Jump to content

Beaulieu 4008 ZMII [bilder]


D_Odell

Recommended Posts

Beaulieu 4008 ZMII

 

Fick hem ett paket idag från en eBay handlare. En lite skrotig (i alla fall första intrycket) Beaulieu 4008 ZMII - 10 years jubilee model,

med 80fps och Angenieux 1,2/6-80. Som ni ser nedan så var den inte lätt att se kvalitén av kameran på köpbilden:

 

http://www.kamera-boerse.com/npic3/IMG_1354.JPG

 

Till min stora glädje, märkte jag att det var lätt att börja mecka med kameran. Så jag började med att göra den helt manuell, dvs.

tog bort elektriska zoomen mm. För den blev bara vackrare och vackrare ju längre den strippades:

 

http://img48.imageshack.us/img48/2435/dscn3075copyck9.jpghttp://img142.imageshack.us/img142/6077/dscn3085ir9.jpghttp://img356.imageshack.us/img356/8951/dscn3083at1.jpg

Objektivet är helt igenom metall och väger bra mycket mer än kameran.

 

http://img338.imageshack.us/img338/1379/93239608ka9.jpg

 

http://img338.imageshack.us/img338/2217/dscn3106mo9.jpg

 

http://img186.imageshack.us/img186/235/13214195ir1.jpg

 

http://img266.imageshack.us/img266/8042/72544518rk4.jpg

 

http://img353.imageshack.us/img353/5307/46556579ut2.jpg

 

Jag hoppas vi får ser mer av filmsidan med skapandet framöver!

 

David

Link to comment
Share on other sites

Nice! Jag tycker att 4008 än snyggare med de där reglomatic-automatik-motorerna kvar... Men det är ju en smaksak. :)

 

Det är lite synd att handtaget på 4008 inte är det bekvämaste (designad för proffs som så gott som alltid använder stativ?), men jag såg att du var på jakt efter en extension till den. Då lär den bli mycket bekvämare.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna på din Beaulieu 4008 ZM 2 väcker starka minnen. Köpte en beg. sådan för 3000:- av en kille i Alvesta. Året var 1977. 56 filmrullar gick igenom den tills jag sålde den 1980 för samma pris som jag gav för den. Ansågs mkt. avancerad med steglös bildhastighet, zoom, returspolningsmöjligheter,giljotinslutare,utbytbar optik,variabel slutare, mattskiva istället för snittbild + mkt.mkt. mera. Var avundsjuk på drottningen Silvia som i present fick en äkta Beaulieukamera. Jag fick minsann betala min. Nypriset var väl kring 5-6000:- då. Härliga minnen. Kul att det finns kvar Super-8 filmare!!

Link to comment
Share on other sites

är så otroligt spänd på att få tillbaka mina två första ektachrome testrullar tagna med min zm2... köpte min i Kungsängen för 2500. hade varit med och filmat lite i Tokyo Noise. Inte bara för att jag nu har en, men av att döma från youtube, är det den vackraste bildkvalitén jag nånsin har sett i Super8 :D

 

är för övrigt lite avundsjuk att du har upp till 80 FPS. good job

 

Jag gillar motorzoomen, men jag tycker det är extremt synd att den bara fungerar i autoläget, vilket gör bländarn automatisk också.

går det att enbart ta bort autobländarn? vore ju klockrent

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grattis, David,

 

till detta fynd! Sådana här kameror (helsvart 4008:a med 80 fps slow motion och med superoptiken Angénieux T1,4/6-80mm) finns det inte så många av därute. Filmluckan har bl a samma design som på 4008 ZM4 eller 5008 MS (men de har ju båda Schneider Optivaron 1,4/6-70mm).

 

Jag hade turen att hitta en dylik i USA förra året. Den var verkligen inte i toppskick då (helt svart sökare!) men den är nu helt genomgången av Björn Andersson (85-filtret bortplockat och C-gängan exakt kollimerad, mattskivan rengjord, ny sökaroptik, re-cell NiMH batteri, mm) och går nu med exakt 25 fps. Jag har dessutom valt att bygga om den för Hasselblads snabbfäste för stativ, vilket innebär att jag har strömbrytaren på en flexibel 'telefon'-kabel till batterihållaren. (Har ett specialhandtag för frihandsfilmning). Jag har också plockat bort Reglomatic-motorerna, så att jag kan ställa bländaren manuellt. Vill kunna mäta med en lös mätare (Spectra Pro eller Lunasix 3S), något som ju går fint när man har en optik med T-värde. Och om jag någon gång skulle vilja zooma, vill jag göra det sakta och manuellt med en lång spak.

 

Har inte kört någon film genom den ännu (tänkte prova den med Plus-X reversal 7265), men denna Angénieux-optik ska ju vara något alldeles extra - lite kontrastrikare än Schneiders bästa zoom Optivaron 1,8/6-66mm och minst lika skarp. Tänk bara på att den är extra känslig för vignettering i vidvinkelläget - använd bara filter som läggs inuti originalmotljusskyddet från Angénieux om du filmar på 6mm vidvinkel.

Så här ser min kamera ut med ett EWA-kompendium, på ett vätskedämpat huvud från Manfrotto och kolfiberstativ från Velbon:

 

http://i50.photobucket.com/albums/f307/Bengt123/Beaulieu-4008-ZMII-Black-SM.jpg

 

Som du ser har jag utrustat den med en grå Bolex-ögonmussla och på den en mussla av sämskskinn (av ARRI-typ). Inuti den sitter en liten kork från en sherryflaska - som stopp för ljusinsläpp till exponeringsmätaren om jag inte har ögat intill när jag kör kameran, t ex vid text-animering.

Ovanpå kompendiet har jag satt en 'French flag', som jag har skurit till av tjock genomfärgad svart kartong (fotopapperslåda) och klätt på undersidan med självhäftande svart sammet, för att effektivt stoppa ljusinslag uppifrån och behålla optikens hela kontrast.

 

Lycka till med din 10 years Jubilee-kamera!

Dela gärna med dig av dina erfarenheter när du har tagit någon rulle.

 

Bästa Super8 -hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Vilken härlig genomgång Bengt! Jag skickade dig ett PM.

 

Jag kommer också behöver lämna in denna kamera för service hos Björn innan jag vågar börja använda den med film. Därtill gillar jag din lösning med handtaget och istället fästa en basplatta. Vilket jag flera gånger har funderat på och säkerligen kommer att anpassa.

 

Något jag skulle vilja passa på och fråga dig är hur du löser med EWA kompendiet när Angénieux T1,4/6-80mm blir längre/kortare då fokusering görs? Jag inhandlade nämligen EWA Matte Box förut, både 1a och 2a generationens Matte Box, men fick det inte att funka eftersom objektivet blir längre och kortare vid just fokusering. Så jag skulle vara jätte intresserad över att höra hur du löst detta. Därtill, du har ersatt armen för den variabla slutaren med en spak, detta verkar också vara en finurlig lösning, hur har du gjort detta?

 

Tack för genomgången och grymma bilden!

Vänligen,

David

Link to comment
Share on other sites

Hej David,

 

Jag skrev ett långt svar på ditt PM, men det gick ju inte att skicka! Så, sänd mig ett vanligt e-mail (adressen finns i PM:et), så får du mina uttömmande svar i retur på momangen. Jag flyttade över alltihop till ett preliminärt e-mail (utan din adress) så länge.

 

Ja, Hasselblads-fästet är en grej jag verkligen trivs med - det är ju egentligen idiotiskt att göra en kamera med ett LUTANDE stativ-fäste. Det bör ju rimligen vara helt plant (som t ex hos Leicina Special), så att man enkelt kan väga av kameran mot ett vattenpass på stativet.

 

När man fokuserar på närmare håll, blir de här enklare objektiven (som inte är utrustade med intern-fokusering) något längre, vilket ju är ett litet problem. Jag har till en del löst ljusinsläppet uppifrån med en enkel 'Doughnut' -en cirkel av bred svart el-tejp, som medger ett litet större spel bakom kompendiet. Man kan ju också sy en äkta 'Doughnut' av litet flexibelt svart filttyg eller sammet, som en lång tratt, med lös resår (eller ingen alls) runt skärperingen på objektivet. Det gäller ju egentligen bara att se till att det absolut inte kommer in ströljus, för då är det ju ingen mening med ett ställbart bälg-kompendium.

 

Spaken på sektor-slutararmen (för manuella långa nedtoningar eller dubbel slutarhastighet för förbättrad skärpa vid snabba eller rörliga motiv) kommer från Schneider Optivaron 1,8/6-66mm-zoomen. En sån löjlig liten spak har man ju ingen användning för där, när man har har bestämt sig för att plocka bort de tröga Reglomatic-motorerna och sköta bländarvärdet och eventuell zoomning manuellt. Då tycker jag att den ska vara minst 60mm, eller helst 80mm lång, så att man hittar den, när man står bakom kameran. Om den är FÖR lång kan den dock ta i skenan eller rören för kompendiet när man går hela varvet runt, så det måste anpassas för den aktuella situationen. Den måste också vara lätt att skruva ur och förvara, när man packar ner kameran, så att man inte skadar objektivet.

Det är dock inte så lätt att hitta långa zoom-spakar med den lilla gängan (jag håller på och letar), vilken är ännu något mindre till Schneider-zoomarna (längre än de svarta på 40mm, som Wittner i Tyskland tillhandahåller) -de som är långa är oftast till 16mm-zoomarna, och då har de en grövre gänga, som man måste gänga om med en fin gängtapp. Nizo Professional har en lång fin svart spak i hårdplast, som dock har en intern gänga för tappen på objektivet, men det går säkert att sätta in en gängad tapp i den. Det borde man ju pröva . . .

 

Bästa hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...