roppe Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Hi! Till den eller de som kan ge mig en "hint" om detta problem. Jag har mer än en sådan här gammal kamera, (Sony DSR 200P DVCAM) men av olika anledningar så fungerar de bra för mig i DVD sammanhang. På en av kamerorna så har jag fått ett skrapljud som är bestående vid inspelnings mode. När jag ställer in kameran för stereoljud, då kommer skrapljud fram rätt så tydligt. Vid mono mode så försvinner det. Ett annat fenomen som kanske har med det hela att göra är; Rec-display för de två ljudkanalerna går inte att justera, så att man ser att de ligger i fas. Det kan ju ha något samband med Mic. eller inställning? Kameran har inte varit utsatt för stötar eller liknande. Testar samma inställningar på en annan likadan kamera och den fungerar perfekt. Enda skillnaden på dessa kameror är att ändelsen på namnet är 200P eller 200AP. Ser ingen skillnad på dessa två kameror annat än på ett ställe. På den ena kameran finns en inställning som heter "VF Display" on or off. På dena andra kameran, på samma ställe, står det "Digital Mode Zoom / 16:9 Wide .. Overlap" Annars är kamerorna identiska. Kanske någon parameter är annorlunda i meny-mode. Finns det någon som är en "guru" på detta. Naturligtvis så har jag kontaktat Sony på denna punkt, men kostnaderna vill man kanske inte ta för så här gamla kameror. Ser fram emot ett svar från någon, eller någon att bolla problemet med. Jag vet att man inte reparerar kameror via telefon eller mail, men det kunde vara roligt med en dialog om det hela. Har för närvarande ett bra projekt för dessa kameror och det skulle vara fint om man kunde som jag hoppas på, att få genomföra det med de tankar man har om dito. Mvh \\ Roppe 0 Citera
roppe Postad 21 november 2008 Författare Postad 21 november 2008 Hi! Till den eller de som kan ge mig en "hint" om detta problem. Jag har mer än en sådan här gammal kamera, (Sony DSR 200P DVCAM) men av olika anledningar så fungerar de bra för mig i DVD sammanhang. På en av kamerorna så har jag fått ett skrapljud som är bestående vid inspelnings mode. När jag ställer in kameran för stereoljud, då kommer skrapljud fram rätt så tydligt. Vid mono mode så försvinner det. Ett annat fenomen som kanske har med det hela att göra är; Rec-display för de två ljudkanalerna går inte att justera, så att man ser att de ligger i fas. Det kan ju ha något samband med Mic. eller inställning? Kameran har inte varit utsatt för stötar eller liknande. Testar samma inställningar på en annan likadan kamera och den fungerar perfekt. Enda skillnaden på dessa kameror är att ändelsen på namnet är 200P eller 200AP. Ser ingen skillnad på dessa två kameror annat än på ett ställe. På den ena kameran finns en inställning som heter "VF Display" on or off. På dena andra kameran, på samma ställe, står det "Digital Mode Zoom / 16:9 Wide .. Overlap" Annars är kamerorna identiska. Kanske någon parameter är annorlunda i meny-mode. Finns det någon som är en "guru" på detta. Naturligtvis så har jag kontaktat Sony på denna punkt, men kostnaderna vill man kanske inte ta för så här gamla kameror. Ser fram emot ett svar från någon, eller någon att bolla problemet med. Jag vet att man inte reparerar kameror via telefon eller mail, men det kunde vara roligt med en dialog om det hela. Har för närvarande ett bra projekt för dessa kameror och det skulle vara fint om man kunde som jag hoppas på, att få genomföra det med de tankar man har om dito. Mvh \\ Roppe Hej! Roppe Skrapljudet kommer från oxidation mellan den interna mikrofonen och övrig maskivara i kameran enligt uppgift. Med andra ord;anslutningen mellan mikrofon och den interna utrustningen får dålig kontakt. Det handlar om ca: 1.500:-sek i rep kostnad. Som vanligt + moms, frakt etc... Ha dé! Si Ya. \\ 0 Citera
roppe Postad 9 december 2008 Författare Postad 9 december 2008 Hej! Roppe Skrapljudet kommer från oxidation mellan den interna mikrofonen och övrig maskivara i kameran enligt uppgift. Med andra ord;anslutningen mellan mikrofon och den interna utrustningen får dålig kontakt. Det handlar om ca: 1.500:-sek i rep kostnad. Som vanligt + moms, frakt etc... Ha dé! Si Ya. \\ Måste berömma den verkstad som Sony anlitar i Solna "Inside Service AB" Jag fick en prognos på telefon på vad det kunde vara för fel på min kamera. Skickade den sedan till dem. Efter en vecka fick jag den tillbaka, lagad och klar. 1.750:-sek inkl moms & frakt. Helt otroligt bra. Min trotjänare är tillbaka och det rullar igen. \\ Roppe Ps Prognos, åtgärd och pris stämde hela vägen. Ds 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.