Synvillan Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Hej. Jag har en hv30 och har en liten fråga ang bild kvalitèn i displayen på kameran kontra bilden i redigerings programmet. Använder nu oftast pinnacle men har även provat mig på cs3 och sony vegas. Det är så att bilden är kanon fin på kamera displayen. Fin skärpa och vitbalans. Men när den är captured så är den mer grå dassig. Jag har provat att ändra vitbalansen i efterhand. Fine, det blir bättre. Men tappar betydligt i kvalitè. Vad gör man för att behålla den kvalitè som man ser på displayen om det nu går. Tack på förhand / Jocke 0 Citera
Stene Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Känner väl igen fenomenet: - Uppspelat i kamerans lilla display ser det bra ut, välexponerat och fräscha färger. - Uppspelat i TV ser det också bra ut (kamerans analogutgång kopplad till tjock-TV). - Men i Premiere ser det mörkt och murrigt ut! (jag gör ändå regelbundna kalibreringar av PC-skärmen med Pantone Huey) Skulle önska att det gick att korrigera Premieres återgivning så att den bättre stämde med kamerans och TV'ns, men har inte hittat nåt sätt. Synvillan, har du kollat om det även i ditt fall blir OK återgivning i det slutliga visningsmediet? Isåfall kanske det är som för mej: man får leva med Premieres något murriga bild, men tänka på att inte göra färgjusteringar utifrån denna. Jag använder numera en separat TV-monitor för att kunna bedöma färger, ev. jitter mm. Den kopplar jag då från Premiere --> DV-in på videokameran --> analog ut på videokameran --> TV'n. 0 Citera
Synvillan Postad 9 november 2008 Författare Postad 9 november 2008 Smart det där med kopplingen. Men det är ju synd att det ska vara nödvändigt .. Nu ska jag prova med att se slutresultatet utan att göra några justeringar. Hoppas det är så enkelt. 0 Citera
Synvillan Postad 10 november 2008 Författare Postad 10 november 2008 Ok. Nu har jag testat. Jag köpte mig en hdmi kabel och det visade sig att var som du sa. En betydligt bättre bild än var det var i redigerings programmet. Problemet att det är ju bara från camera till tv. Men varför tappar den kvalitèn nu då? Det blir ju lika dåligt på dvd:n och vi ska inte prata om den hur den ser ut på nätet "youtube". Nu har man suttit i ett antal timmar och försökt hitta svaren genom forum, googlat och spakat som bara den i programmet utan att knäcka nöten. För det måste ju gå att få bättre kvalitè in (cam-data) och ut (data-dvd eller nätet). Det finns ju en uppsjö av exmpel på youtube och vi ska inte snacka om vimeo. Här är ett exempel på hur kass kvalitè det blir när den hamnar på webben. Det blir en aning bättre på dvd men är ungefär lika blurrig. (Bry er inte om filmen i sig. Ville visa ett klipp med bra ljus) Någon som har facit i hand kanske (",) 0 Citera
Rogge Postad 10 november 2008 Postad 10 november 2008 Någon som har facit i hand kanske (",) För facit krävs detaljer, annars får man bara gissa. :) Mao: - Var är kameran köpt, i sverige eller utomlands? (Om utomlands, i vilket land?) - Hur fångar du videon till datorn? - DV eller HDV, interlaced eller progressive? - 25fps eller 30fps? - Vad redigerar du i för projekt, HDV, DV, PAL, NTSC? * - Hur exporterar du, File > Export eller File > Export Movie? - Oavsett svaret på förra frågan, vad exporterar du till, DV-avi, MPEG2, MPEG2-DVD, mm, mm? - Vilken Field Order exporterar du till, Lower, Upper eller None? - I vilket program bränner du DVD-skivan? *: Gå till Project > Project Settings > General för att titta. Passa även på att klicka på en av filerna du fångat från kameran i Project panel och kolla vad som står till höger om den lilla "tumnageln" längst upp till vänster i Project panel. Allt ovan spelar roll, så svar på allt önskas för att hitta facit. :) 0 Citera
Synvillan Postad 10 november 2008 Författare Postad 10 november 2008 Tack Rogge. Antar att du grundar dessa frågor på nåt mer proffsigare program än pinnacle som tex cs3 och sony vegas. Men det är pinnacle som jag har gått på i första hand. Men i min tro ska det väl inte ha nån större betydelse. Dessa svar är grundat på pinnacle. 1. Sverige (Inet med svensk manual) 2. Med firewire (Om jag förstod frågan rätt) 3. Dv (det går bara att välja mellan Dv och MPEG) 4. HD 1280x720/25p 5. Se ovan 6. Dem jag har provat är: Windows, Avi, MPEG4 och Real Media. Med olika varianter på förinställningar som jag har provat många olika.. Kommer inte ihåg exakt vilka. 7. Fileld Order? Nu är vi på ett främmande område (",) 8. Pinnacle bränner. Ska även kolla cs3 och vegas. Snällt av dig att ta dig tid (",) 0 Citera
Rogge Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Antar att du grundar dessa frågor på nåt mer proffsigare program än pinnacle som tex cs3 och sony vegas. Ja, det grundas på Premiere Pro CS3 men är mer eller mindre likadant i alla program. 3. Dv (det går bara att välja mellan Dv och MPEG) 4. HD 1280x720/25p Om det är DV skall du redigera det i ett DV-projekt och inte i ett 1280x720/25p då HV30 inte filmar i det formatet. Se till att det du filmar matchar dom inställningar du använder i redigeringen. Har du inte ställt om kameran till att filma progressivt skall du inte använda ett progressivt projekt. HV30 är en HDV-kamera, nedkonverterar du till DV i kameran? Jag testade ett redigeringsprogram från Pinnacle för något år sedan och att få en DVD att se bra ut går inte med det programmet. Det gick inte att få bra kvalitet på något vilken export man än valde. 0 Citera
Synvillan Postad 11 november 2008 Författare Postad 11 november 2008 Det är kanske inte är någon idè ens att försöka sig på att få nån någorlunda bild i pinnacle. Utan försköka sig på att att lära sig cs3 istället. Tänkte börja från basic (pinnacle). Synd att man inte är lika haj på Cs3 Premiere som man är på Cs3 Photoshop. Men är det lika bra verktyg som Photoshop är i sin genre så är det bara öva, öva och öva. Men åter till pinnacle. I kameran (rec/in setup) så har jag ställt in den på HDV (PF25) vilket får mig att tro att den ska vara på HD 1280x720/25p. Alltså i min tro progressivt. Men det gick jag bet på tydligen. Men om projektformatet inte ska vara det så vad bör den vara på då? Nu ska jag ge mig på cs3 så det är nog stor risk att det dyker upp mer ??? på vägen. Men det har klarnat upp en del tack vare dig (",) 0 Citera
StenR Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Nu har ju jag PPro 2.0 och inte Pinnacle, men rätt projektinställningar för mig vid import till PPro var 1080i50 (capture gjorde jag med HDVsplit istället) även om det var inspelat med 25p, det blir rätt ändå. Däremot så blev det fel om jag valde 720p50, då croppade den hela bilden istället för att skala, men man kan ju renderas till 720p om man känner för det sedan. 0 Citera
Synvillan Postad 11 november 2008 Författare Postad 11 november 2008 Börjar med fråga om vad jag ska välja mellen dessa.. http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/premiere1.jpg 0 Citera
Synvillan Postad 11 november 2008 Författare Postad 11 november 2008 HDV 1080i 25 (50i) /Max Vilket jag gjort. Med HDV capture. Fortfarande grå blurriga bilden. Blir någorlunda bättre med Auto levels. Men jag vill ju ha så nära originalet som möjligt. 0 Citera
Rogge Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Fortfarande grå blurriga bilden. Hur ser det ut om du tar in det i HDV 1080p25? Jag gissar att PF25 är Canons egna progressiva format och har inte provat att redigera det. Vad händer om du ställer om kameran till 1080i, ser det likadant ut då? Vilket project du än väljer, vad händer om du lägger ett klipp på Timeline, får det ett rött streck över sig? 0 Citera
Synvillan Postad 11 november 2008 Författare Postad 11 november 2008 Hur ser det ut om du tar in det i HDV 1080p25? Jag gissar att PF25 är Canons egna progressiva format och har inte provat att redigera det. Vad händer om du ställer om kameran till 1080i, ser det likadant ut då? Vilket project du än väljer, vad händer om du lägger ett klipp på Timeline, får det ett rött streck över sig? 1. Provade HDV 1080p25 och det bli tyvär detsamma. 2. Kameran är redan ställd på 1080i. "Setup Play/Out Setup - comp.out 1080i" Alternativ är 576i. Ska jag prova det också tro? 3. Jag antar det. Lite osäker hur du menar. Men kolla länken kan du se både strecket och bild av filmsnutt hur dassig den är. http://i179.photobucket.com/albums/w315/kill_the_noobs/hockey.jpg Det laggar betydligt mer i Cs3 än i pinnacle. Vad kan det bero på då tro? 0 Citera
Rogge Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 2. Kameran är redan ställd på 1080i. "Setup Play/Out Setup - comp.out 1080i" Alternativ är 576i. Ska jag prova det också tro? Prova och se. bildkvaliteten kommer iaf bli identisk. 3. Jag antar det. Lite osäker hur du menar. Men kolla länken kan du se både strecket och bild av filmsnutt hur dassig den är. Det där ser rätt ut, dvs inget rött streck ovanför klippet. Jag vet inte hur originalet är tänkt att se ut så det är svårt att säga att det ser si eller så ut. Om du bränner en DVD, hur ser det ut då? Det laggar betydligt mer i Cs3 än i pinnacle. Vad kan det bero på då tro? Förmodligen därför att filerna ligger på din systemdisk, dvs C:. 0 Citera
StenR Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Prova och se. bildkvaliteten kommer iaf bli identisk. Vad menar du, det blir väl skillnad på HDV och DV output från kameran? Eller är det DV inspelat på bandet? 0 Citera
Rogge Postad 11 november 2008 Postad 11 november 2008 Vad menar du, det blir väl skillnad på HDV och DV output från kameran? Eller är det DV inspelat på bandet? Jag menar att bilden inte kommer att bli mindre grådassig vilket verkar vara problemet med den HDV han fångar idag. Så ja, det är skillnad mellan HDV och DV, men den vita isen som upplevs som grådassig när han fångar HDV kommer inte att bli vit och fin när han nedkonverterar och fångar samma material som DV. Men, han får prova och se om det blir någon skillnad för säkerhets skull. :) 0 Citera
Synvillan Postad 11 november 2008 Författare Postad 11 november 2008 Jag menar att bilden inte kommer att bli mindre grådassig vilket verkar vara problemet med den HDV han fångar idag. Så ja, det är skillnad mellan HDV och DV, men den vita isen som upplevs som grådassig när han fångar HDV kommer inte att bli vit och fin när han nedkonverterar och fångar samma material som DV. Men, han får prova och se om det blir någon skillnad för säkerhets skull. :) Jag pular och donar. Just nu bränner jag ett test till DVD. Återkommer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.