tomasz1985 Posted September 25, 2004 Share Posted September 25, 2004 När man vitbalanserar, hur går man tillväga? Jag menar, om man är inomhus är ju belysningen annorlunda än om man är utomhus. Om jag vitbalanserar inomhus blir det väl inte samma vitbalans som om jag vitbalanserade utomhus i solsken? Man eftersträvar väl vanligtvis att ha samma vitbalans i alla bilder eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted September 26, 2004 Share Posted September 26, 2004 Du skall naturligtvis vitbalansera i den belysning i vilken du ämnar filma. Så varje gång ljuset ändras måste du vitbalansera om för att hålla konsekvent färgsättning. Enklast är ju att vitbalansera inför varje scen, så behöver du inte fundera över saken mer. Sedan kan du förstås även vilja vitbalansera "fel" för att få bilden tonad i en viss färg, men men... /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted September 26, 2004 Author Share Posted September 26, 2004 Så om jag filmar utomhus ska jag vitbalansera utomhus och sedan om jag har en scen inomhus vitbalanserar jag inomhus? Trodde att man skulle vitbalansera i en miljö så det man filmar i andra färgtemperaturer överstämmer men jag måste vart helt ute och cyklat. Tack =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts