Jump to content

Video eller still för stop motion-inriktad ani..?

Recommended Posts

Posted

Hejsan! Jag animerar med stop motion-teknik (lera och dylikt) och vill utveckla mitt skapande genom att införskaffa en ny kamera. Men vad är bäst, och finns det isf några rekommendationer? En digital stillbildskamera eller en videokamera i dv alternativt hd? Jag prioriterar bildkvalitet före allt annat och priset bör vara skäligt för en entusiastisk men fattig student. Dvs inget i 30000-kronorsklassen eller uppåt för det avfärdas direkt. Helst max eller runt tio tusen.

Jag vill dock hellre ha kvalitet- än budgetförslag eftersom det handlar mer om kameratyp än modell!

Tack så hemskt mycket på förhand!

Posted

Om det bara är stop motion-animation du vill göra, så skulle jag helt klart satsa på en systemkamera istället för en videokamera, då du får grymt mycket mer kvalité och möjligheter för pengarna då om du ligger i den prisklassen.

Fast om du även har planer på att göra spelfilm eller liknande, så kan man ju börja fundera över vad de finns för video-alternativ. Så länge du inte har råd med både en videokamera och en digitalkamera.

Posted

Varför inte en Nikon D90 (om du inte redan har en nyare systemkamera) så får du en bra bildkvalitet i stopmotion och kan vid behov filma i HD Ready-kvalitet (720p, 24 fps) också.

Posted

Tackar tackar! Ja dilemmat ligger ju i att jag är intresserad av många områden men stop motion är prioriterat. Så om det finns videokameror som har en hög stillbildskvalitet så är det ju bäst. Men i den prisklassen så är nog en stillbildskamera fortfarande vida överlägsen så det lutar nog åt en sådan.... Och tack för tipset om nikon d90. Ska kolla upp det! Har hittills bara använt en simplare dv-kamera och en digitalkamera så jag är inte så bevandrad rent tekniskt..