Gå till innehåll

mpeg2 / m2t capture på MAC


peterfilm.se

Recommended Posts

Du kopplar firewire som en kejda dvs kameran i disken och disken i datorn.

 

Ditt största problem som jag ser är att du måste formatera disken i ett format som stöds av både windows och os x dvs fat32 och det stöder inte filer större än 4gb vilket borde ge huvudvärk. Om du bara ska använda disken i windowsmiljö på macen så är det inte aktuellt.

 

Mitt senaste projekt som jag jobbade med i FCP hade jag helt och hållet på ett USB-minne och flyttade mellan jobbdator och hemma. Det borde funka lika bra med ppro dock kan det nog bli problem med ppro projekt som är skapade i os x på en windows och tvärt om.

 

 

... dock kan det nog bli problem med ppro projekt som är skapade i os x på en windows och tvärt om.

 

hur menar du har?? OS x pa en windows?

Vad jag kommer gora ar att redigera pa min stationara PC, men vill kunna captura och borja ra-klippa pa min macbook (I WINDOWS MILJO) genom FW800 disken. sedan bara koppla in FW800 disken i den stationara PCn och fortsatta... (noll OSx inblandat (forutom att det ar en macbook?..) problem???

Länk till kommentar
Share on other sites

Det "ska" inte vara problem med Windows kontra OSX baserade Premiere-projekt. Framförallt inte om det är HDV eftersom det körs samma filformat (mpeg) på bägge - filformatet är identiskt på bägge systemen (dvs inga QT-wrappers eller liknande). Se till att lägga så mycket som möjligt i samma mapp så slipper du relink-tjafset också.

 

Edit: Jag har aldrig testat det med ett STORT projekt, men mitt "CS4 Demo projekt" som är ganska komplicerat med 15-20 olika sekvenser och kanske 200 olika filer av diverse varianter, öppnar jag ofta på både Mac / PC.

 

Det finns programvaror som gör det möjligt att läsa/skriva NTFS på Mac och och för att läsa/skriva Mac-formatterade diskar på PC. (Kör bägge och bägge funkar - kan återkomma med namn på dom - priset är ca $50)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det "ska" inte vara problem med Windows kontra OSX baserade Premiere-projekt. Framförallt inte om det är HDV eftersom det körs samma filformat (mpeg) på bägge - filformatet är identiskt på bägge systemen (dvs inga QT-wrappers eller liknande).

/Max

 

Max, men sa ni inte tidigare att OSX inte kunde lasa in normal HDV (mpeg2)? (Oavsett sa har jag tankt kora allt video arbete i windows miljo (bade pa macbooken och PCn))

 

Shit, man vill ju egentligen vanta pa nasta uppgradering av Macbook pro 15tum. Lar ju bli 8GB Ram, quad core, snow lepoard, den forbattrade bildskarmen. Hur lang tid tar det BETA75? :=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ingen koll på OSX i övrigt, men Apple har av olika skäl (bla för att spara licensavgifter) valt att "baka in" HDV's vanliga M2t-ström i en quicktime-fil. Därmed kan Quicktime "avkoda" filerna (och även alla andra, på samma dator, installerade program som kan spela upp quicktime vilket är en fördel med Apples lösning). Däremot har Apple, av för mig okända skäl, valt att inte inkludera en uppspelare i PC versionen av Quicktime för dessa filer. Mao - FCP-inspelade HDV filer fungerar inte på PC.

 

Adobe har däremot valt att licensiera Main Concepts MPEG2 encoder/decoder som installeras både på Mac och PC vid en installation av ex Production Premium eller Premiere. Det enda som "ändras" är att filen sparas som en XXX.MPEG istället för XXX.M2t. Detta för att Premiere/After Effects/etc ska kunna addera meta-data till filen (vilket inte M2t-formatet tillåter).

 

Adobe lösning kan då iofs "sabbas" om man installerar andra MPEG2-dekoders (med en dåligt skriven installerare) efter ex Premiere (detta var inte helt ovanligt när CS2 släpptes).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul, jag köpte en 13" macbook för ett par veckor sedan, bytte ut min iMac 2,4 och jag är sjukt nöjd. Fantastisk finish. Jag stoppade i en 400 gb disk själv, tar väl ett par minuter. Så ett alt för dig är att ha två diskar, en med win o en med osx.

Jag tror du kommer älska FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

tror det är seagate 500gb 7200varv i dagsläget...

Har inte så bråttom så jag kör med en 5400 i min macbook. Jag har fått för mig att de drar mindre ström, tystare och är tåligare i längden.

 

Garanterat tåligare/mindre varm i alla fall, vilket inte är en nackdel i Apples fall då Macbookarna är grymt varma... Enligt Hitachi ska deras 7200rpm dra lika lite som en 5400rpm. Jag bytte från originalet (Seagate 80Gb 5400) till en Hitachi 320Gb 7200rpm och hade ungefär samma batteritid. Men å andra sidan var den ca 1.5 år nyare så det kan ha varit en "produktutvecklingsfördel" också.

 

Men det känns som om den nya är svalare än den gamla.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

ok,

 

då har man sedan 2 veckor en macbook pro 15tums, 2.8 +320GB 7200v.

 

Grymt nöjd med själva datorn/leopard. Sjukt stabilt och lättanvänt. Har inte testat med film alls.

 

Tänkte ju som sagt installera XP på ca 60 GB av disken och redigera en film där med CS# (PC).

 

Ett ganska stort projekt som jag kommer capture/redigera både på MAcbooken (i XP miljö) och på min Stationära PC.

 

Tänkte köpa en extern hårddisk på 2TB att ha som arbetsdisk. Denna kan jag då växla mellan macbooken (pc miljö) och min stationära PC dator.

 

funderar på om jag behöver en Esata eller FW800?? Jobbar ju med lagarith codec som enligt mina beräkningar är 20Megabyte (ej megabite) / sekunden (960x540, kommer även ha en del 1280x720, dvs 4x20 MB). Kommer köra mycket AE på både macbook (pc miljö) och PCn med många lagarith lager.

 

Skall man köra safe med Esata (har redan ett esata kort i stationära PCn). Då måste man alltså köpa ett express Esata kort till macbooken?

http://www.pricerunner.se/pl/36-1165223/Haarddiskar/LaCie-BIG-Disk-Quadra-2TB-eSATA-USB2.0-Firewire400-Firewire800-7200rpm-priser?search=lacie%20big%20disk%20quadra%202tb%20/%20esata%20/%20usb2.0%20/%20firewire400%20/%20firewire800%20/%207200rpm&q=lacie%20big%20disk%20quadra%202tb%20/%20esata%20/%20usb2.0%20/%20firewire400%20/%20firewire800%20/%207200rpm&ref=redirect&other_hits=;;182;

 

kan jag koppla den till ett Esata express kort till macbooken och sedan capture genom FW400-porten på den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det BORDE funka med FW8oo porten, som iofs inte ör lika snabb i PC-miljö som i Mac-miljö, men det borde funka tillräckligt snabbt ändå. Se till att den är RAID 0 i vilket fall som helst (en full disk, lite fragmentering och många lager av 20Mb/sek är tufft för en disk) - kör backup på något annat sätt.

 

Kolla värmen när du börjar klippa.... :( ...min brann just upp (nåja, lite överdrivet...) och den är tydligen känsligare i Windows än OSX då (sett många överhettningsrapporter från Bootcamp-Windows-gamers...).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det BORDE funka med FW8oo porten, som iofs inte ör lika snabb i PC-miljö som i Mac-miljö, men det borde funka tillräckligt snabbt ändå. Se till att den är RAID 0 i vilket fall som helst (en full disk, lite fragmentering och många lager av 20Mb/sek är tufft för en disk) - kör backup på något annat sätt.

 

Kolla värmen när du börjar klippa.... :( ...min brann just upp (nåja, lite överdrivet...) och den är tydligen känsligare i Windows än OSX då (sett många överhettningsrapporter från Bootcamp-Windows-gamers...).

 

/Max

 

 

Tjena max, tack för dina svar.

 

Några följdfrågor:

1. jag har klarat mig ganska bra på en icke-raidad hårddisk (hitachi 1TB 7200v) på min stationära dator, i ett identiskt project innan. Detta nya projekt har däremot mer råmaterial, varpå jag behöver 2TB (däremot samma arbetssätt och exakt samma komplicerade tidslina). Borde jag då inte klara mig med en 2TB ickeraidad hårddisk? (jag har sedan en 2TB USB extern disk som jag gör backup på (speglar sjäv varje natt när man går och lägger sig).

 

2. vad menar du med "kolla värmen". vad, datorn, hårddisken etc? Jag planerar köra E-sata (har fortfarande inte fått klartecken från mac-support att det är plug n play i både leopard / XP så fort jag installerat drivrutinerna om det behövs) Extern disk, 2TB. Vad är det jag i så fall skall se upp med, angående värme???

 

3. Om min externa (Esata) disk heter exempelvis "K:" i min macbook (i windows miljö), och sedan pluggar jag ut disken för att fortsätta jobba på min stationära PC, och där får den namnet "E:", kommer jag behöva länka om allt då, eller räcker det att länka om en fil, och sedan fattar resten?? (Kan man iså fall ha en mapp-struktur, med EN huvudmapp?).

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Tja... har det funkat innan så borde det funka nu...!?! (Grym kille som tänker på backups... !)

 

2. De nya Macbookarna blir varma som f-n (nVidia kortet är boven verkar det som) och framför allt i Windows-läge för fläktstyrningen verkar inte funka något vidare i XP/Vista (Apple to blame...). Men funkar det OK så lär det vara lugnt...

 

3. Kör så få mappar som möjligt...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...