Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad ska jag köra för inställning på kameran för att filma kvälls- och nattbilder??

Gain, shutter etc. Kameran är en Sony DSR-570W.

Tack för jättesnabbt svar!!

Postad

Nattscener brukar man ju fejka, genom att spela in på eftermiddagen/kvällen då det inte hunnit bli så mörkt än. Samt använda typiskt ljus som karaktiserar kväll och natt. Oftast ser man ju det blå skenet i alla filmer med nattscener.

Det är dock planeringstungt, för solen/ljuset rör sig snabbt på kvällen. Alltså måste har man bara kanske 30 min på sig innan man måste blända upp eller ljussätta mer eftersom ljuset ändras kraftigt på 30-60min. Är men ännu mer noga pratar vi om 15min då man har jämnt ljus.

Oavsett, så anledningen till att utnyttja kvällen är att det är lättare i kamera och/eller redigering att mörka ner än att ljusa upp.

Ska man nu filma något som man inte kan kontrollera, alltså det händer klockan 0100 ...då är det ljussättning som gäller :) (eller en ljusstark kamera)

Postad
Vad ska jag köra för vitbalans vid gatlyktor? Ibland rött, ibland ljusblått sken.

Tack för übersnabbt svar!! =)

Om du vitbalanserar kamerna i gatlyktsskenet så kommer det bli lite latjo bilder... kör på Tungsten inställningen, om det blir för rött tar du solljus. tror inte att det är någon bra idé att vitbalansera i det ljuset.

DU kan ju också kolla in på DV info och läsa några trådar här:

http://www.dvinfo.net/conf/search.php?searchid=3408084

Det var förra året som vi hade tema natt på filmtävlingen och då kom det upp en del intressanta tankar och förslag.

tror att det bästa läsningen kan vara i denna tråd:

http://www.dvinfo.net/conf/uwol-challenge-our-newest-contest/107047-tales-wonder-woe-uwol-6-a.html

Hoppas att du får någon nytta av detta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...