gregorvega Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Tja, här kommer mitt ganska korta kortfilmsmanus till Den Store Tågrånaren. Manuset är inte up for grabs eftersom det redan är bortlovat. Vore kul att höra om folk gillar det och hur ni tolkar det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted September 16, 2004 Author Share Posted September 16, 2004 kom igen nu...nån måste ha nån åsikt. Ni får gärna dissa det om ni vill. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Jag skummade igenom lite snabbt, men jag greppa nog inte storyn helt. VAd handlar den om, förutom allt kutande osv... Så jag har svårt att säga om det är bra eller inte, greppa inte riktigt. Sorry, mitt i natten nu, kanske tar en ny titt imorgon, jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 1. Man brukar inte ange kameravinkar i ett manus. 2. Font skall vara courier inte times. 3 Hur filmar man "Han får syn på en offentlig toalett dit han fortsätter för att gömma sig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregorvega Posted November 3, 2004 Author Share Posted November 3, 2004 [citat=vetgirig]1. Man brukar inte ange kameravinkar i ett manus. 2. Font skall vara courier inte times. 3 Hur filmar man "Han får syn på en offentlig toalett dit han fortsätter för att gömma sig.[/citat] Och på vilket sätt är det relevant kritik? Jag vill ha synpunkter på handling och upplägg och det tror jag att du vet innerst inne, men du kanske hade svårt att läsa manuset när det var skrivet med times new roman istället för courier...skärpning! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 [citat=gregorvega][citat=vetgirig]1. Man brukar inte ange kameravinkar i ett manus. 2. Font skall vara courier inte times. 3 Hur filmar man "Han får syn på en offentlig toalett dit han fortsätter för att gömma sig.[/citat] Och på vilket sätt är det relevant kritik? Jag vill ha synpunkter på handling och upplägg och det tror jag att du vet innerst inne, men du kanske hade svårt att läsa manuset när det var skrivet med times new roman istället för courier...skärpning![/citat] Hej, Jag ska gå och lägga mig om 5 minuter, men jag lovar att jag ska ta en ordentlig titt på ditt manus någongång imorgon, vill dock understryka alllting som "vetgirig" påpekade, det är i allra högst grad relevant kritik, det finns väldigt många regler när det gäller att skriva manus och ifall du vill bli duktig på det måste du följa alla dessa regler, ta bara detta med courier, times, ifall en producent läser ditt manus och det är skrivet i times kommer förmodligen han/hon inte ens läsa de första 10 sidorna, tragiskt, men sant, det är en yrkesskada som de flesta inom filmbranschen har, ett manus ska vara skrivet i courier, punkt slut, och det lärde jag mig för bara nån månad sedan, ifall jag ska vara ärlig visste jag knappt om hälften av alla regler innan jag blev medlem på det här forumet, men något som jag har lärt är att ifall jag vill få en ärlig chans att förverkliga min dröm att bli manusförfattare (och det vill jag) så måste jag lära mig hur man bygger upp ett manus ifrån grunden, att vara manusförfattare är en slags blandning av att vara konstnär och arkitekt, och precis som en arkitekt måste man lära sig hur man strukturerar ett stort ståtligt palats innan man faktiskt gör det ... /Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag började läsa men orkade inte läsa klart :(, får skylla på lektion som börjar snart. Kanske hinner senare :) Du har inget synopsis? Om du vill ha kritik på bara handlingen kan väll det vara bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 När jag försöker öppna dokumentet står det "Det går inte att ladda Word för Windows 6.0-filer". Hur ska man lösa det problemet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Lägga in samma eller nyare word/office än skaparen av dokumentet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredsAmiralen Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Gå in på voodoos filmskola. Läs allt om manusstruktur. Skriv om ditt manus. Lägg upp det igen. Sen läser jag det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 [citat=gregorvega][citat=vetgirig]1. Man brukar inte ange kameravinkar i ett manus. 2. Font skall vara courier inte times. 3 Hur filmar man "Han får syn på en offentlig toalett dit han fortsätter för att gömma sig.[/citat] Och på vilket sätt är det relevant kritik? Jag vill ha synpunkter på handling och upplägg och det tror jag att du vet innerst inne, men du kanske hade svårt att läsa manuset när det var skrivet med times new roman istället för courier...skärpning![/citat] det var väl synnerligen relevant kritik. Upplägget är inte bra, och det finns för mycket irrleverans bla kameraanvisningar för att vara ett filmmanus. Om man tar bort alla EXT och INT så skulle texten få hyggligt betyg i en novelltävling. Citat:#Toaletten har flera bås samt två handfat med tillhörande speglar och papperskorgar, men är för närvarande tom. Marco är stressad och ser jagad ut när han låter blicken löpa fram och tillbaka över rummet. Han sliter upp den ena papperskorgens vita plastpåse och tömmer ut innehållet på golvet. Det är mycket skräp. Bland annat finns där en sax. Därefter häller han över godset från portföljen till påsen. # Jag kan inte se någon skillnad från en novelltext alls. Jag håller med föregående talare, kolla voodofilms manusskola. Berättelsen är spännande men jag tror inte det går att filma. citat "...återvända till Marco som står kvar på samma ställe utan att verka finna vad han söker." - Hur filmar man det? Ps: Min kritik är inte avsedd att såga, utan har mina ärligaste avsikter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss Wood Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Välj en film som du har sett jävligt mykke, läs manuset och jämför vad du läser med vad du ser. Det borde vara typ Östersjön vs Karibien =) Saken är den att det skulle vara förbannat tråkigt att vara regissör om man inte fick leka med detaljer själv. Regissörer vill vara artistiska och föredrar manusförfattare mer.... relevanta. Lycka till med manuset! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts