OP5 Postad 22 oktober 2008 Postad 22 oktober 2008 Vilket är bäst och smidigast och billigast och ger bäst kvalitet? 0 Citera
Kimster Postad 22 oktober 2008 Postad 22 oktober 2008 Formaten kostar 0kr. Det finns ingen licensavgift på att exportera/spela upp material i visst format. Det som kostar är kameran och mjukvaran som skapar materialet. Vilka som är smidigast beror ju på vilken utrustning man har som ska handskas med materialet. Vilket format som ger bäst kvalité (den eviga frågan) beror ju på hur hög komprimering man har och hur innehållet ser ut, action eller är det en film om himlar, och i vissa fall vilket medium materialet ska ligga på. HDD, DVD, BlueRay, DV-band etc. 0 Citera
Max_H Postad 22 oktober 2008 Postad 22 oktober 2008 Formaten kostar 0kr. Det finns ingen licensavgift på att exportera/spela upp material i visst format. Tyvärr inte helt sant. Vill man publicera material i (bland annat) h.264 och dessutom ta betalt för det, så vill MPEG LA ha licensavgift. Som dessutom kan variera ganska mycket beroende på vad man publicerar, hur många som tittar mm. Men för ex en kortfilm på en biograf tvivlar jag att dom skulle tjafsa. http://mpegla.com/index1.cfm I alla fall bra att veta. /Max 0 Citera
Kimster Postad 22 oktober 2008 Postad 22 oktober 2008 ohfan .. trodde det var bara en myt. Har inte sett någon bra text heller med kraven. Denna försöker jag tolka http://www.mpegla.com/avc/AVC_TermsSummary.pdf /edit: ..jo nu kommer jag ihåg.. det stämmer jag har läst det där för länge sen. Kanske det var samma dokument tom. my bad. 0 Citera
OP5 Postad 8 november 2008 Författare Postad 8 november 2008 Formaten kostar 0kr. Det finns ingen licensavgift på att exportera/spela upp material i visst format. Det som kostar är kameran och mjukvaran som skapar materialet. Vilka som är smidigast beror ju på vilken utrustning man har som ska handskas med materialet. Vilket format som ger bäst kvalité (den eviga frågan) beror ju på hur hög komprimering man har och hur innehållet ser ut, action eller är det en film om himlar, och i vissa fall vilket medium materialet ska ligga på. HDD, DVD, BlueRay, DV-band etc. Dels licesnsen. Och eftersom grundmaterialet ligger på HDCam och jag vill gå direkt därifrån till visningsformatet (QT, WMVHD, XVID, BD) så lär det kosta en del... Jag upprepar frågan, vilken komprimering ser bäst ut i HD projektor... 0 Citera
Max_H Postad 9 november 2008 Postad 9 november 2008 Tvivlar starkt på att du ser ngn större skillnad på h.264 och Wmv HD om du kodar bra. /Max 0 Citera
video_sync Postad 1 december 2008 Postad 1 december 2008 Som Max_H nämner, tvivlar starkt på att du ser visuell skillnad på komprimering av råströmmen till WMV HD eller AVC på konsumentutrustning. Då betonar även jag, OM komprimeringen sker på rätt sätt med anpassade attributer vid likgiltig bandbred. Microsoft har tagit WMV V9 i skyarna det senaste året. Formatet utvecklas med löpeld och ger bara bättre och bättre resultat, speciellt i detta skede då SMPTE godkänt VC-1 som en extension av WMV V9 AP. H.264 är MPEG-4 video och baseras på ett helt annat sätt, som dock även presterar enormt kraftigt och korrekt (med rätt motor, såsom tredjeparts tillverkaren Main Concept). WMV V9 = Keyframe / deltaframe baserat MPEG-4 Part 10 = GOP / Slices / E-Slices baserat Key / Deltaframe kan ses som Intra / Interframe i respektive format. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.