Gå till innehåll

Tips på filmer du gillar? - Posta dem här! - Filmade på S8


D_Odell

Recommended Posts

Har blivit som fixerad vid Super-8 sedan en månad tillbaka.

 

Känner att diskussionen om upplösning i det digitala formatet måste kontras med lite historiskt maskinmaterial.

Har du några filmtips du vill dela med dig, du behöver inte själv ha filmat det. Klistra in en länk och säg vad du gillar med den,

så kan vi ha en sparbank med vackra Super-8 filmer.

 

Yiyi's happiness

Kamera: Canon 1014 XLS

Film: Kodak Tri-X

Denna snubbes film är så in i norden vacker. Svekskildring, men det jag gillar är hans behandling av motljus och annat som gör att den står ut.

 

Mall:

 

[b*][*url=x]TITEL[*/url][*/b]

Kamera: X

Film: X

[*size=1]kort beskrivning[*/size]

 

(ta bort alla *)

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvisso inte "spelfilmer", men musikvideos filmade med Super 8, hittar ni en länk till här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=21195

 

Skälet att jag länkar till Voodootråden är att där finns information om vilka kameror och vilka emulsioner som har använts till de olika musikvideona.

 

Offtopic: D_Oell, hah, såg inte citatet vid din signatur förrän nu. Kul och hedrande att mina små ord har letat sig dit! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Tråkigt död del av forumet detta, men här är en till grymt filmad musikvideo.

 

STEF der CRASHTEST ; einer für alle

Kamera: Leicina Special + Schneider ultra wide lens

Film: Kodak Tri-X

Leicina ligger högt i kurs i dokument som är professionella, och denna musikfilm har både vacker scenografi och foto! Tysk rappakalja. (Klippet kräver nedladdning, 160Mb.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Två till...

 

old super 8 showreel

Kamera: Beaulieu olika kameror

Film: Filmstock innan Vision serien kom.

Något av den högsta kvalité på Super-8 som går att hitta på Vimeo. Alan Doyle som fotograf.

 

james morrison @ abbey rd studios..

Kamera: Beaulieu

Film: Kodak okänd 500 asa.

Doyle igen, denna med Beaulieu i underbar synk. Det är för mig omöjligt att definiera skillnaden mellan denna S8 kvalité och 16mm. Grymt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den saliga filmstocken Kodachrome bänkar alla färgentusiaster, och denna med vacker HD transfer.

 

Kodachrome spöar verkligen 64T med hästlängder. Men jag tycker att det är synd och skam att Vimeo påstår att det är "HD", när deras filmer i själva verket är väldigt långt från HD i upplösning. De är ju inte ens i full SD upplösning!

 

Visst, man kan se "HD" som bara ett ord för "högre upplösning än normalt", men då kan man ju påstå att 320X240 är en HD-film (om man i samma veva tycker att något lägre skulle vara standard). Mycket tyckanden, det vore bättre att inte kalla något som är lägre än 720P för HD.

 

Det vore kul att se filmen i full upplösning. Alltså i 720P eller 1080P (vilket det nu är överfört till). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kodachrome spöar verkligen 64T med hästlängder. Men jag tycker att det är synd och skam att Vimeo påstår att det är "HD", när deras filmer i själva verket är väldigt långt från HD i upplösning. De är ju inte ens i full SD upplösning!

 

Om du klickar på fullskärm i Vimeo playern får du se den i den upplösning som den var upptankad med, och det verkar vara 720p på den filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du klickar på fullskärm i Vimeo playern får du se den i den upplösning som den var upptankad med, och det verkar vara 720p på den filmen.

 

Det verkar den faktiskt vara... Jag klickade fullskärm en gång på den filmen och då fick man verkligen "fullskärm". Man måste visst klicka bort scaling för att få se native-formatet.

 

Nåja, säg den lycka som varar evigt... Det var bättre än den lilla bilden men extremt komprimerad. Då hade det varit bättre med lite lägre upplösning och samma filstorlek, då hade man inte behövt se så mycket artefakter.

 

Men det är bättre än den lilla bilden. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den komprimering som Vimeo gör är inte den bästa, och på Super-8 blir den verkligen kvalitets nedsättande. Kan hålla med om hög streamad SD är bättre! Inte för att smöra, men dina upptankade klipp på exemplarfilmer är i toppkvalité. Synd att inte fler gör det samma..

 

Tyvärr väljer inte alla att tillåta nerladdning av orginalfilen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr väljer inte alla att tillåta nerladdning av orginalfilen.

 

Eeehhe, jo. Hur skulle annars browsern kunna spela upp den?

I safari t.ex. öppnar man bara fönstret Aktiviteter och letar upp den flv-filen man vill ha. Brukar vara den enda filen som syns som är över 1 mb.

Håll nere alt och dubbelklick så sparas den i hämtade filer eller vart man nu bestämt i sin browser. Ofta med ett konstigt namn.

Jag gör ofta så när jag vill titta på lite längre filmer på youtube / vimeo och sitter på tåg eller i en bil utan uppkoppling.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Eeehhe, jo. Hur skulle annars browsern kunna spela upp den?

I safari t.ex. öppnar man bara fönstret Aktiviteter och letar upp...

 

Men det är inte detsamma som "att tillåta nedladdning". Det är väl jämställt med att "rippa" eller "ta" den videoström som webläsaren visar upp, spara om den till sin hårddisk och döpa om den.

 

Personligen ser jag inte fel i det, men om den som tillhandahåller filmerna verkligen vill att det ska gå att ladda ner en film så ska det finnas en knapp som gör just det. Alltså laddar ner filmen till datorn med ett musklick, utan att man ska behöva leta efter processer och aktiviteter.

 

Angående kvaliteten på mina filmklipp så tackar jag och tar åt mig som en tvättsvamp. Det är det som är hela poängen med våra provfilmer, att det ska gå att bedöma bildkvaliteten från dem. Det kan man göra idag tack vare bredband! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är inte detsamma som "att tillåta nedladdning". Det är väl jämställt med att "rippa" eller "ta" den videoström som webläsaren visar upp, spara om den till sin hårddisk och döpa om den.

 

Personligen ser jag inte fel i det, men om den som tillhandahåller filmerna verkligen vill att det ska gå att ladda ner en film så ska det finnas en knapp som gör just det. Alltså laddar ner filmen till datorn med ett musklick, utan att man ska behöva leta efter processer och aktiviteter.

 

Ja, man skulle kunna hävda 24 timmars regeln och uppsåt och annat. För min var det så att min gamla powerbook väldigt ogärna spelade upp stora flash-filer i webläsaren utan att hacka som f*n. För att över huvudtaget kunna se klippen var jag tvungen att göra så.

Och om filen ligger i en cache-mapp eller på skrivbordet har väl inget direkt avgörande betydelse. All form av digital kommunikation bygger på kopiering!

Det vore som att förbjuda att läsa dagstidningen med läsglasögon...

Ligger filen publikt så gör den det. Hur användaren väljer att spela upp den är upp till användaren. Vilket hjälpmedel han använder har föga juridisk betydelse.

 

Om man sen bränner filmerna på dvd och säljer på den lokala marknaden så är det ju en helt annan historia.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du menar att du kan ladda ner filen som innehåller högre kvalitet än den streamade versionen som du ser på browsern, genom att ladda ner streamversionen? Har inte vimeo en vägg för det? Annars borde inte alternativt finnas för att inte dela med den. Jag pratar inte om rättigheter nu, utan bara om du ser den kvalitet som filägaren har som orginal. För annars har du samma mindre värdiga kvalite som gömmer den högupplösta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, i fallet med filmen från "road trip europe" här ovan så får man ner en fil med spec. enligt bifogad bild. Det är med "HD is on".

Samma sak på tex svt play, det verkar som om källfilens upplösning i många fall är större än vad som visas på sidan. Och man vill ju ha så bra bild som möjligt, eller hur? :h

 

/KN

info.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...