atemo Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Hej! Tror de här hör till Foto och Ljus. En sak jag alltid funderat på e, javetint va de kallas, men alla filmer använder sej av den tekniken. När man byter från en bild till tex. en närbild å sedan far tillbaks till exakt samma bild ijen, eller från en översiktsbild till halvbilder å till översiktsbilden ijen osv. Det kan va en närbild, helbild eller vidbild som används. Finns det regler för det här isåfall van å hur kan man lära sej dem? Eller är det nåt man måst lär sej själv? Hoppas ni förstår vad jag menar :) Tacksam för svar! H Daniel 0 Citera
Joel_1980 Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 det finns inga regler för det.. det handlar bara om vilken stil regissören har. Många gillar att inleda en scen med en vid bild för att man ska få en uppfattning om hur saker och ting förhåller sig till varandra i "rummet". andra, t.ex spielberg gillar ju att börja med närbilder och vinklar som inte avslöjar för mycket för att sedan vid ett specefikt utvalt tillfälle avslöja något med en vidare bild. 0 Citera
StenR Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 det postades jättebra länkar i detta ämne idag i en annan tråd: 180 graders regeln Basic shots /bildutsnitt klippa en sekvens Skilnaden mellan snabb och långsam klippning Klippa i en röresle (helbild till närbild) L-klippning. 0 Citera
atemo Postad 14 november 2008 Författare Postad 14 november 2008 Tack för svaren. Jag tror tekniken heter nå me masterbild å incerat som ja fundera på, e int säker. Någon som vet mer? H Daniel 0 Citera
Team_fagott Postad 14 november 2008 Postad 14 november 2008 Tack för svaren. Jag tror tekniken heter nå me masterbild å incerat som ja fundera på, e int säker. Någon som vet mer? H Daniel Masterbild= Totalbild/Vybild/vidbild/helbild/etableringsbild... 0 Citera
StenR Postad 14 november 2008 Postad 14 november 2008 Masterbild= Totalbild/Vybild/vidbild/helbild/etableringsbild... Nja, enligt en av filmerna så är etableringsbild ofta en utomhusbild t ex på ett hus, mastershot är t ex sedan en helbild inne i det rum i huset där scenen utspelas. YMMW... 0 Citera
Joel_1980 Postad 14 november 2008 Postad 14 november 2008 Nja, en masterbild (eller masteshot som det heter på engelska) är en tagning av HELA scenen från början till slut, nästan alltid en vid (så man får med allt). Denna tagning görs ofta för att va "säker" på att man alltid får med allt i en scen. - så att i värsta fall kan man alltid klippa ut till masteshoten om man missat att få med det i nån annan vinkel. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.