Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Påbörjade för några dagar sen inspelning av en kortfilm i temat skräck. Nedan följer länk till de första minuterna vi gjort, fortsättning följer...

Utrsutning, Canon HV20, Röde Videomic, Tripod (ca 25 år gammalt som hålls ihop av tejp :P)

Ett tips är att ladda ned eftersom vimeo i snitt tappar en ruta per sekund då den inte klarar 25P, så klipp där kameran rör sig blir väldigt hackiga. Vimeo introducerade även bilduppdateringsproblem, typ v-sync-problem, men som sagt, originalet lider inte av dessa så har ni ett vimeo-konto och tid/ork så ladda ned istället.

Postad

Hmm, var de där fotstegen jag hörde från kameramannen eller har de något riktigt syfte, för annars kan du nog redigera bort dem? Blev ganska oprofessionellt när man fick intrycket av att det var råljud och kameramannens fotsteg hördes.

Ljudeffekterna (The ghost voices, eller vad det nu var) lät väldigt raw och on-spot-recorded, man kan få fram så mycket läckrare ljud i Post Production. Annars var själva ljudet väldigt bra :)

Gillade färgerna, fotot och.. Själva filmen måste jag väl säga? :P Om jag får komma med ett förslag (eller mer som en önskning) så skulle jag vela se dig göra en internetserie ^^ Publiken är enorm (ofc) och i nuläget är det brist på serier som håller standarden uppe. Detta du visat nu fångade verkligen mitt intresse, och vill helt klart se mer.

Postad

Martin: Ingen adapter nej utan det är helt out of the box eller vad man nu kallar det. :)

Mega99: Jag crankade volymen med hörlurar på nu, var lite lat när jag klippte, och insåg att man hör mycket som inte ska vara med alls i klippet. :P

De mer högljudda fotstegsljuden är från personen i filmen och är vad som plockades upp med shotgun-micen (röde-videomic), men, det är även lite ströljud från när jag går med kameran som jag hör kommer in här och var, ska åtgärda det till nästa klipp. :)

En del av rösterna som hörs ska inte heller vara där, och en del ska det, men det mesta, är bara från när vi gick runt i det förfallna huset och småpratade samtidigt som vi filmade. Konversationen om hur huset inte kuuunde falla på oss var mest genomgående under inspening (vilket första gången avbröts av en rejäl jävla duns som fick oss att utrymma en liten stund)..

Får se vart projektet slutar, från början bygger det på ett manus jag skrev för ca ett år sen till en kortfilm, av det vi filmat finns dock bara grundidén kvar för stunden och det är mycket som ska göras om, men det ser fortfarande ut att bli kortfilm på 15-20 min. Men vi får se vart det slutar, det blir så långt som vi känner att storyn och allt håller. :)

Jättetack för kritik, i synnerhet på ljudet som inte hör till då jag missat det! Ska försöka komma ut och filma lite mer till det snart, letar bara efter rätt inspelningsplats. :)

Postad

Ja, jag hörde småprat i bakgrunden under filmen, men sen kom den där 'spökrösten' och då tänkte jag att kanske rösterna innan också var en del av det.

Överaskad är jag att du överhuvudtaget spelat in ljud under scenerna där det inte förekommer någon dialog eller annat som skulle kräva direktupptagning.

Får man fråga vad kortfilmen handlar om? (Hade lite svårt att urskilja någon story i den här korta biten).

Postad

Brukar alltid spela in ljud oavsett vad jag gör, hellre det än att nån gång inse att man skulle haft något litet från whatever. Och det är ju en videomic så den skruvas på ovanpå kameran, så det är inget direkt extra besvär. :)

Jag tar en rain check på storyn då vi skriver om en del för stunden. :)

Postad

Hehehe!

Det är jag som är det stackars offret i filmen ;)

Eftersom detta är en tidig klippning så är ljudspåret bara temp.

Kul att skriket i telefonen fick nån att hoppa till :D

När vi spelade in det klippet så var jag inte beredd på att "svenzn" skulle göra egen ljudeffekt genom att skrika till på plats, så min reaktion är äkta ;) hehe

Filmens story är lite Twilight Zone aktig med lite psykologisk skräck och en LITEN dos Evil Dead känsla ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...