Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag hittade precis detta forumet vilket är förträffligt bra för jag behöver veta allt som behövs att veta om videokameror.

Jag är på språng till att inskaffa en videokamera men jag kan ingenting om tekniken i sig och vad den skaLL ha för att göra sig duglig i filmandet.

Kvalitéten ska vara prio ett till mitt pris men också de smidigaste formatet som det spelas in på, DV band? De funkar med HD?

De saker jag vet min blivande videokamera ska klara av är:

- Kunna använda kameran till allt - filma landskap, storstad, snabba sportevenemang, regn å rusk, mörka/ljusa miljöer, personer/dokumentär.

- Ha HD kvalité.

- Kunna använda vidvinkelsobjekt / widescreen.

- Att redigeras i programmet Sony Vegas.

Min budget ligger på 13 000 kr.

Jag har ALDRIG filmat förut, jag är hemskt intresserad men är en total nybörjare och vill lära mig allt om tekniken som en videokamera har att erbjuda.

Vad är det som jag behöver veta för att förstå vad en kamera klarar av när jag går till Media Markt och kikar på alla modeller i olika prisklasser. Många förkortningar och siffror, inte mycket jag förstår.

Jag hittade en Semi-Pro på blocket för ett hyggligt pris men innehållet förstår jag inte. Har den HD? Nåt att ha? Funkar till mina krav?

http://www.blocket.se/vi/17695200.htm?ca=15_s

Tack på förhand.

Postad
Hej, Tycker du ska satsa på en Canon HV-30. En jättebra kamera som du kan spela in i HD. Dendär kameran på blocket kan du inte spela in i hd med.

Har den kameran möjlighet till vidvinkelsbild, för man skaffar ett objektiv som man sätter på för det?

Ssamt kan man använda både vidvinkelslins och HD-lins samtidigt eller är HD inbyggt?

Samt jag kikade på andra trådar här på forumet där är missnöjda med sin kamera, just HV-30. Hur ska jag tolka de när du rekommendrar den?

Postad

googla lite och läs på om HD. det går inte att köpa till en lins och vipps så har du HD.

ang widescreen, den kameran du länkar till filmar i 4:3, altså nästan en kvadrat(som en gammal "tjocktv"). för widescreen ska du leta efter en som filmar i 16:9, mer rektangulärt som en plattv.

vidvinkellins är en annan sak som bara gör att du ser mer av saker runtomkring. den breddar inte bilden.

MEN det finns linser/konvertrar som ändrar från 4:3 till 16:9 men de är ganska dyra.

Postad
Har den kameran möjlighet till vidvinkelsbild, för man skaffar ett objektiv som man sätter på för det?

Ssamt kan man använda både vidvinkelslins och HD-lins samtidigt eller är HD inbyggt?

Samt jag kikade på andra trådar här på forumet där är missnöjda med sin kamera, just HV-30. Hur ska jag tolka de när du rekommendrar den?

Utan att själv ännu äga en vågar jag påstå att hv30 är det bästa som går att få tag på i sinn klass. och, ja vidvinkel, 35mm adapter m.m går utan problem att montera.

Jag må vara trög. Men vad är en HD-lins?

Postad

Postaren verkar ur min synpunkt vara ganska grön, gällande videoteknik.

En "HD Lins".. antar att man isåfall skulle refferera till en HD-Ready optik, dvs en optik som klarar av ett samarbete med en 1280x720 / 1920x1080 sensor.

Ett exempel är som vid länken till Blocket.se annonsen som postats i första inlägget.

Fallet är där en Canon XL-1 som självklart är en SD, native 4:3 DV25 videokamera.

XL-1´s standardoptik är icke HD-Ready, så skulle denna optik exempelvis monteras på en Canon XL-H1 så skulle kameran varna liknande: "HD-Incompatible lens, HD-mode not available."

Tvärtom kan däremot utföras utan problem och en del cinematografer / videofotografer påstår starkt att på vissa SD videokameror, lönar det sig att montera en HD-Ready optik för att generera ett större skärpeomfång i bilden.

Dvs:

HD-Ready optik på SD videokamera = OK.

SD-Optik på HD kompatibel videokamera = Endast SD läge vid inspelning.

Jag tror att postaren i detta fallet behöver gardera sig med lite mer nödvändig "basic" information av dagens videokameror, innan något inköp görs.

Med de kraven postaren har på vad videokameran skall användas till, så kan jag ur min åsyn inte rekommendera en HV30 då en mer robust kamera vore lämpligare.

Tycker även att det är lite stora tankar på en stram budget...

• 2 veckor senare...
Postad
Postaren verkar ur min synpunkt vara ganska grön, gällande videoteknik.

Yes, jag går runt i grönkläder. Så grön är jag.

Jag kikade på Canons modell men jag kände att den var inte min typ. Band, greppet, för liten skärm, ingen touch-screen. Kändes inte okej, även om "alla" rekommenderar den.

Fastnade för "Sony HDR-SR11" vilket jag senare köpte.

Den fungerar utmärkt och passar mig perfekt i handgreppet.

Sedan att alla klipp som jag spelar in blir "egna klipp" på hårddisken är fenomenalt!

Jätte simpelt att föra över, kika på klippen och bedömma om det är något att ha.

Riktigt nöjd.

Köpte mig en vidvinkelslins till den också.

Jag får tacka för era svar. Härligt att det finns folk som vill hjälpa till!

Postad

Har funderingar på en HV30 men spelar den in på 1080i eller 1080p?

När jag läser om den står det att den spelar in i 1080i men har för mig att jag har hört att den spelar in i 1080p eller var det kanske hv20:an som spelade in i 1080p?

/Jesper

Postad
Yes, jag går runt i grönkläder. Så grön är jag.

Jag kikade på Canons modell men jag kände att den var inte min typ. Band, greppet, för liten skärm, ingen touch-screen. Kändes inte okej, även om "alla" rekommenderar den.

Fastnade för "Sony HDR-SR11" vilket jag senare köpte.

Den fungerar utmärkt och passar mig perfekt i handgreppet.

Sedan att alla klipp som jag spelar in blir "egna klipp" på hårddisken är fenomenalt!

Jätte simpelt att föra över, kika på klippen och bedömma om det är något att ha.

Riktigt nöjd.

Köpte mig en vidvinkelslins till den också.

Jag får tacka för era svar. Härligt att det finns folk som vill hjälpa till!

Jag får lov att gratulera till ett dåligt köp jämfört med HV30 :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...