Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Tjena, ja undrar vilken kamera som är bäst mellan sonys pd-150 och panasonics dvx100a. Tacksam för svar

Vad ska du filma...? Jag tycker det finns flera fördelar (men också nackdelar) för PD150.

För: Batteritider är klart bättre, längre zoomomfång (mer tele), bättre bildstabilisering, (ibland) är den "halvautomatiska" zoomen bättre, mindre klumpig

Emot: Klart sämre ljud, mindre vidvinkel, klar färre "steg" på bländar-ringen (bländar i synbara "steg"), ingen progressive mode (DVX100 i prog. mode är dock rätt kass i ljuskänsligheten), ingen manuell/mekanisk zoom (mekaniska zoomen på de första DVX100 var dock helt oanvändbar enligt mig), inte alls lika bra bildinställningar som DVX100

Svårt val...

/Max

Postad
Vad ska du filma...? Jag tycker det finns flera fördelar (men också nackdelar) för PD150.

För: Batteritider är klart bättre, längre zoomomfång (mer tele), bättre bildstabilisering, (ibland) är den "halvautomatiska" zoomen bättre, mindre klumpig

Emot: Klart sämre ljud, mindre vidvinkel, klar färre "steg" på bländar-ringen (bländar i synbara "steg"), ingen progressive mode (DVX100 i prog. mode är dock rätt kass i ljuskänsligheten), ingen manuell/mekanisk zoom (mekaniska zoomen på de första DVX100 var dock helt oanvändbar enligt mig), inte alls lika bra bildinställningar som DVX100

Svårt val...

/Max

okej, ljudet är inte viktigt alls då jag ska ha det främst för snowboardfilm å då ligger det oftast musik på klippen i slutändan när man har redigerat, när du säger sämre vidvinkel vad menas då? Om man köper till en vidvinkel gör det väl inget isåfall?

Postad
okej, ljudet är inte viktigt alls då jag ska ha det främst för snowboardfilm å då ligger det oftast musik på klippen i slutändan när man har redigerat, när du säger sämre vidvinkel vad menas då? Om man köper till en vidvinkel gör det väl inget isåfall?

Jo, men da maste man som sagt kopa till konverterare. Du kan ju pa samma satt kopa en telekonverterare till DVX.

Personligen sa skulle jag valja DVX:a over PD 150 om jag gor "spelfilm/snowboard/skateboard".

Postad

Överlag är min åsikt som filmat mycket med båda, att DVX100 levererar bättre bild och har fler funktioner. Men ur hållbarhetssynpunkt är PD150 något tuffare. Jag tappar hellre en PD150 i snön än en DVX100 om jag säger så.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...