Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Senaste musikvideon jag gjorde ska skickas till ZTV och MTV men jag vet inte vilket format är bäst att skicka den i

Nu är den HD720 25P (square pixels).

Jag renderar ut den från Premiere till Quicktime Animation. Sen tänkte jag komprimera den till H264 med Compressor, då blir filen c:a 1 GB stor.

Vad tror ni om det? alltså att skicka musikvideon i H264 till TV kanalerna och nästa fråga... Kommer det att bli strul eftersom den är i Square Pixels?

Postad

Vad du bör göra är att kontakta kanalerna och fråga hur de vill ha materialet. Det handlar inte enbart om komprimeringsformat, utan även allt annat som bars, ton, etc. De vet vad de vill ha och de kommer att berätta det för dig om du frågar dem.

/Jakob

Postad

Problemet är att det kommer att gå via kunden. Det är han som har kontakt med kanalerna. jag vill bara leverera nått som kommer att funka. Jag har färgkorrat och gjort videon broadcast safe men är lite orolig över det här med square pixels (vill inte att videon ska bli ihoptryckt eller utdragen) och att filen är i progresivt format istället för interlaced som TV sänder i.

Postad

När jag levererar till SVT gör jag följande: (PPRO CS3)

File>Export>Movie. Klicka på Settings och välj QT i Generalfliken. Gå sen på Videofliken och välj Motion JPEG B. I Pixel Aspect Ratio väljer du D1/DV PAL Widescreen 16:9. I Quality väljer jag 70% och det håller bra. Men där kanske du ska ha 100% ändå för att få högsta kvalitet.

När du sparat denna fil som QT (mov) och tittar på den i QuickTimespelaren kan det hända att filmen visas ihoptryckt men det fixar sig när de lägger in det i sin redigeringsdator. Du kan själv plockar in det i PPRO i Timeline får du se ett det blir rätt format.

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...