Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag brottas fortfarande med hur jag ska hantera 25P-material i Premiere Pro 2.0 som jag har spelat in med min HV30. Jag har letat runt på nätet och kunnat sluta mig till att materialet ska läggas på en 50i-timeline eftersom 50i är just vad materialet är sparat som på bandet, dock med 2 efterföljande fields tagna vid samma tidpunkt.

Är det korrekt att jag ska använda en 50i-timeline?

När jag har redigerat klart vill jag exportera materialet som 25P. Hur ska jag göra för att Premiere Pro inte bara ska slänga vartannat field och interpolera utan verkligen lägga ihop dem?

Vilka inställningar ska jag ha vid export?

Jag har verkligen försökt att hitta svaret i diverse forum, men jag har inte lyckats få någon klarhet.

mvh

Andreas

Posted

Inget svar ännu...

Jag funderade på om man helt enkelt kan exportera som 50i och låta uppspelaren (PS3 eller datorn) eller TVn sköta deinterlacingen. Men det känns inte rätt. Jag vill få en film i 25P som slutresultat vid rendering.

/Andreas

Posted

PPro är inte världens bästa program för att deinterlace:a (tror inte min arbetsgivare läser detta forum :) ). Du kan skaffa plugins som Re:Vision Fields Kit eller Magic Bullet Frames eller kolla in nån gratis variant via AVI Synth eller liknande (den sistnämnda ger enligt många ett bra resultat).

Klipp som 1080 50i. Exportera som 50i och deinterlace:a antingen med deinterlacing i PPro (inte 100% kvalitet), eller via nån plugin eller i tredjeparts tillverkad programvara som kan importera dina filer.

/Max