jmalmsten Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Här sitter jag och kikar runt på IndyMogul.com och vad ser jag då? Jo... Mannen, Myten, Rösten... är död... igår... står det den 2a... så han dog väl den 1a... Don LaFontaine aka "The Movie Trailer Guy" kollade ljudläggningsdelen, inspelningsdelen, inte ens här på filmcafé omnämns detta... Men det är väl på tiden att det görs. Han var ju ändå en av dom som skapade blockbuster-konceptet.... Han gjorde ju trailerrösten som vi känner det nu. han är ju en riktig ikon. 0 Citera
Raffe Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Tycker du överdriver lite, kompis! "Mannen, myten", "ikon". Han råkade ha en tuff röst, det är nog allt. Pablo Fransisco kultförklarade honom när han gjorde komedi av hans superallvarliga trailersnack, även om jag tror att Jerry Seinfeld var först. Det är nog inte så intressant på filmsidor främst därför att han inte har något med film att göra, utan främst marknadsföringen av film. Man kan påstå att denna marknadsföring skadade BRA film, eftersom, precis som Pablo anspelar på, att med hjälp av rösten kan man göra alla filmtrailers spännande och intressanta (således ser folk filmen). 0 Citera
jmalmsten Postad 3 september 2008 Författare Postad 3 september 2008 Tycker du överdriver lite, kompis! "Mannen, myten", "ikon". Han råkade ha en tuff röst, det är nog allt. Överdriver? nja... han är en man... han var mytisk (man pratar ju inte om honom, man snackar om hans röst), och det var hans röst... nämnde inget om en "ikon";) Han råkade ha Tuff röst... Arnold råkade mest bara ha muskler... Chuck Norris råkade vara duktig på Karate...;) Pablo Fransisco kultförklarade honom när han gjorde komedi av hans superallvarliga trailersnack, även om jag tror att Jerry Seinfeld var först. Tror nog att många både före och efter Seinfeld och Pablo har kommenterat "Trailerrösten". Det är nog inte så intressant på filmsidor främst därför att han inte har något med film att göra, utan främst marknadsföringen av film. Inte har något med film att göra? Skulle vi ens ha hört talas om honom om han inte gjorde filmtrailers? ;) Sedan kan man ju snacka hur man vill om hur mycket med filmen en trailer har att göra... Men det är trailers som främst får folk att se film... tillsammans med Stjärnorna i filmen förståss. Och filmerna i sig är ju mest gjorda för att biografägarna ska kunna hyra ut stolar och sälja socker. Det är marknadsföring det. Så ska man se det krasst så är större hopen av filmskapare inget med film att göra. Affischmakarna som designar planscherna likaså?;) Man kan påstå att denna marknadsföring skadade BRA film, eftersom, precis som Pablo anspelar på, att med hjälp av rösten kan man göra alla filmtrailers spännande och intressanta (således ser folk filmen). Hur det skadar "bra" film vetetusan... Visst han satte standarden för "trailerröster" och det kanske har användts på både Uwe Boll och Ridley Scott. Kanske tillochmed på något amerikasläpp av en Bergman... Det är lite klische med den rösten, men det är en röst som fungerar. Och han var den som gjorde den rösten. 0 Citera
daarco Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Oj! Jag som trodde det var den här killen? http://www.youtube.com/watch?v=yXbFuNQwTbs hm, kanske borde lära mig hur jag sätter in youtube klippen direkt! 0 Citera
Simon W Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Tack jmalmsten!!!! Har letat med ljus och lykta efter det där klippet med ståupparen från Jay Leno Show!! Såg det "live" när det begav sig, och skrattade käken ur led! "Get down again!" Kanon!!! :D För övrigt - synd han dog, farbrorn. :( Ännu mer övrigt: han är ju en riktig ikon. ;) 0 Citera
Luzer Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Hörde det på morronpasset idag också och blev förvånad. Så attans gammal var han väl inte? Tråkigt är det iaf och i mina ögon och öron var han i allafall en ikon :) RIP! Undrar om han ska skriva nåt käckt på sin gravsten förresten, med tanke på en annan tråd här ;) 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Jag hoppas innerlikt Holly Wood nu får för sig att mordernisera trailarna lite... 0 Citera
Norbert Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 "The voice of God" eller vad säger de? Ikon eller inte, han har ju i alla fall härmats en hel del, och ett tag verkade det som att en filmtrailer inte var komplett utan den där rösten. Man hör ju överallt hur amatörfilmare med mindre ball röst försöker härma den stämman i sina egna trailers, mest för att den SKA vara där för att det ska bli en sedvanlig trailer. Jag har alltid gillat den rösten, även om den som trailerröst blev uttjatad. Och visst finns det andra med lika ball stämma, men Don var väl den som började så att säga? Jag blev också tokförvånad när jag läste trådtiteln. Han var ju inte gammal och han verkade vara en glad filur. "In a world where there was no Don LaFontaine... we'd all have a lot more money". Jag antar att det kommer finnas pengar över till alla nu då, och jag hoppas som Christian säger att de låter pengarna gå till något nyskapande den här gången också. Hur som helst, nu får karln vila halsen. RIP. 0 Citera
jmalmsten Postad 5 september 2008 Författare Postad 5 september 2008 ja särskilt gammal verkar han ju inte ha varit... dog av något slags lungproblem om jag läste rätt... (något som hans röst försökt varna om i alla år kanske?) och okej... jag backar på "ikon"-delen... my bad! ;) 0 Citera
Norbert Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 dog av något slags lungproblem om jag läste rätt...Ibland är livet bra ironiskt... även döden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.