drullbulle Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 Jag har några saker jag funderar på; 1. Om man filmar i 16:9 och sen tankar in materialet i ett projekt som jobbar med 4:3 borde man ju ha problem. Men vid uttankning kan man med hjälp av pixel aspect ration ändra tillbaka till 16:9. Hur fungerar detta?! 2. Med anledning av fråga 1, hur kan man ändra aspect ration och ändå inte förvränga bilden? Borde bli utdragen om man ändrar pixlarna? 3. I premiere kan man bara välja 4:3 och anamorphic, men det är väl inte alla kameror som filmar med anmorph heller? Spelar detta nån roll? Lite väl mycket frågor kanske men de stör mej när jag sitter här o klipper :) Hoppas nån kan hjälpa mej! 0 Citera
Max_H Postad 17 september 2008 Postad 17 september 2008 DV är alltid 720 x 576, oavsett om det är 4:3 eller 16:9. En del kameror har dock inte riktig 16:9 utan fejkar det på olika sätt. Du kan klippa 4:3 i ett 16:9 eller tvärtom men det blir ju med vissa workarounds som du säkert insett. Man får manuellt skala om eller zooma i materialet beroende på hur kameran spelar in materialet. Läs mer här: http://adamwilt.com/DV-FAQ-etc.html /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.