Gå till innehåll

Boom Mikrofon


Joey

Recommended Posts

Förstår inte varför alla envisas med att stoppa in en mikrofon som du ska ska köra på bomm i kameran, massor sladdar hängandes i kameran som någon kan snubbla på eller råka rycka till i. Har kraschat en kamera genom att göra så här en gång och tänker aldrig göra om det.

 

Rekommenderar dig istället att köpa en extern inspelare typ en zoom h4 eller h2, då har du också mer kontroll över ljudet. Eftersom du ändå tänkt ha en speciell person på ljudet i.o.m. att du ville ha en bomm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en h4 med boom och röde 2 ntg att spela in på 7000 kr ungefär, du får dock eftersynca ljudet det behöver du väl inte göra om du kör direkt in i kameran? Men kan tänka mig att det blir kablar som kan störa kameramannen om man kör direkt in i kameran. Är ju egentligen inget problem att sitta och synca ljudet, har dock ingen klappa, men det är väl dags för det snart då :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en någorlunda bra kamera med hyffsade AD omvandlare så funkar det väl att lägga ljudet på kameran. Man får dubbelkolla nivåerna hela tiden bara och vara noga med att kallibrera upp ordentligt. Har själv varit med om att fotografen lyckats komma åt mik/line switchen på en av kanalerna och därmed fimpades ena kanalens ljud ett par timmar tills jag kollade nivåerna igen. Man får bara vara noga med att koppla in ljudkablarna i kameran inför tagning och gärna dra fast dom någon annanstans på kameran så de inte belastar kontakterna direkt. Sen om man lägger de över axeln på fotografen brukar han eller hon inte gnälla för mycket ;)

Skickar man bild från kameran så är det ju ändå en kabel som måste gå därifrån så då kan man ju knyta ihop ljudkablarna med den. Sen är det ju en bonus om kameran har monitor ut så du kan skicka tillbaka signalen till mixen och lyssna på den, då gör ni inte samma fel som jag gjorde utan kan upptäcka sådant direkt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

joo asså det funkar säkert att köra ljud i kameran rent kvalitetsmässigt, men tycker det är lite farligt med alla sladdar som hänger i och med att det är två personer som är emellan dem, dessutom är det lättare för både ljudteknikern och filmfotografen om de har varsina grejer att spela in på. Så slipper de irritera sig på varandra ;) och kan dessutom röra sig mycket mer fritt.

 

Det jobbiga är väl att synka i efterhand kanske, men det räcker ju med att någon klappar händerna, behövs inte nödvändigtvis någon klappa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trodde att man kunde fästa alla mikrofoner på en boom. Eller är jag ute och cyklar?

Hv30 har 3.5 plugg vill du köra xlr så finns ju adaptrar.

 

Jag kan inte så mycket om sånt här så jag vet inte vad xlr och adapter är?

FÖrklara vad dessa gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

XLR sitter oftast på "vanliga" sångmikrofoner och mixerbord. Brukar se ut såhär: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Xlr-connectors.jpg

 

En adapter kan se ut på olika sätt. Adapt betyder anpassa och det är det man gör med en adapter. Säg t.ex att du har ett 3.5 uttag i din kamera, och har en mikrofon med XLR utgång, så kan du köpa till en adapter som har en ingång för XLR och en utgång för 3.5 så man kan koppla mikrofonen till kameran, anpassar.. blaaah.. host.. svårt att förklara just nu men du hajjar nog :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...