Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej allesammans

Jag ska snart filma en musikvideo till mina vänner. Det jag tänkte på var om någon har något bra sätt att handskas med materialet inne i Final Cut vad gäller synk av musik och video.

Bör jag tänka på något under inspelningen som skulle underlätta för synk senare i FCP. Jag vill överhuvudtaget veta bra sätt att synka i FCP.

Skriv gärna, jag uppskattar allt.

Neo

Postad

Det handlar inte om vad du kan göra i FCP precis, utan vad du gör på plats.

Plåtar du annat än musik video är det ju lättast med en klappa.

Plåtar du på video, & då med inbyggd mic så är det ju inga problem alls då du spelar upp musiken i bakgrunden (för bandet att spela till) & sedan synkar efter den i klippningen. inte svårare än så! (ta hjälp av waveforms om du vill va nogrann) Plåtar du på film kan du bara köra på & klippa dig till det eller tidskods-klappa. Eller skapa en lågbudget variant & lägga in en video slinga med tidskod till musiken i en videospelare & filma av den då du kör klappan, & sedan köra musiken från den videon.

Det tänkte jag testa till helgen. Då kameran inte har någon mic.

video med TC & musik + iPhone + RED = synk. :)

Lycka till!

Hej allesammans

Jag ska snart filma en musikvideo till mina vänner. Det jag tänkte på var om någon har något bra sätt att handskas med materialet inne i Final Cut vad gäller synk av musik och video.

Bör jag tänka på något under inspelningen som skulle underlätta för synk senare i FCP. Jag vill överhuvudtaget veta bra sätt att synka i FCP.

Skriv gärna, jag uppskattar allt.

Neo

Postad

Tack Martin.

Ja, det är ju så att jag har inte gjort någon musikvideo som ska visas på TV (hemlandet). Då får man ju gärna skärpa sig, både på plats men också vid tangentbordet så att det blir en bra redigering.

Det var därför jag ställde frågan.

Tack för "waveform"-tipset. Det hjälper nog en hel del.

Neo

Postad

Jag förstår! :) Det löser sig säkert.

Tack Martin.

Ja, det är ju så att jag har inte gjort någon musikvideo som ska visas på TV (hemlandet). Då får man ju gärna skärpa sig, både på plats men också vid tangentbordet så att det blir en bra redigering.

Det var därför jag ställde frågan.

Tack för "waveform"-tipset. Det hjälper nog en hel del.

Neo

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...