roppe Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 Är det någon som har erfarenhet utav mitt problem. Min Mac vill inte kännas av min kamera via Firewire-kabeln. Jag har en PC också, där har jag inga problem. Kan det vara så att jag missat någon liten "upgrade" etc.. etc... ?? Jag är inte så bevandrad på Mac och tycker den är jobbig jämfört med PC:n där det är lätt att klipp och klistra mm. Ok! Det är väl en inlärningssak men det knäcker mig nästan, när jag så tappar fart i mina projekt, enbart för att Mac:en är så mycket annorlunda. Ser framemot om någon kan ge mig en "hint". Si Ya! 0 Citera
Max_H Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 DSR200 är rätt gammal och Sony gjorde dessutom en del ändringar i firewireprotokollen runt den tiden. Det var en del fw-prylar som slutade fungera beroende på version av FCP och Quicktime. Funktionaliteten kunde variera beroende på serienummer. Har du testat i både iMovie och FCP till exempel? /Max 0 Citera
roppe Postad 18 oktober 2008 Författare Postad 18 oktober 2008 DSR200 är rätt gammal och Sony gjorde dessutom en del ändringar i firewireprotokollen runt den tiden. Det var en del fw-prylar som slutade fungera beroende på version av FCP och Quicktime. Funktionaliteten kunde variera beroende på serienummer. Har du testat i både iMovie och FCP till exempel? /Max Hi! Max Tack för din post. Jo, jag vet att kameran är lite till åren, men de två jag har fungerar bra. Har en måg i Los Angeles/Hollywood som jobbar som kameraman, han säger att de jobbar med mycket gamla kameror ex. Panavision etc... det är nu på sista tiden de har börjat med ett märke som heter "RED". Men, men, som jag säger så har jag två likadana kameror och båda funkar i PC-miljö. Men tyvärr så får jag ingen ordning på Mac:en. Jo, jag har försökt med dina exempel. Jag har en kompis som har en äldre Mac, kommer inte ihåg dennes typbeteckning, men kommunikationen fungerade på hans Mac??? Ja, nu är man där i teknikens underbara värld, men denna gång hjälper det inte att "boota" om maskinerna som är ett sådant populärt uttryck. Annars så har du säkert rätt i det du säger. Det var 1996 tror jag som FW kom till och den blev då en applikation till just denna kamera jag har. Kameran i orginalutförande har bara "one way ticket" i FW. Ingen överföring tillbaka till kameran. Det går att modifiera, men detta är inte gjort med dessa kameror, jag har inget behov av dito. Ok! Jag får väl "gneta" med detta framöver och se om jag hittar en bra lösning. Just nu så är jag lite vilsen. En bandstation är ju en lösning, men de har ett för högt pris (även på beg.marknaden) för mig, minst 10.000:-Sek. Även detta är inte lösningen helt. Jag vill ibland få in filmerna i Mac:en samt kanske jobba i Final cut, jobbar just nu i Premiere. Ha dé! Si Ya \\ Roppe 0 Citera
Max_H Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 En variant, om du inte får det att funka, är att hitta nån gammal DV-kamera att köra som "bandstation". Du borde kunna hitta nån för ett par tusenlappar. Enda "kruxet" är den bör vara en Sony, eftersom (åtminstone de ngt äldre) klarar DVCAM-formatet. Ex Canon och Panasonic kan inte spela upp de banden. Huruvida en ny billig enkel Sony-kamera klarar DVCAM vet jag inte. Edit: Kom på att 200:an bara har stora band... /Max 0 Citera
roppe Postad 18 oktober 2008 Författare Postad 18 oktober 2008 En variant, om du inte får det att funka, är att hitta nån gammal DV-kamera att köra som "bandstation". Du borde kunna hitta nån för ett par tusenlappar. Enda "kruxet" är den bör vara en Sony, eftersom (åtminstone de ngt äldre) klarar DVCAM-formatet. Ex Canon och Panasonic kan inte spela upp de banden. Huruvida en ny billig enkel Sony-kamera klarar DVCAM vet jag inte. /Max Tack igen Max Jag hyrde in kameror förut för detta dilemma, men det blev inte bra, kostade bara pengar. Jag sitter nu med alternativet att köpa en äldre Mac som min kompis har, man vill ju inte copiera fram och tillbaka med den orsaken att tappa i kvalité? Eller vad säger du? Fick denna snilleblixt just när jag skickade inlägget. Hoppas att kompisen vill uppgradera sin maskinpark. Har jag löst det hela tror du? Alltid bra att ha ett bollplank. TACK MAX Skicka svar om du hinner, tackar isf. Mvh \\ Roppe 0 Citera
Max_H Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 Kopiering av DV sker digitalt. Ska "normalt" inte ske ngn förlust, från en kamera till en annan. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.