Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag var inne på alaTest.com och kollade vad experter och användare ansåg om de båda kamerorna.

XL-2

Experts: 80/100

Users: 84/100

DSR-PD170P

Experts: 72/100

Users: 90/100

Nu sitter jag och är väldigt förvirrad, eftersom experterna ansåg att XL-2 var den bättre medan användarna tyckte att DSR-PD170P var bäst. DSR-PD170P är ju en DV-Cam, medan XL-2 är en miniDV, vad det nu har för betydelse. Vad är skillnaden mellan DV-Cam och miniDV?

Eftersom jag är så förvirrad vänder jag mig nu till er kära Voodoofilmare. Vilken av dessa två videokameror skulle ni föreslå att jag köper?

Postad
Jag var inne på alaTest.com och kollade vad experter och användare ansåg om de båda kamerorna.

XL-2

Experts: 80/100

Users: 84/100

DSR-PD170P

Experts: 72/100

Users: 90/100

Nu sitter jag och är väldigt förvirrad, eftersom experterna ansåg att XL-2 var den bättre medan användarna tyckte att DSR-PD170P var bäst. DSR-PD170P är ju en DV-Cam, medan XL-2 är en miniDV, vad det nu har för betydelse. Vad är skillnaden mellan DV-Cam och miniDV?

Eftersom jag är så förvirrad vänder jag mig nu till er kära Voodoofilmare. Vilken av dessa två videokameror skulle ni föreslå att jag köper?

Båda är miniDV, vet inte varför det skrivit olika..

Jag sitter själv på en XL2, och kan intyga att den ger en väldigt krispig bild, klart bättre än andra DV kameror i samma prisklass (har ej prövat PD serien). Dock, måste du själv pröva, kanske se några testklipp av vardera för att skapa dig en åsikt. Något du bör ha i åtanke är att båda dessa kameror är lite äldre, XL2 kom 2004-2005 och PD170 kom 2004.

Se dig runt och gå till en expert; LRTV.se tex, hör me dem samt be och få prova.

David

Postad

Båda är riktigt bra DV-kameror, XL2 vinner på bättre optik, medan PD170 är mer robust, samt att den då kan köra DVCAM som är ett mer robust format. Entusiasterna och naturfilmarna körde XL1/2 och pressfolk och media körde PD150/170

Formatet DVCAM ser ut och låter likadant som DV. Det är i grunden samma algoritm i DV och DVCAM och DVCPRO också för den delen. DVCPRO har lite andra saker som skiljer de andra åt dock.

Men för att återgå till DVCAM; skillnaden är hur det lagras på bandet. Bandet snurrar lite snabbare och gör formatet mer stabilt vid t.ex. intankning till en redigering, med nackdelen att man förlorar inspelningstid. Där miniDV ger 60min inspelning SP, ger DVCAM 40 min.

Postad

Då förstår jag. Så kanske valet emellan dessa två kameror ska bero på användaren och förhållanden med kameran. Jag kan verkligen tänka mig fördelarna med PD i en skatefilm, då kameran säkerligen är lättare, men när det kommer till dokumentär och annat mer kontrollerat arbete anser jag att XL2 tar platsen.

Dock om ditt val är att filma med automatisk fokusering, då är nog PD ett bättre val. Har nämligen för mig att SONY har bättre af funktion.

Tredje, alaTest.com har säkerligen inte någon hög procent av antalet användare av kamerorna röstat.

Postad

Formatet DVCAM ser ut och låter likadant som DV. Det är i grunden samma algoritm i DV och DVCAM och DVCPRO också för den delen. DVCPRO har lite andra saker som skiljer de andra åt dock.

Men för att återgå till DVCAM; skillnaden är hur det lagras på bandet. Bandet snurrar lite snabbare och gör formatet mer stabilt vid t.ex. intankning till en redigering, med nackdelen att man förlorar inspelningstid. Där miniDV ger 60min inspelning SP, ger DVCAM 40 min.

DVCAM är tekniskt mässigt, identiskt med DV SP.

Folk har en tendens att anta MiniDV som ett signalformat och jämför därefter MiniDV vs. DVCAM.

MiniDV är ett inspelningsmedium, som i första hand inriktar sig till konsumentnivå men även inom semi / prosumer klass, som både hanterar en DVCAM samt standard DV SP ström.

MiniDV är kort och gott de små DV banden du köper i din vanliga elektronik affär, mindre kännt som DV "S" Tape. Den större, lite ovanligare varianten av DV band heter enkelt och kort: DV Tape, mindre kännt som DV "L" Tape.

DVCAM är framtaget av Sony som svar på Panasonics prosumer inriktade DVCPRO format.

Vid inspelning av DVCAM snurrar bandet ca 30% snabbare och signalen skrivs av huvudet på kameran till ett större spåromfång på bandet (15 micrometer jämfört med DV SP på 12). Detta genererar i sin tur en stabilare signal av både bild och ljud som skrivs på bandet, vid inspelning som vid överföring.

DVCAM har även som standard något som kallas "Locked Audio", då varje ljud "frame" låser sig till identiskt parallell video "frame". Detta förhindrar synkproblem av ljud och video som kan uppstå när bla. frekventa kopieringar görs av samma DV ström.

Locked Audio är standard för DVCAM men även existerande för DV SP, dock betydligt ovanligare och i dessa fall endast på videokameror i prosumer klass (ex: Canon XL-H1).

Slutligen..

Även om jag personligen på videofronten är en Canon entusiast, så är jag även starkt fäst vid Sony´s DVCAM format pga. dess stabilitet och pålitlighet.

Fäste mig enormt vid formatet då jag under en period, intensivt använde mig utav videokameran Sony Z1-E.

Jag vill dock inte påstå att DV SP indirekt orsakat några större problem vid någon produktion, men helt säkert är att standard irriterande problem som DF är MYCKET mindre förekommande i DVCAM.

Sony´s PD-170 som Canon´s XL-2, de båda är mycket bra kameror.

Baserat på min egen erfarenhet av dessa kameror, är dock övervägande XL-2 en kamera som rent bildkvalitétsmässigt levererar det där lilla extra. XL-2 är med rätt person bakom spakarna, en helt fantastisk kamera!

Men..

I det stora hela handlar det i slutändan om vad för ändamål kameran kommer att användas till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...