ozz Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 Tja! Ska sätta ihop en ny dator som ska användas för, filmredigering, specialeffekter, 3d animering o annan tung multimedia. Kommer inte använda datorn för datorspelande. Kommer mest jobba i Premiere CS3, After effects, 3ds Max och Photoshop. Att datorn blir tyst har ganska hög prioritet, och självklart att datorn inte segar ner sig när man sitter o jobbar. Skulle uppskatta om ni kommer med lite förslag och idéer på vad man ska satsa på. Budget 10-15 000:- Mvh ozz 0 Citera
Arclight Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Quad core prolle (ex. Q9550 som ganska nyligen gick ner i pris). Satsa på mycket i RAM (helst Corsair), kör du 64-bit så rekommenderar jag 8GB, speciellt för Vista. Nya PS kommer ha stöd för 64-bitar. GPU är också något du bör tänka i och med att nya program kommer använde de mer effektivt, det är även något PS CS4 kommer dra nytta utav. Speciellt 3D program drar nytta av vissa saker på på grafikkortet. Frågan ifall du ska ha Quadro eller Geforce kan vara bökig men jag rekommenderar ändå Geforce eftersom att Quadro lätt gör att du springer upp i mycket högre summor. Satsa på snabba hårddiskar, möjligtvis WD's Black Edition serie och kör dem i RAID 0. Sätt dessa komponenter i ett Antec P182B med ett Seasonic / Corsair nätagg så har du en bra och ganska tyst dator för detta syfte. 0 Citera
ozz Postad 10 september 2008 Författare Postad 10 september 2008 funderar på detta systemet, ser ok ut? https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=674-47122 kommer köpa till mer minne, tyst cpu kylare, samt hdd. 0 Citera
Arclight Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Ser mycket bra ut. Funderar själva på ett liknande system. Möjligtvis vet jag inte hur stor nytta du har utav en GPU på 2500 kr eller en på 1300 kr, det är en av de kraftfullaste på marknaden du valt. Det är som sagt ett väldigt bra spelkort men exakt hur de presterar i applikationer vågar jag inte svara på. Köper du från datorbutiken så ta WD's 640 AAKS serie. De är mycket snabba. De går på 640 kr för 640 GB vilket är väldigt billigt. Köp 2 sådana och kör i RAID 0. 0 Citera
Martin Öberg Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Kan en Macintosh intressera herrn? 0 Citera
SweHanzon Postad 14 september 2008 Postad 14 september 2008 -Om du kan få tag på ett nätagg från Be-Quiet (Gärna Dark Power Pro 7-serien) så är det stabilt och tyst, snäppet bättre än seasonic och corsair enligt ett test jag läste på sweclockers (har jag för mig) -Antec P182 is the dog's bollocks bland tysta o effektiva chassin =D -Om du inte alls ska spela utan bara ägna dig åt de programmen du nämnde rekommenderar jag starkt ett nvidia Quadro-kort istället för det du valt. Dessa kort är tillverkade för snabb rendering av grafiskt material och inte spel. Det blir grov skillnad kan jag tala om ;) Även med de billigare varianterna. -Och så bör du veta att CS4 inte är alltför långt borta, om du nu är en sån som hederligt inhandlar dessa program 0 Citera
Aettan Postad 22 september 2008 Postad 22 september 2008 Kolla in Mac os på PC hårdvara det är riktigt på G nu, du får det bästa av två världar till ett bra pris. Dom nya P45 korten i alla fall GAs är inte dyra och q6600 eller den senare quadcore cpun är ju mycket prisvärda just nu (q6600 ca. 1600 på netonet). Jag har två quadcore maskiner har testat dom på Mac osx Leo 10.5.4 (som då är 64 bitar) skulle jag vara på G efter ny hårdvara så skulle jag definitivt ta det med i beräkningen. Oset kostar runt 1100 spänn och final cut express 1800 eller nåt. Ingen av mina maskiner har kostat över 7000 spänn (ex skärm och sånt förståss). Mitt senaste GA EP45-DS3 tar 16 gig minne men jag kör det med 8 iom att jag räknar med att 4 gigsmoduler om det ens finns i konsumentutförande kostar för mycket. Det är inte riktigt rumsrent men om man bara köper OSet så kan jag inte riktigt se problemet och en sån här maskin för 6-7000 spänn är ungefär lika bra som en mac pro för 19000 som då bara kommer med en gig minne. 0 Citera
upsetter Postad 23 september 2008 Postad 23 september 2008 Kolla in Mac os på PC hårdvara det är riktigt på G nu, du får det bästa av två världar till ett bra pris. Dom nya P45 korten i alla fall GAs är inte dyra och q6600 eller den senare quadcore cpun är ju mycket prisvärda just nu (q6600 ca. 1600 på netonet). Jag har två quadcore maskiner har testat dom på Mac osx Leo 10.5.4 (som då är 64 bitar) skulle jag vara på G efter ny hårdvara så skulle jag definitivt ta det med i beräkningen. Oset kostar runt 1100 spänn och final cut express 1800 eller nåt. Ingen av mina maskiner har kostat över 7000 spänn (ex skärm och sånt förståss). Mitt senaste GA EP45-DS3 tar 16 gig minne men jag kör det med 8 iom att jag räknar med att 4 gigsmoduler om det ens finns i konsumentutförande kostar för mycket. Det är inte riktigt rumsrent men om man bara köper OSet så kan jag inte riktigt se problemet och en sån här maskin för 6-7000 spänn är ungefär lika bra som en mac pro för 19000 som då bara kommer med en gig minne. Tyvärr är det inte tillåtet att installera OS X på annat än Apple hårdvara 0 Citera
Aettan Postad 24 september 2008 Postad 24 september 2008 Det är nog bara en tidsfråga och köper man ett äkta osx av apple så kan jag inte riktigt se problemet. Det är mycket på gång på den fronten just nu du har tex ett företag som Psystar som säljer maccloner som processar mot apple. Man anser att apples licens är konkurrens hämmande och inte förenlig med lagstiftningen, det blir spännande att se utgången där. Du har en helt ny grej som heter EFIX ett litet USB device som gör att du kan installera det direkt utan patchar och specialdesignade drivar om du har viss utvald PC hårvara. Det finns oxå ganska många forum på nätet där man utvecklar detta med OSX på PC hårdvara, forum med 10 000 tals medlemmar. Ryktena går att apple lurkar där för att snappa upp tips om hårdvara att eventuellt satsa på i sina maskiner. På grund av den enorma aktiviteten på dessa ställen så ger det ju att det är en minst sagt bred och omfattande testning som görs av en mängd olika tillverkares hårdvara. Allt detta startade iom övergången till Intelprocessorer och gör att jag tror att det bara är en tidsfråga innan vi ser att apple öppnar upp på den här fronten. Nåväl nu lämnar jag den här tråden jag vill inte ta bort fokus från det den handlar om, jag ber om ursäkt jag gjort det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.