phrick Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Hej allihop. Jag redigerar i Premiere Pro och har anslutit min videokamera via Firewire. När jag vill skicka ut bilden till en extern monitor (i detta fallet en gammal 14" TV) kopplar jag via videokameran. Setupen ser alltså ut så här: PC ---(firewire)---> Videokamera ---(scart)---> TV Till min fråga... MÅSTE jag använda videokameran, eller kan jag kanske ersätta videokameran med något annat? PC ---(firewire)---> D/A-omvandlare ---(scart)---> TV Är det någon som vet om det finns någon adapter eller liknande att köpa för detta ändamål? Tacksam för alla svar. Martin 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Redigeringskort isånna fall. Har sett firewire till s-video men den var dyr har jag för mig. Onödigt att slänga pengar på nån pryl när kameran funkar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phrick Posted September 15, 2004 Author Share Posted September 15, 2004 [citat=walfridson]Onödigt att slänga pengar på nån pryl när kameran funkar[/citat] Kanske det kanske... Men om vi leker med tanken att jag inte har en egen kamera då? ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekei Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Jag förstår inte vad som är så jobbigt med att koppla via kameran mer än att du just måste koppla in den varje gång. Själv klarar jag mig fint utan monitor (när jag redigerar hemma dvs). Om du inte skulle ha en kamera och absolut måste ha en monitor så får du väl köpa ett redigeringskort eller en kamera då :) (Jag hade valt kameran;)) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerk Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Visst finns det konverters! Gå in och titta här http://www.dracosystem.se/ kolla under "DV konvertering". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
produceratv Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Det finns enklare lösningar... I väldigt många grafikkorts-inställningar så kan man hantera en så kallad "overlay". Det är en inställning där man kan aktivera en maximering av bildytorna. Från liten bild till fullskalig... kort som har TV-utgång är dom som också kan... KAN ha video-overlay funktion som är duglig. Jag har på min gamla P3 450MHz ett GeForce 2 MMX nå'nting... på den gamla sunkiga burken funkar det att spotta ut en bild med 1/4-upplösning ur AVID, till en TV-skärm. Enda problemet var ju att burken är för slö att arbeta med, men det var kul att se att overlay'en fungerade. Att köra via Firewire resulterar i en delay. (fördröjning) och kan kännas lite muppigt efter ett tag. Video-Overlay via TV-ut går direkt och orsakar ingen fördröjning. Det är DOCK inte tillräckligt bra kvalité för att recorda på videon och använda som visningsex. Firewire utgång och DVD bränning är dom två enda kvalitéerna för leverans till kund ect. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Technician Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Overlay funkar ej med premiere ! Funkar dock väldigt bra med Avid ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 [citat=Technician]Overlay funkar ej med premiere ! Funkar dock väldigt bra med Avid ![/citat] http://walen.se/PICT0004.JPG Premiere Pro, overlay. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Technician Posted October 22, 2004 Share Posted October 22, 2004 OKEJ :) Vad kör du för kort? för jag får det inte att funka ,,har provat både med ATI och NVIDIA men ej matrox ! i avid så funkar det utmärkt med nvidia ,,men med ati får jag bara stillbilder! Ps! Jag kör ej ut till tv ,,bara DVI och VGA ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted October 23, 2004 Share Posted October 23, 2004 Kör med Nvidia, hm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Technician Posted October 24, 2004 Share Posted October 24, 2004 Okej ! Skumberg säger jag ! kör FX5600 Med dubbla VGA ! den ena porten är delad VGA-DVI ! Overlayen funkar ej med det kort på Premiere, inte för mig i alla fall :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted October 24, 2004 Share Posted October 24, 2004 Vart någonstans i inställningarna ställer man in detta med "video-overlay"? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kacke_x Posted October 25, 2004 Share Posted October 25, 2004 Jag har ett gammalt GeForce2/MX400 där det funkar fint. Först akriverade jag Dual-display, la till en sekundär monintor i form av TV. Sen kunde jag aktivera Video-overlay på TV. Premiere 6.5 Länkt till manualen: http://download.nvidia.com/Windows/61.76/ForceWare_Release_60_Graphics_Display_Property_Users_Guide.pdf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts