Filips Postad 12 oktober 2008 Postad 12 oktober 2008 Jag har läst en tråd här på forumet och läste också den väl summerade tråden (http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm) men nu efter några öl så kan jag inte direkt komma ihåg att jag läste att jag fortfarande kan använda materialet - på denna person som har sagt att han/hon inte vill bli filmad - till allt förutom kommersiellt syfte. Eller gäller detta under svaret: "Utställningar då, måste jag fråga personen på bilden om lov? Nej, häng du upp bilderna bara." Har jag rätt att använda materialet jag har filmat eller är det förbjudet om nu personen säger till mig att den inte vill vara med på bild? Förlåt för att jag ställer en fråga som säkert besvaras... någonstans. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Jag har läst en tråd här på forumet och läste också den väl summerade tråden (http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm) men nu efter några öl så kan jag inte direkt komma ihåg att jag läste att jag fortfarande kan använda materialet - på denna person som har sagt att han/hon inte vill bli filmad - till allt förutom kommersiellt syfte. Eller gäller detta under svaret: "Utställningar då, måste jag fråga personen på bilden om lov? Nej, häng du upp bilderna bara." Har jag rätt att använda materialet jag har filmat eller är det förbjudet om nu personen säger till mig att den inte vill vara med på bild? Förlåt för att jag ställer en fråga som säkert besvaras... någonstans. Du får ej använda material på filmat folk om du inte har tillstånd. d.v.s personens tillåtelse. Du kan spela upp det på din dator varje dag utan att lägga upp det på nätet eller sälja det till tv. eller lägga det i en film som skickas till hollywood:P 0 Citera
Team_fagott Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Om du befann dig på ofentlig plats eller personen tidigare gett tillåtelse är svaret ja. Men det är inte särskilt moraliskt. 0 Citera
jbergman Postad 13 oktober 2008 Postad 13 oktober 2008 Har jag rätt att använda materialet jag har filmat eller är det förbjudet om nu personen säger till mig att den inte vill vara med på bild? Frågan är felställd. Det beror på vad du skall använda materialet till, samt hur insamlingen skett och vilken information om personen som därmed inhämtats. Om du trodde att det fanns ett enkelt svar så hade du fel. /Jakob 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.