Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är det någon här som har skrivit eller försöker skriva ett tv spels manus, eller som vet hur man ska göra?

Hur skriver man ett Manus för ett TV-Spel?

Finns det några skillnader mellan det och ett vanligt Film manus ?

Vet inte hur jag ska formulera denna fråga! :

När man spelar ett tv spel så kommer det upp tex monster som bara "ploppar" upp, ska jag skriva ner allt sådant i ett manus? blir ett tjockt manus i så fall.

Är det någon som vet vart jag kan finna färdigställda Tv spels manus på nätet eller någon annanstans? Länkar

Ragolen heter jag föresten och är relativt ny här

tack för svar

Postad

Om jag skulle göra det så skulle jag kolla på alla "cinematic" scenes på spelet och självklart lyssna på vad dom andra karaktärerna säger i spelet. Just det där med att man går runt och skjutar, hämtar ammo, plockar upp nya vapen passar inte i film. Man måste bryta ner det i små delar. Ta en speciell del och göra det till film.

Spel och böcker brukar handla om mycket saker och måste därför brytas ner anser jag. Jag kan inget om detta men så skulle jag göra.

Postad

Jag var på en föreläsning med en snubbe som är "senior producer" på DICE i stockholm (som bla. gjort battlefield spelen) och han sa att man sällan använder sig av enskillda manus.

vet ej vad dina ambitioner med ditt manus är men jag kan säga att det är skillnad på film och spel. enligt snubben på DICE så är ett manus ganska värdelöst, det som krävs är en visualisering av spelet innan man kan få finansiering för det, typ ett väldigt avancerat story board (gärna animerat så det hänger ihop). det är mycket sällan man tar in en spelidé eller ett manus utav någon utomstående utan det mesta "uppfinns" på plats genom brainstorming i ett kreativt team innom bolaget.

men som sagt, svårt att svara på din fråga utan att veta vad dina ambitioner är med ditt manus!

Postad

Jag vill inte låta nedlåtande, men jag tror inte du har full koll på vad det är du vill göra. :)

Som Bleckert säger så är spelbranschen inte som filmbranschen - man köper inte in ett färdigt manus som man sedan realiserar. Istället brukar det gå till något i den här stilen:

Man börjar med en grundidé - ex. "fysikbaserat plattformsspel", "romartida strategispel", "ett spel om trädgårdsodling" (eller "filmlicens vi kan hanka oss förbi på tills vi kan göra det vi faktiskt vill" ;)) eller vad man nu kommer på. Den idén brainstormar man sedan på tills man har det grundläggande konceptet klart för sig - i princip ställer man sig frågan "hur kan vi göra ett spel av idén vi har?" (Shigeru Miyamoto, Nintendos guldgosse, är t ex känd och beundrad för sin förmåga att göra spel av idéer han hämtar från sin vardag). När det är gjort så bygger man ut konceptet med "praktisk" speldesign - de praktiska detaljerna i hur själva spelet skall fungera. Efter detta börjar man tänka ut hur det ska realiseras... and so on. I slutändan sitter man där med ett designdokument som beskriver spelet - och man kan börja arbeta på kod och resurser.

I väldigt grova drag. Varje utvecklare har sin egen kultur. Vissa har en extremt formell process och detaljplanering, och vissa går direkt från grundidé till cowboykodning. Det enda som i princip är garanterat är att den slutgiltiga designen kommer att ändras under utvecklingens gång (p g a tids-/resursbrist och/eller saker man upptäcker under testning)...

Beroende på ambition, typ av projekt och budget så kan designdokumentet vara allt från ett A4 med grundkonceptet till tjocka biblar med detaljerad UML med use cases och tillståndsdiagram - men jag har aldrig sett något som sett ut som ett filmmanus. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...