Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kan inte fånga HDV-ström från min HV30.

Kameran finns i Windows - och movie maker kan ta in vanlig DV-video. Men inget HDV.

HDV split fungerade utmärkt förut, men nu säger den bara "cannot detect camera". Premiere CS3 har felmedellandet "can't activate recorder try resetting camera" (vilket det finns beskrivningar på hur man löser men det hänger inte ihop med det felet jag har, eftersom HDV-split inte fungerar heller).

HV30 är relativt ny kamera så det finns inte så många trådar om detta, men vad jag fattat det som har HV30 problem med att fånga HDV både på Mac och Windows. HV20 har inte dessa problem i samma utrsträckning tycks det.

Har ominstallerat firewire från grunden, tagit bort registersträngarna osv. men inget hjälper. Och kameran verkar inte kunna fånga via USB...

What to do? Funkar varken i Vista eller XP.

Postad

Har du trippelkollat så kameran inte downkonverterar till DV eller liknande? Har ingen själv, men se till att den inte står på auto för detektering av bandformat. Sony-kameror kan ibland bråka också.

Men Canon har frångått "standardprotokollet" för firewirekommunikation så det är många som har strul med att framför allt exportera tillbaka till bandet.

/Max

Postad

Lustigt att det fungerade förut men inte längre... på hv20-forumet skriver folk att de formaterat datorn osv och ändå har det slutat fungera mer eller mindre plötsligt.

Går det att köpa en skräp-DV kamera för 2000 och använda bara för överföring? Eller måste kameran ha en HD-processor för att kunna föra över HDV-material?

Postad

Kan vara dåliga kablar eller kontakter också, syns inte alltid utanpå. Men om kameran syns i WMM, pröva att kolla om kameran skickar HDV eller SD som Max_H säger. Om det står rätt men ändå inte funkar, ändra till SD och pröva att göra Capture direkt i CS3 (eller WMM), då kan man utesluta kabelfel i alla fall.

Postad

Går det att köpa en skräp-DV kamera för 2000 och använda bara för överföring? Eller måste kameran ha en HD-processor för att kunna föra över HDV-material?

Ja, för att kunna processera MPEG-2 HDV med en videokamera, så måste kameran ha stöd för formatet.

Postad

funkar fint att capta DV, det är detta förbannade HDV som krånglar.

köpte en färsk kabel men ingen skillnad (surprise!). Datorn är sprillans nybyggd, alla firewire-portar är av senaste sorten. Felet ligger i kameran, sjukt nog funkar inte RESET heller - vilket för mig är ett mysterium hur det gick ett tag, men inte längre.

Postad
funkar fint att capta DV, det är detta förbannade HDV som krånglar.

Stäng av nedkonverteringen så fungerar det. Eftersom du kan fånga DV så är kameran inställd på att konvertera ned HDV > DV vilket är det som gör att du inte öht kan fånga HDV.

Eller, så har du helt enkelt filmat i DV.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...