sitting Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 Hejsan, tänkte bara fråga vad behöver man tänka på när man skriver dialoger mellan olika karaktärer? dialoger är en av de svåraste sakerna att få till i filmer, tycker jag i alla fall. så därför frågar jag om lite tips på vad man ska tänka på och hur man bör skiva dem osv. // jonathan 0 Citera
Simon W Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 Varje replik ska antingen 1) säga något om karaktären och/eller 2) föra handlingen framåt. Skriv som man talar, men skriv inte talspråk. Sträva efter naturlighet, lätthet, flyt (beroende på karaktär, förstås.) 0 Citera
Zarakow Postad 1 september 2008 Postad 1 september 2008 Tycker själv dialog är det svåraste att skriva - och för mig blir lätt dialogen lite krystad i "nyckelscener" - viktiga scener, där jag upplever att mycket information behöver komma fram. Det (o)lustiga är att det ofast är när det är de viktigare karaktärerna som för en dialog, som problemen infinner sig. Det som fungerat bäst för mig är att tänka: - Vad vill karaktär A, B, C o.s.v. få ut av scenen? De måste ha olika "agendor"! - Hur känner sig karaktärerna i scenen? - Vad känner karaktärerna till innan scenen börjar? Utan att ha gått igenom detta, blir scenen ett platt, odramatiskt informationsutbyte... /H 0 Citera
sitting Postad 1 september 2008 Författare Postad 1 september 2008 Varje replik ska antingen 1) säga något om karaktären och/eller 2) föra handlingen framåt. Skriv som man talar, men skriv inte talspråk. Sträva efter naturlighet, lätthet, flyt (beroende på karaktär, förstås.) Tycker själv dialog är det svåraste att skriva - och för mig blir lätt dialogen lite krystad i "nyckelscener" - viktiga scener, där jag upplever att mycket information behöver komma fram. Det (o)lustiga är att det ofast är när det är de viktigare karaktärerna som för en dialog, som problemen infinner sig. Det som fungerat bäst för mig är att tänka: - Vad vill karaktär A, B, C o.s.v. få ut av scenen? De måste ha olika "agendor"! - Hur känner sig karaktärerna i scenen? - Vad känner karaktärerna till innan scenen börjar? Utan att ha gått igenom detta, blir scenen ett platt, odramatiskt informationsutbyte... /H tack, tack =) nu vet jag i alla fall hur jag ska tänka ^^ annars sitter man i evigheter och funderar. 0 Citera
daarco Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Den här regeln känns lite konstig: "Varje replik ska antingen 1) säga något om karaktären och/eller 2) föra handlingen framåt." Det är ungeför lika konstig some denna regel: "Om det hänger ett gevär på väggen i första scenen, så ska det vara avfyrat i sista scenen!" Dessa känns lite "svensk såpopera mentalitet", och kanske inte något man behöver bry sig om, om man gör filmer? Det viktigaste är ju att karaktärerna får liv. Att det blir en bra film. Det andra kommer ju av sig själv. 0 Citera
Simon W Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 Det viktigaste är ju att karaktärerna får liv. Att det blir en bra film. Precis. Och att tänka på det jag nämnde är en bra tumregel för att nå dit. Han bad ju om hjälp. Det är en ganska allmängiltig "regel" (tex Syd Field pratar om den i sin bok "Screenplay - the foundations of screenwriting"). Det handlar om att skala bort onödig dialog som tynger och bromsar en scen (alltså inte tillför något). Kan gärna appliceras på såpamanus också. ;) Tumregeln med geväret är också en enkel hjälp vad gäller planteringar. Ingen lag. Vill man ha ett vapenskåp med förtio gevär i bakgrunden i början av filmen, måste inte samtliga avfyras i slutet... Men har man visat vapen, bör detta ha någon relevans i filmen. Annars bör man fundera om det är nödvändigt att nånsin visa vapnet. Ett vapen har en kraftfull symbolik som bör handskas varsamt med. Obs: Ingen tumregel är en absolut lag, utan en hjälp. Det är ju liksom lite dumt att uppfinna hjulet igen. 0 Citera
Anima Postad 29 november 2008 Postad 29 november 2008 Hejsan, tänkte bara fråga vad behöver man tänka på när man skriver dialoger mellan olika karaktärer? dialoger är en av de svåraste sakerna att få till i filmer, tycker jag i alla fall. så därför frågar jag om lite tips på vad man ska tänka på och hur man bör skiva dem osv. // jonathan Vi pratar väl film (visuellt) och inte radioteater? Det är där utmaningen ligger; att uttrycka sitt budskap med så lite dialog som möjligt. Där kommer ju exemplet med geväret in som ett av flera sätt att visualisera. Man kan välja att göra en film helt utan dialog, men det är en ännu större utmaning men samtidigt försvinner spänningen mellan vad bilden säger och dialogen. Håller med om att det känns bra när dialoger är avskalade, ordrena. Man kan låta den som pratar göra det på ett kryptiskt sätt. Kanske säga tvärtemot vad tittaren förväntar sig att den ska säga, Freudianska felsägningar, aldrig nämna en viss person vid dess namn, karaktären titta bort från den som den talar med, säger en sak (positiv) samtidigt som en hand krampaktigt knyter näven eller foten vickar nervöst….. Ett tips är att i första vändan skriva exakt vad karaktären vill säga. Då synliggör jag för mig själv om jag vet vad jag vill få fram för budskap. Därefter begränsa ordmängden och få fram viljan på ett idérikt sätt. Då blir jag som tittare nyfiken på karaktären. Då blir jag nyfiken på vad är det som EGENTLIGEN händer. Då vill jag se filmen en gång till och en gång till för jag hittar alltid nya saker... Tänk att karaktären säger en sak och gör en annan eller säger mer eller mindre halva meningar. Då får JAG som tittare komma in och fylla i och försöka "rätta" till situationen efter eget huvud. Tittaren har aldrig fel. Tittaren vill känna sig smart. Tittaren har rätt till sin tolkning. Det viktigaste är att manusförfattaren har sin tolkning väldigt tydlig för sig själv. Det är filmens kärna/budskap jag som tittare vill komma åt och förhålla mig till; men det får inte vara för enkelt. 0 Citera
jonkanon Postad 29 november 2008 Postad 29 november 2008 Den här regeln känns lite konstig: "Varje replik ska antingen 1) säga något om karaktären och/eller 2) föra handlingen framåt." Det är ungeför lika konstig some denna regel: "Om det hänger ett gevär på väggen i första scenen, så ska det vara avfyrat i sista scenen!" Dessa känns lite "svensk såpopera mentalitet", och kanske inte något man behöver bry sig om, om man gör filmer? Det viktigaste är ju att karaktärerna får liv. Att det blir en bra film. Det andra kommer ju av sig själv. Fast när man gjort alla misstag man kan göra så är det ungefär det man kommer fram till :) Reglerna är inga regler utan mer riktlinjer, men det är först när man förstår riktlinjerna som man kan börja bända dem. Att bara vägra lyssna är som vilken ungdom som helst gör mot far och mor och är just som sagt bara något som de flesta går igenom i mognadsprocessen. /jon 0 Citera
JoelNiklasson Postad 11 januari 2009 Postad 11 januari 2009 Fråga dig själv: Vad skulle du själv sagt i den situationen? 0 Citera
Cerberus Postad 12 januari 2009 Postad 12 januari 2009 Hejsan, tänkte bara fråga vad behöver man tänka på när man skriver dialoger mellan olika karaktärer? dialoger är en av de svåraste sakerna att få till i filmer, tycker jag i alla fall. så därför frågar jag om lite tips på vad man ska tänka på och hur man bör skiva dem osv. // jonathan Besvarade precis ett inlägg om tips för dialog, vill du ha tydliga riktlinjer så besök gärna forumtråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22922 Post-kommentaren "Om det hänger ett gevär på väggen i första scenen, så ska det vara avfyrat i sista scenen!" har definitivt inget att göra med din fråga om dialog. /Cerberus 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.