Gå till innehåll

Mongol - Det Arn borde varit.


High1ander

Recommended Posts

Mongol - Icke Hollywood - Budget pa ca 20 miljoner dollar - Krigare pa tidig medeltid som maste aterfa sin familj

Arn - Icke Hollywood - Budget pa ca 20 miljoner dollar - Krigare pa tidig medeltid som maste aterfa sin familj

 

Det enda som Arn har som inte aker pa stryk med hastlangder ar fotot. Det ar svart att forklara varfor Mongol ar sa bra, men det ar latt o forklara varfor Arn ar sa dalig (iaf forsta filmen, eftersom jag ar i Amerikatt sa kan jag inte se 2an), stundtals ruttet manus, forutsagbar (aven fast jag inte last bockerna), daligt klippt, daligt ljud, vardelos voice over, for att namna nagra.

 

Mongol ar en mycket mer filosofisk och humanistisk film ocksa, ibland sa blir det aven sa att man sitter dar o kollar och tror att man ser exakt vad Djingis Khan gjorde pa den tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn: ett antiklimax i två akter.

 

För att parafrasera vad en kompis hörde Guillo säga en gång i tiden.

 

"Mina böcker är 400 sidor politiskt tjabbel med en eldstrid i slutet"

 

Jag antar att han då syftade på sina Hamilton-romaner, men jag kan inte undgå samma känsla när jag såg Arn-filmerna... Trailers och pressmaterial utlovade ett krigarepos med krig i mellanöstern... när det väl kom till kritan blev det bara prat hit och dit och när striderna börjar så klipps det prompt över till mer dösnack (trodde ett tag att jag såg på en JJ Abrahms-film... något i stil med Lost). Resultatet blev en tämligen gråtrist och pratigt kammarspel på 5 timmar... med något slags slagsmål i slutet som faktiskt prövade att visa något.

 

Jag kan inte tänka mig att Mongol skulle våga göra så... göra en film om Genghis Khan där man bara får se honom prata och folk pratar om hans ryktbara stridsförmåga. En film där all tid och kraft läggs ner på att på effektivaste sätt förstöra varje tänkbart visuellt intressant moment...

 

Säga vad man vill om Hollywood. Men även dom vet hur man spenderar 20 millioner dollar på ett vis som ger ögongodis. Se bara på 1408, Equilibrium, Rambo (ok, den hade runt 50...) etc... Kingdom of Heaven var väl bra mycket dyrare förståss men Arn behövde ju inte bygga staden dom var i tack vare det.

 

Jag hoppas stort på Mongol... hoppas på svensk bio-release men räknar inte kallt med det. Jag kan inte tänka mig att ryssarna skulle tjabbla bort en sån kommersiell möjlighet på samma vis.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att vara svensk film tycker jag Arn är ett steg i rätt riktning, bättre att producera färre filmer med stor budgett än alla polisfilmer och relationsdraman. Sverige gjorde mycket bra film på 50- och 60-talet, vore kul om man vågade ge sig på lite fler olika gengrer (hur det nu stavas....:p) som man gjorde på den tiden.... Ps! Arn 2 är också betydligt bättre än vad 1:an var......Ds! :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn är väl ett gott exempel på att dyra filmer inte blir bra filmer per automatik. De stora filmproducenterna i Sverige kan inget annat än att satsa fegt, på uppenbara "publikdragare". Svensk biopublik är dessutom generellt sett så pass dumma att de också dansar efter den pipan ("alla andra har ju sett den"; "alla andra säger ju den är bra"; "man måste ju hänga med..."). Det vet filmproducenterna. "De stora elefanterna" alltså.

 

Jag tycker svensk film har få glädjeämnen. "Låt den rätte komma in" är dock ett av dem. Jag längtar så det knakar, och det har jag inte gjort efter en svensk film sedan...? :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, smaken är ju som baken. Gillar inte Arn något speciellt, men fyfaaaan vad Mongol var trist den med. Årets besvikelse utan tvekan.

 

Stentrist och totalt fokuserat på fel saker.

 

Jag forstar men haller inte med :)

 

Det jag gilla med Mongol var just att fokus inte var pa doda sma barn o kriga. Inge fokus heller pa skapa onda eller goda karaktarer, allt ar bara manniskor som forsoker overleva och gora det som kanns ratt for dem.

 

Mongol paminner om Hero, dvs. en film dar fotot ar det som berattar allt.

 

Arn är väl ett gott exempel på att dyra filmer inte blir bra filmer per automatik. De stora filmproducenterna i Sverige kan inget annat än att satsa fegt, på uppenbara "publikdragare". Svensk biopublik är dessutom generellt sett så pass dumma att de också dansar efter den pipan ("alla andra har ju sett den"; "alla andra säger ju den är bra"; "man måste ju hänga med..."). Det vet filmproducenterna. "De stora elefanterna" alltså.

 

Jag tycker svensk film har få glädjeämnen. "Låt den rätte komma in" är dock ett av dem. Jag längtar så det knakar, och det har jag inte gjort efter en svensk film sedan...? :/

 

Alltsa grejen med Arn var ju att vissa saker bara ar daligt gjort, jag har sett ljudklippning/ljudmix o sa mycket battre gjord av studenter.

 

Det varsta var allt, kameran ar 5 meter fran skadisarna men ljudet later som att det ar 2 cm fran micen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...