed Reloaded. Hursomhelst, kul att det fungerade! :) 0 Citera
video_sync Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 Once U go Mac U dont Look Back... /KN Ett mycket trevligt skämt till jul! Nu tycker jag att vi alla går och köper varsitt plasthus och argumenterar om varför plastet ser så fint och hållbart ut. Sedan väntar vi på att en erfaren akademiker i Converse skor och 70tals "retro glasögon" skall komma och berätta om sin livs långa erfarenhet inom ""film"" - produktion. Vi får sedan absolut INTE glömma att lägga på den nödvändiga Jönköpings dialekten när vi talar också! 0 Citera
video_sync Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 hur kan ett codec vara bra men samtidigt hart komprimerat? alltsa hard komprimering = dalig bildkvalitet. Inte helt korrekt, även om det i praktiken oftast är så. Ett codec kan vara hårt komprimerat, liksom DV25 men ändå ge mycket goda resultat. När vi dock tar upp AVCHD i ett High-Def sammanhang, så skall du inte lyssna för mycket på vad andra säger. AVCHD må se tillfredsställande ut på en konsumentmonitor men vad det egentligen är, är en en annan sak. 0 Citera
Rogge Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 AVCHD må se tillfredsställande ut på en konsumentmonitor men vad det egentligen är, är en en annan sak. Dessa är vad jag använt mig av för att titta på: JVC TM-H150CG, JVC TM-H170CGU samt JVC DT-V24L3D. 0 Citera
video_sync Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 Dessa är vad jag använt mig av för att titta på: JVC TM-H150CG, JVC TM-H170CGU samt JVC DT-V24L3D. Och din personliga åsikt om AVCHD efter visuell granskning på dessa monitorer är fortfarande tillfredsställande? CRT som LCDVA. Då må man inte sätta höga gränser på visuell kvalité. 0 Citera
Rogge Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 Och din personliga åsikt om AVCHD efter visuell granskning på dessa monitorer är fortfarande tillfredsställande? Fantastiskt puckad fråga... 0 Citera
video_sync Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 Du borde svara på frågan istället.. Vad jag menade är det hela ur ditt perspektiv:.. Tillfredställande ? Då du innan skrev ditt fantastiska svar: "codecen verkar riktigt bra och är komprimerad hårt". Du kan väl definiera din åsikt lite, du verkar ju vara intresserad av att kunna lite. Du skrev även ett fantastiskt utförligt svar till en smärtfri fråga (se ovan) innan som lyder: "Jag kan inte ge ett fullständigt svar, men det jag ser och har sett HMC151 prestera räcker för mig oavsett hur hårt eller löst det är komprimerat". Mycket bra! 0 Citera
Rogge Postad 24 december 2008 Postad 24 december 2008 Vad jag menade är det hela ur ditt perspektiv:.. Tillfredställande ? Om du läser vad jag redan skrivit så står det redan klart vad jag tycker så jag behöver inte förtydliga mig. Då du innan skrev ditt fantastiska svar: "codecen verkar riktigt bra och är komprimerad hårt". Vad skulle jag skriva tycker du? Jag kunde ju skrivit "codecen verkar bra och är löst komprimerad" eller att "codecen är bra...". Jag nöjde mig med att konstatera att den verkar bra då jag ännu inte ägt kameran så länge att jag anser mig kunna skriva mer ang AVCHD's vara eller icke vara och konstaterar bara fakta när jag skriver att den är hårt komprimerad. Du kan väl definiera din åsikt lite Jag bryr mig inte vad andra tycker eller inte tycker om något om jag själv är nöjd. Specifikationer på papper betyder hänger inte alltid ihop med praktik vilket också enligt mig bevisats med HMC151 och AVCHD. Jag var riktigt skeptisk i början till AVCHD men efter att fått låna ett pre-release-exemplar av Panasonic så ändrade jag sakta men säkert uppfattning. När jag någon månad efter det höll den färdiga kameran i handen och provade den igen så var det inget att snacka om, oavsett om X är tekniskt bättre än Y. Detta är min personliga uppfattning och jag respekterar om andra personer tycker annorlunda. Var och en får skapa sin egna uppfattning av saker och ting, och det tänker inte hindra mig från att skriva vad jag tycker oavsett om du har något emot det vilket verkar vara fallet. 0 Citera
beta75 Postad 25 december 2008 Postad 25 december 2008 Ett mycket trevligt skämt till jul! Nu tycker jag att vi alla går och köper varsitt plasthus och argumenterar om varför plastet ser så fint och hållbart ut. Sedan väntar vi på att en erfaren akademiker i Converse skor och 70tals "retro glasögon" skall komma och berätta om sin livs långa erfarenhet inom ""film"" - produktion. Vi får sedan absolut INTE glömma att lägga på den nödvändiga Jönköpings dialekten när vi talar också! Öööh. Är det julskinkan som talar? Fortsätt gärna att ta citat ur sitt sammanhang och sprid din meningslösa bitterhet. Fast gör det i en annan tråd... 0 Citera
peterfilm.se Postad 25 december 2008 Författare Postad 25 december 2008 Guys guys, Chill. Jag var bara ute efter nagra svar till mina film funderingar. Jag tackar Beta75, Rogge och Max for ingaende beskrivningar. Proffsigt som vanligt. Video Sync. Ut och hangla med dig, det ar ju juldagen ;) 0 Citera
peterfilm.se Postad 12 januari 2009 Författare Postad 12 januari 2009 kommer troligtvis kopa en ny macbook pro 15tum. dela upp harddisken till 200 GB leopard (arbetsdator) 120 GB Windows XP (adobe C3) for att pa sa satt anpassa mig till mac, medans jag fortfarande kan jobba i windows miljo ett tag (medans jag ocksa testar lite grejer som FCP och color i leopard etc). tva macbook pro fragor... 1. Men en sak jag ser. Det finns ingen FW400 (4-pin) pa macbooken. Hur importerar jag HDV in i CS3 (windows) pa en macbook? 2. kan man redigera storre project via en extern FW800 disk till macbooken?? ar den porten tillrackligt snabb for att kunna redigera AE (massa HD film-clips layers) och Ppro? thanks 0 Citera
beta75 Postad 12 januari 2009 Postad 12 januari 2009 1. http://www.sonnettech.com/product/fw_adapter.html 2. Förmodligen. Ställ ner preview kvaliteten annars. /KN 0 Citera
Max_H Postad 12 januari 2009 Postad 12 januari 2009 1. Det finns även FW 800 > FW400 4-pins kablage har jag sett. (Hittade på Deltaco - nu ska jag bara hitta en ÅF som har en på lager) 2. Borde, som KN skrev, inte vara ngt problem såvida den inte blir "för" full. Undvik Macbookens touchpad i Windows bara - den suger fett... (har faktiskt haft en hel del strul med den i OSX också, men en ny firmware ska tydligen vara på G snart). /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 12 januari 2009 Författare Postad 12 januari 2009 1. kanon (far val koppla in FW800 disken via USB nar man capturar (da FW800 porten ar tagen av kameran) 2. Alltsa, ett 20 minuters project i PPro CS3 med ganska rejala plugins, (Looksuite, Neat video etc). Far val redigera sma portioner i varsta fall. Grejen ar val att jag kommer jobba MYCKET med mask i AE i 720P projekt (funkar med FW800 disk tror ni?) I windows miljo da alltsa. 3. Sista jobbiga fragan... Lat oss saga att jag jobbar i ett CS3 projekt i windows pa min Macbook Pro, och allt ligger pa den externa FW800 disken (CS3 + plugins ar ju naturligtvis installerade pa datorn). Men alla rafiler, och alla sparade projekt etc (allt) ligger och kors via FW800 disken. Kan jag koppla over den till min stationara PC hemma (som har samma CS3 installerat och samma plugins) och bara fortsatta och jobba pa projekten dar, och eventuellt halla pa sa, byta mellan Macbooken och stationara PCn?? kommer resa mycket och har ett langt project jag vill jobba med nar jag reser (macbook) och jobba pa PCn nar jag val ar hemma. Jag kanske kopierar over allt till den interna disken pa den stationara PCn om man blir hemma ett langre tag i mitten. Vad ar det man bor tanka pa, antagligen maste man re-locate:a allt nar man kopierar over, men det borde val bli hyffast automatiskt om man har samma mappstruktur????? har man dos pa macbooken nar man kor windows (dvs kan jag dra igang CMD?) tjing! 0 Citera
beta75 Postad 12 januari 2009 Postad 12 januari 2009 Du kopplar firewire som en kejda dvs kameran i disken och disken i datorn. Ditt största problem som jag ser är att du måste formatera disken i ett format som stöds av både windows och os x dvs fat32 och det stöder inte filer större än 4gb vilket borde ge huvudvärk. Om du bara ska använda disken i windowsmiljö på macen så är det inte aktuellt. Mitt senaste projekt som jag jobbade med i FCP hade jag helt och hållet på ett USB-minne och flyttade mellan jobbdator och hemma. Det borde funka lika bra med ppro dock kan det nog bli problem med ppro projekt som är skapade i os x på en windows och tvärt om. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.