Gå till innehåll

Super 8 film-frågor


Laranja

Recommended Posts

hejsan, tänkte dra av min första beställning film från Andec nu. tänkte att jag skulle kolla lite saker med er först..

 

har planerat att filma mycket med befintligt ljus i lägenheter etc, skulle det funka med kodaks 200T, eller borde jag hålla mig till 500T vid såna filmningar?

 

sen har jag två rullar Tri-X 7266, som jag fick med när jag löpte kameran, men dom har legat i kameraväskan, förmodligen i nån skrubb. vågar jag använda dom?

 

kom gärna med tips och dela med er av era erfarenheter! kommer att filma i 70 FPS för det mesta, eftersom det har varit en dröm väldigt länge :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan, tänkte dra av min första beställning film från Andec nu. tänkte att jag skulle kolla lite saker med er först..

 

har planerat att filma mycket med befintligt ljus i lägenheter etc, skulle det funka med kodaks 200T, eller borde jag hålla mig till 500T vid såna filmningar?

 

sen har jag två rullar Tri-X 7266, som jag fick med när jag löpte kameran, men dom har legat i kameraväskan, förmodligen i nån skrubb. vågar jag använda dom?

 

kom gärna med tips och dela med er av era erfarenheter! kommer att filma i 70 FPS för det mesta, eftersom det har varit en dröm väldigt länge :)

 

alltså jag snackade med clark gudmundsson på kodak som sa att 200T har en sprw-plugg som gör att du måste få sprw access id från supporten. 500T funkar fint om du har slx-infernalen inställd på prestack, vilket du enkelt fixar genom att skruva på bulten i flixterlådan.

 

alltså jag hade ett par dual-x 2167-rullar i en fotöljportfolio i ett par år, det enda märkbara som hände var att de kan spinna lite under press, vilket gör att bilden blir rätt krullig. men det fixar du lätt med buskpapper.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan, tänkte dra av min första beställning film från Andec nu. tänkte att jag skulle kolla lite saker med er först..

 

har planerat att filma mycket med befintligt ljus i lägenheter etc, skulle det funka med kodaks 200T, eller borde jag hålla mig till 500T vid såna filmningar?

 

sen har jag två rullar Tri-X 7266, som jag fick med när jag löpte kameran, men dom har legat i kameraväskan, förmodligen i nån skrubb. vågar jag använda dom?

 

kom gärna med tips och dela med er av era erfarenheter! kommer att filma i 70 FPS för det mesta, eftersom det har varit en dröm väldigt länge :)

 

70 fps. Ja då får du köpa några rullar :) Skämt och sido så kan slowmo vara riktigt coolt. Filmar själv i 54fps på min nizo ibland

 

Nåväl. beror naturligtvis på vad du har för kamera, (xl lins t.ex)200t är ju balanserad för tungsten (konst ljus) och försås hur ljust du har det hemma. 200T är en väldigt trevlig film. ang tri-x-en , så lämpar den sig ju bra för lite halvtaskigt ljus. Så varför inte prova :) Se vad din ljusmätare säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

200T är en grym film, hoppas dock att de släpper Vision3 till Super8 snart. Hur som helst, Vision2 7217 (200T) är en otroligt stabil film men inte ens 7217 klarar av att filma inomhus vid 70 fps utan förstärkningslampor.

 

Jag vet inte vad du har för kamera, men min Beaulieus slutartid är 1/350 vid 54 fps (max)! Detaljerna i skuggorna kommer gå helt förlorade. Då Vision2 ger bäst resultat vid nästan ett stegs överexponering så skulle jag gissa på en hel del korn och överhuvudtaget fult resultat som inte är värdigt Super8. Dessutom skulle du behöva skjuta med fullt öppen bländare, vilket Super8 generellt inte tycker om. Igen, detta beror dock på vad du har för lins.

 

Jag tror inte ens 500T kommer kunna filma inomhus i befintligt ljus (vid 70 fps), då överexponeringsregeln gäller för både 7217 och 18 (Vision2 200T och 500T). Personligen gillar jag att mäta 200T på 125 ASA och 500T på 320 ASA.

 

Låt inte detta sänka dig, dock tror jag att det blir svårt att filma inomhus i 70 fps. I 24 fps hanterar 200T befintligt inomhusljus galant, vi filmade med 7217 i tunnelbanan där det generellt är väldigt dunkelt ljus, resultaten är definitivt positivt överraskande.

Det är en sjukt bra film med stor latitud och fin färgåtergivning, men för 70 fps behöver du sjukliga mängder ljus.

 

Ang. Tri-X:en

Tri-X är rätt kornig och är dessutom en relativt ouppdaterad film, det är en risk helt enkelt. Beroende på hur gammal den är och hur den har förvarats kan den falla sönder rätt snabbt. Det är nästan omöjligt att säga. Det kan bli ashärliga resultat och det kan vara jättemycket fogging. När gick den ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

hej tack för era svar!

 

först och främst, räknar billigare ljusmätare in FPS? eller är det då man behöver en gammal från E-bay?

 

börjar förstå innebörden av ASA. men av ren nyfikenhet, vad händer om man ställer in kameran på, säg ASA 50, och filmar med vision 200T? kan det bli bra, eller pallar filmen helt enkelt inte med det?

 

någon som har bra erfarenhet av 500T? är det värdelöst grynigt, eller kan det bli rätt mysigt med ett soft-filter?

 

tack tack igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

hej tack för era svar!

 

först och främst, räknar billigare ljusmätare in FPS? eller är det då man behöver en gammal från E-bay?

 

börjar förstå innebörden av ASA. men av ren nyfikenhet, vad händer om man ställer in kameran på, säg ASA 50, och filmar med vision 200T? kan det bli bra, eller pallar filmen helt enkelt inte med det?

 

någon som har bra erfarenhet av 500T? är det värdelöst grynigt, eller kan det bli rätt mysigt med ett soft-filter?

 

tack tack igen!

 

Det är helt olika från mätare till mätare, men använd dig av den här tabellen annars:

http://super8guy.com/ShutterSpeeds1.html

 

Där har du konverteringen till slutartid från fps.

från ASA 50 till ASA 200 = 2 bländarsteg, (50 x 2 = 100, 100 x 2 = 200).

Lite väl mycket, men det kommer absolut fungera. Finns nog ingen anledning att göra detta då du likaväl kan filma med Ektachromen isåfall.

 

Vision2 500T är jävligt grynigt, det går inte att förneka. Ifall det är mysigt är helt subjektivt, jag tycker att det fungerar i vissa lägen och absolut inte i andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är helt olika från mätare till mätare, men använd dig av den här tabellen annars:

http://super8guy.com/ShutterSpeeds1.html

 

Där har du konverteringen till slutartid från fps.

från ASA 50 till ASA 200 = 2 bländarsteg, (50 x 2 = 100, 100 x 2 = 200).

Lite väl mycket, men det kommer absolut fungera. Finns nog ingen anledning att göra detta då du likaväl kan filma med Ektachromen isåfall.

 

min hypotes är bara att om man drar ned ASA:n så blir bilden ljusare..? men det kanske inte gör någon skillnad om slutartiden är för kort, och ljusstyrkan i miljön för svag?

 

hehe, en till hypotes jag fick är, att en digital systemkamera teoretiskt sätt kan fungera som en ljusmätare? förvisso så ju bländaren på min EOS 300D sämre än på Beaulieun, och det går inte att välja ISO 500, men rent eoretiskt borde det funka som referens..?

Länk till kommentar
Share on other sites

min hypotes är bara att om man drar ned ASA:n så blir bilden ljusare..? men det kanske inte gör någon skillnad om slutartiden är för kort, och ljusstyrkan i miljön för svag?

 

hehe, en till hypotes jag fick är, att en digital systemkamera teoretiskt sätt kan fungera som en ljusmätare? förvisso så ju bländaren på min EOS 300D sämre än på Beaulieun, och det går inte att välja ISO 500, men rent eoretiskt borde det funka som referens..?

 

Njaaae alltså inte för att vara petig, men ifall du drar ner ASA:n på kameran så har du bara lurat kameran att du filmar med en ASA 50 film. Filmen är fortfarande en ASA 200 film, men då du sagt till kameran att du vill läsa 50 istället för 200 så överexponerar du bilder två steg, vilket är lite väl mycket. Anledningen till att man vill överexponera filmen ett halvt till ett steg är för att negativ har väldigt stort omfång, dvs steg som man kan över- och underexponera, och överexponering gör grynen "tajtare" och därmed mindre synliga.

 

Din systemkamera fungerar utmärkt som ljusmätare, i alla fall som referens. Jag vet inte vad för lins du har men "bättre" bländare finns det inget som heter. Du menar kanske att den kan exponera i mindre ljus? Generellt sett så tycker jag att 1.4 är en nödfallslösning för normala super8-linser. De "bästa" och skarpaste resultaten får man oftast runt 4, 5.6 eller 8. Gå heller inte över 11 då de flesta linser förlorar sin kapacitet runt det bländarsteget.

 

Fördelarna med en handhållen ljusmätare är att den är helt objektiv, dvs. den registrerar endast bländarsteget du får från en lampa, oavsett ifall du har ett totalreflekterande föremål (som snö) i bild.

 

Än så länge tycker jag absolut att du skall använda din digitala SLR-kamera. Ställ in slutartiden, ISO:n (samma om ASA), bländarsteget och ta en referensbild. Ser det bra ut? Kör på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaaae alltså inte för att vara petig, men ifall du drar ner ASA:n på kameran så har du bara lurat kameran att du filmar med en ASA 50 film. Filmen är fortfarande en ASA 200 film, men då du sagt till kameran att du vill läsa 50 istället för 200 så överexponerar du bilder två steg, vilket är lite väl mycket. Anledningen till att man vill överexponera filmen ett halvt till ett steg är för att negativ har väldigt stort omfång, dvs steg som man kan över- och underexponera, och överexponering gör grynen "tajtare" och därmed mindre synliga.

 

Din systemkamera fungerar utmärkt som ljusmätare, i alla fall som referens. Jag vet inte vad för lins du har men "bättre" bländare finns det inget som heter. Du menar kanske att den kan exponera i mindre ljus? Generellt sett så tycker jag att 1.4 är en nödfallslösning för normala super8-linser. De "bästa" och skarpaste resultaten får man oftast runt 4, 5.6 eller 8. Gå heller inte över 11 då de flesta linser förlorar sin kapacitet runt det bländarsteget.

 

Fördelarna med en handhållen ljusmätare är att den är helt objektiv, dvs. den registrerar endast bländarsteget du får från en lampa, oavsett ifall du har ett totalreflekterande föremål (som snö) i bild.

 

Än så länge tycker jag absolut att du skall använda din digitala SLR-kamera. Ställ in slutartiden, ISO:n (samma om ASA), bländarsteget och ta en referensbild. Ser det bra ut? Kör på!

 

ja precis. beroende på slutartid och (ISO) så är ju digitalkamerans bländare lite mer begränsad. men det var ju ett bra tips att inte använda 1.4. ska tänka på det.

 

det är ju skitbra att systemkameran kan fungera som ljusmätare! då kan man ju faktiskt se på en gång var det behövs mer och mindre ljus osv. trevlig nyhet :)

men som du sa, att du föredrog att ställa den på 125 med 200-film, vilket ska man gå efter i ljusmätandet? kommer med lata följdfrågor hela tiden, behöver inte svara om ni tycker jag slösar er tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja precis. beroende på slutartid och (ISO) så är ju digitalkamerans bländare lite mer begränsad. men det var ju ett bra tips att inte använda 1.4. ska tänka på det.

 

det är ju skitbra att systemkameran kan fungera som ljusmätare! då kan man ju faktiskt se på en gång var det behövs mer och mindre ljus osv. trevlig nyhet :)

men som du sa, att du föredrog att ställa den på 125 med 200-film, vilket ska man gå efter i ljusmätandet? kommer med lata följdfrågor hela tiden, behöver inte svara om ni tycker jag slösar er tid.

 

Ställ ljusmätaren på 125 också, då det är det som du skall gå efter i slutändan. När du mäter ljus så ska du ställa in precis samma värden som kameran är inställd efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ställ ljusmätaren på 125 också, då det är det som du skall gå efter i slutändan. När du mäter ljus så ska du ställa in precis samma värden som kameran är inställd efter.

 

jo men blir det inte lite överexponerat om man ställer kameran på 125 med 200-film?

125 är ju liksom mörkare än 200..?

 

har en liten fråga jag hoppas nån kan svara på.

har bestämt mig för att beställa 10 rullar vision 200T.

på orderformen hos Andec kan man välja en processing cupon på 10 rullar,

men det står reversal process... gäller det för negativ också?

Länk till kommentar
Share on other sites

jo men blir det inte lite överexponerat om man ställer kameran på 125 med 200-film?

125 är ju liksom mörkare än 200..?

 

har en liten fråga jag hoppas nån kan svara på.

har bestämt mig för att beställa 10 rullar vision 200T.

på orderformen hos Andec kan man välja en processing cupon på 10 rullar,

men det står reversal process... gäller det för negativ också?

 

Haha ja! Och det är precis det som är meningen, negativ tycker om lite överexponering. 125 = 3/4 stegs överexponering, juuuuuuuust the sweet spot.

 

Fråga dem! Jag har ingen aning faktiskt, beställer genom filmcentrum och får 20% rabatt.

Maila dem och fråga, de är hjälpsamma och snabba.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...