puttovich Postad 23 oktober 2008 Postad 23 oktober 2008 Hej! jag undrar om någon kan förklara för mig varför ljudspåren beter sig lite underligt i premier. När man läggger ett klipp på timelinen i Avid så får man alltid in de båda ljudkanalerna på audio 1 och 2. Där kan man sen välja vilken av kanalerna man vill använda och sedan duplicera eller midda kanalen. I premiere däremot får man båda kanalerna i ett ljudspår. Finns det något sätt att bryta upp dessa spår när de ligger på timelinen? Det finns en funktion som heter "breakout to mono" som separerar ljudspåren. Är det det bästa (enda?) sättet att gå tillväga för att välja spår? En anna grej jag undrar över är när man laddar ner en ljudfil från internet som är till exempel wawe så kan jag bara lägga den på typ antingen spår 8 eller 16. Vad handlar det om? Sista grejen: Jag har filmat en grej med en panasonic hvx200. Den spelar in i fyrkanaligt ljud. När jag lägger ner klippet på timelinen så lägger sig ljudspåren på kanal 4567 istället för 1234. Lite samma grej som ovanstående. Varför kan vissa ljud inte ligga på vissa kanaler? Mycket tacksam för svar, det här har irriterat mig ett tag. 0 Citera
Max_H Postad 23 oktober 2008 Postad 23 oktober 2008 Read the manual, dude.... ;) Skämt åsido. Premieres standard timeline öppnar med stereospår, vilket den gjort i alla tider. Slänger du ner ett klipp med mono-spår, ex P2-klipp med 4 st monokanaler, finns det vanligtvis inga monospår på timeline. Alltså skapas det 4st nya monospår längst ner. - Du kan när du startar en ny sekvens, ange om det ska vara stereo- eller monospår eller bägge. - Du kan i preferences ange om dina klipp ska importeras som mono- eller stereo. - Har du importerat ett klipp med två kanaler, lagt det på timeline som ett stereoklipp kan du inte "ändra" det till ett monoklipp utan att ta bort det från timeline, markera klippet i binen, gå in i clip>settings>audio (eller så) och ändra "source channel mappings" till mono istället för stereo. Alternativt importera samma klipp en gång till och välja "dual mono" på det klippet. Enda "irritationen" som kvarstår är att PPro CS3 inta kan "låta bli" att inserta alla 4 kanalerna från ex P2 klipp även om du endast använder 1 eller 2 av dom. Detta går dock i CS4 som har ett nytt target tracking-system (ungefär som Avid). /Max 0 Citera
puttovich Postad 23 oktober 2008 Författare Postad 23 oktober 2008 Tack! Fantastiskt detta forumet, svar direkt! Sant att jag kunde läsa hjälpen, men tycker de har ett krångligt sätt att beskriva saker på ibland. Mycket bättre att få ett svar från folk som dig som kan beskriva det lite pedagogiskt så att man förstår lätt ;) Tack som fan. 0 Citera
Phobos Postad 13 mars 2009 Postad 13 mars 2009 Kan man få Premiere att automatiskt lägga ljudet på två spår när man drar in ett klipp i sin Timeline? Jobbar som videoreporter och klipper i Premiere, vi spelar alltid in syncarna med en handmick på kanal ett och miljöljud på kanal två. Fruktansvärt irriterande att det kommer upp som en stereofil. Behöver få till ett enkelt och bra arbetssätt som går fort, helst utan att behöva använda något annat program. 0 Citera
Max_H Postad 13 mars 2009 Postad 13 mars 2009 Från CS3 och framåt går detta att ställa som "Default". Ställ in i Preferences > Audio > Source Channel Mapping att du vill ha in ljudet som Mono istället för Stereo. /Max 0 Citera
Phobos Postad 13 mars 2009 Postad 13 mars 2009 Från CS3 och framåt går detta att ställa som "Default". Ställ in i Preferences > Audio > Source Channel Mapping att du vill ha in ljudet som Mono istället för Stereo. /Max Delar den upp stereofilen i TVÅ mono, använder bara ena kanalen eller lägger den ihop de två kanalerna i stereospåret till ett monospår? Och gäller det alla filer eller bara de du själv spelar in i Premiere? Sitter tyvärr inte vid redigeringsdatorn nu, annars hade jag testat själv på studs. 0 Citera
Max_H Postad 13 mars 2009 Postad 13 mars 2009 Den funktionen gör så att alla filer som importeras får "Dual Mono" som default vid import. Dvs att de två ljudkanalerna delas upp på två monospår. Detta kan ändras vid behov genom att markera klippet i "Project Panel" och välja Clip > Audio Options > Audio Source Channel Mappings. Obs att detta endast kan göras INNAN du lägger det på timeline. Vill du, kan du importera samma klipp igen och ex välja "Stereo" manuellt på denna "instans" av klippet. Detta manuella val kan göras på en mängd markerade klipp samtidigt om du skulle ha glömt att ställa in detta vid importen. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.