nimax Postad 6 september 2008 Postad 6 september 2008 Hej Ska köpa ny kamera och skulle bli tacksam för lite tips. Ska filma mycket skate och snowboard. Har en budget på max 10 000. Tar tacksamt emot råd och hjälp. 0 Citera
nilltre Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 Har även jag tänkt o köpa ny kamera. Har precis börjat plugga i luleå o tanken är att filma snowboard/skooter och bilar. Har tidigare filmat alla våra bilträffar med en panasonic gs-250. Men den sa upp sig nu förra sommaren. Jag tyckte inte att bildstabilisatorn var något vidare med den. Himla skakigt såfort man inte använde stativ. Dock va bildkvalitén väldigt bra enligt mig. Funderar lite på om man ska testa en kamera med hårddisk eller köra vidare med minidv. Min budget är satt till MAX 20 000kr men räknar med o få en skaplig kamera med tillbehör osv för det priset. Ingen stress o handla in en ny men har kikat lite på sony hdr sr11. Bra eller anus? för mina ändamål =) Tack på förhand. mvh niklas 0 Citera
Cherry Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 Hej Ska köpa ny kamera och skulle bli tacksam för lite tips. Ska filma mycket skate och snowboard. Har en budget på max 10 000. Tar tacksamt emot råd och hjälp. Kan du vara lite mer exakt? Vill du ha kamera som kan spela in HDV? DV? Generellt sett, så säger jag att du ska köpa en HV30 om du har 10000. Men Om du ska filma skate/snow så vill du gärna ha ett handtag (man kan alltid bygga eget men.. du går miste om rec knapp osv) så är Sony VX1000 med ett Raynox Fisheye eller ett Century Optics 0.3 MKII (optimalt) fantastiskt bra. Då kan du filma longlens & lines.. nilltre, du får gärna vara lite mer specifik du med :) jag kan AVrekommendera en kamera med hårddisk på engång dock. 0 Citera
nilltre Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 nilltre, du får gärna vara lite mer specifik du med :) jag kan AVrekommendera en kamera med hårddisk på engång dock. Okej, ber om ursäkt :P. Låter rätt logiskt att hdd inte är att rekommendera när det är skakigt o ryckigt. Så det är minidv man kör då eller? Mina krav är typ: 1. kunna spela in hd kvalité 1080i är väl det vanligaste? 2. Ha en bra bildstabilisator så det inte blir suddigt när man åker på en skooter i 100km/h o filmar. 3. Den ska ha en mick ingång så man kan lägga micken bakom rutan tex. så man slipper ett hel***s brus när man kör över 20km/h. Sen är det ju bara bra om den tåler lite och inte går isönder så fort man tar ut den i kylan. Annars har jag inget mer jag vet. Är inte så jättebra på kameror detta blir somsagt den andra jag har. Jag vet inte vilket som är att föredra hdmi eller firewire in? då man överför filmen till datorn. Det jag tänkt filma är på hobby nivå men ändå så att man kan sitta o redigera o ha sig och få det relativt "välgjort" och sedan bränna ut det på dvd. En jag såg när jag tittade lite på prisjakt precis är "Canon Vixia HV30" och den har optisk bildstabilisator(det är väl det bästa? när man ska filma hastiga rörelser iaf?) Tack på förhand! mvh niklas 0 Citera
kennethm Postad 8 september 2008 Postad 8 september 2008 En jag såg när jag tittade lite på prisjakt precis är "Canon Vixia HV30" och den har optisk bildstabilisator(det är väl det bästa? när man ska filma hastiga rörelser iaf?) Håll dig borta från den. Du kommer bli grymt besviken när du ser resultatet... Alla rekommenderar den därför att den har bäst detaljskärpa och komprimerar försiktigare, får ju plats rätt mycket data på ett DV-band. Men, gå in på sajter typ vimeo.com och kolla där andra försökt filma på MC, i bilar och liknande. Om det finns vibrationer och skakningar så blir allt som en böljande gelé! Denna effekt får du från samtliga kameror med CMOS-sensor. Du ska heller inte räkna med att optisk bildstabilisering är till någon hjälp. Tvärtom kan den bli förvirrad av vibrationer och göra resultatet än värre. Skaffa en CCD-kamera och filma med korta slutartider (1/250 s eller gärna mer) så kan du ta bort vibrationer och sådant i efterhand om du vill. Eftersom du tänker utsätta kameran för snabba rörelser och kyla så är det nog bäst med en som spelar in på minneskort. Då slipper du också allt tidsödande fippel med kablar och realtidstankning. Bara att slänga över kortet till pc:n och kopiera filmerna. Backuper gör du sen till vanliga data-DVD:er (den roliga(?) gubben ska tolkas som "[kolon]e"). Var dock beredd på att en del editeringsprogram får problem med filerna. Har dock blivit bättre på senare tid... I och med att du kräver ingång för extern mic så lär du nog få gå upp lite i pris. 0 Citera
video_sync Postad 17 september 2008 Postad 17 september 2008 Håll dig borta från den. Du kommer bli grymt besviken när du ser resultatet... Alla rekommenderar den därför att den har bäst detaljskärpa och komprimerar försiktigare, får ju plats rätt mycket data på ett DV-band. Håller inte riktigt med där, HV30 är en fantastisk kamera för sitt låga pris och kan med rätt användare prestera enormt bra i de flesta situationer. Bäst detaljskärpa? mjovisst återger sensorn en konsumentinriktat "bra bild", som med samtliga av Canons HDV 25F kompatibla kameror, 25F läget återger något som liknar PSF genererade bilder, vilket uppfattas som betydligt skarpare än en rak HDV 1080i signal på en konsumentskärm. Dock ett betydligt osäkrare signalläge. Skaffa en CCD-kamera och filma med korta slutartider (1/250 s eller gärna mer) så kan du ta bort vibrationer och sådant i efterhand om du vill. Inte heller det enklaste att utföra i post för en nybörjare.. Eftersom du tänker utsätta kameran för snabba rörelser och kyla så är det nog bäst med en som spelar in på minneskort. Då slipper du också allt tidsödande fippel med kablar och realtidstankning. Bara att slänga över kortet till pc:n och kopiera filmerna. Backuper gör du sen till vanliga data-DVD:er (den roliga(?) gubben ska tolkas som "[kolon]e"). Var dock beredd på att en del editeringsprogram får problem med filerna. Har dock blivit bättre på senare tid... Jovisst blir ett SolidState baserat medium en underbar lösning för denna person, dock ett dyrare alternativ om formatet skall vara lämpligt för personen att redigera med. Billigare lösningar för konsumenter är formatet AVCHD och i SolidState baserade AVCHD kameror skrivs oftast en lägre bitström än på exempelvis en hårddiskbaserad AVCHD kamera beroende på klass av SD/SDHC kort. Inget format att hurra för i längden. Nästa steg inom SolidState blir SxS eller P2 baserat, vilket är bra över den angivna budgeten. Dock så hanterar vissa AVCHD kameror en skrivning av en full 1080 standard (1920x1080) utan en horisontell nedskalning, i motsats till HDV. Säger som jag alltid sagt, AVCHD är kanon för hemma / semesterfilmaren som kräver ett HD format med enkel inriktning gällande åtkomst av materialet och portabilitet. I och med att du kräver ingång för extern mic så lär du nog få gå upp lite i pris. Jo i HDV klass blir det nog så om vi snackar XLR montage, dock finns 3,5 mm telepluggen tillhands på de flesta konsumentkameror som tillåter omkopplingar, dock lite bökigare. Finns även trådlösa (dyra) lösningar från exempelvis Sennheiser som endast vid mottagaren använder 3,5 mm tele-ut. Om en HD sensor kamera inte är ett tvång så är det mycket enklare att rekommendera en anpassad och bra lösning i SD CCD klass. 0 Citera
nilltre Postad 18 september 2008 Postad 18 september 2008 Vill tacka för alla tips! Dock är jag nästan 100 nu på att jag kommer beställa en canon hf-100 till säkert många förskräckelse, kompisen som jobbar på expert sa "antingen ska du ha sony eller panasonic. Tittade lite på panasonic sd9. Satt och kollade på vimeo och surfade runder men av de klippen jag såg på hv30 och hf100/10 så var det bra kvalité och de återgav färgerna bra och funkade bra i snön. Sen är ju sd kort skitsmidigt då jag bara kan trycka in dom i mitt ps3. Tror detta blir en bra kamera och börja filma lite ordentligt för mig. Sen behåller jag nog min nv gs250 och har utanpå bilen eller som hjälmkamera. Tack! mvh niklas 0 Citera
patrik_a Postad 19 september 2008 Postad 19 september 2008 (Ursäkta att även jag lånar tråden) Jag är också sugen på att invenstera i en ny kamera. Letar efter en HD kamera.. har kollat lite på en Sony HVR-HD1000E (länk) Någon här som har använt denna eller har någon form av erfarenhet av den? Eller någon annan HD-kamera om någon vill tipsa, pris får ej överstiga 20 000 kr. Tacksam för alla svar. MVH Patrik A 0 Citera
Martin Öberg Postad 19 september 2008 Postad 19 september 2008 Vad jag har hört av Sony HVR-HD1000E är att den ska vara plastig och den räknas inte som semi-pro kamera. Det är en vanlig konsumentkamera. Jag tyckte det lät som en bra kamera först men blev avrådd att köpa den av olika källor här på forumet. 0 Citera
patrik_a Postad 19 september 2008 Postad 19 september 2008 Vad jag har hört av Sony HVR-HD1000E är att den ska vara plastig och den räknas inte som semi-pro kamera. Det är en vanlig konsumentkamera. Jag tyckte det lät som en bra kamera först men blev avrådd att köpa den av olika källor här på forumet. Jag vill ju självklart att kameran inte ska kännas som taget direkt ur en trasig kartong på någon div. second hand butik =) Jag tackar för tipset! MVH Patrik A 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.