Andreas Furumo Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Halloj, Jag visste inte riktigt var jag skulle skriva detta, så ni får flytta denna tråd om den ligger i fel forum! Har ett litet webbprojekt på gång som jag ska ha på en särskild adress som jag ska registrera, men så är jag lite osäker på en sak. Ska göra min egen tolkning av en karaktär från DC Comics, nämligen Jokern. Det ska bli ungefär som en videodagbok med skriptade händelser, och detta ska bli en webbserie hade jag tänkt. Men är detta lagligt att göra? Det kommer ju bara vara min tolkning av en karaktär, jag kommer själv skriva manus till varje avsnitt. Kommer även hänvisa till händelser i Batman Begins och The Dark Knight. Är min idé ett intrång på äganderätten av DC Comics' karaktärer? Vill inte genomföra detta om det bryter mot deras "copyright". 0 Citera
jbergman Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Är min idé ett intrång på äganderätten av DC Comics' karaktärer? Ja, det är det. /Jakob 0 Citera
Andreas Furumo Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Ja, det är det. /Jakob Det var det jag misstänkte. Fan också. Tack för hjälpen. 0 Citera
Pscyfu Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Ja, det är det. /Jakob Varför skulle det vara så? Om man inte skulle få göra egna tolkningar av olika karaktärer skulle vi inte ha några parodier eller satirserier och liknande. Jag ser inte hur det du beskriver skulle kunna vara något problem, än mindre att rättighetsinnehavarna skulle reagera på ett hobbyprojekt. 0 Citera
Andreas Furumo Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Varför skulle det vara så? Om man inte skulle få göra egna tolkningar av olika karaktärer skulle vi inte ha några parodier eller satirserier och liknande. Jag ser inte hur det du beskriver skulle kunna vara något problem, än mindre att rättighetsinnehavarna skulle reagera på ett hobbyprojekt. Det är som du säger... det är en hobby. Jag gör inte detta för att tjäna pengar, jag gör detta för att visa mina talanger som skådespelare och filmskapare. Det här projektet skulle bli en första bock i min portfolio. Och om det bryter mot några rättigheter, så skulle alla parodier och liknande inte kunna produceras, som du säger, Pscyfu. Hmm, men vem kan man vända sig till för att få riktig klarhet? DC Comics? Warner Brothers? 0 Citera
jbergman Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Om man inte skulle få göra egna tolkningar av olika karaktärer skulle vi inte ha några parodier eller satirserier och liknande. Satir och parodi är undantag från regeln. Jag uppfattade inte trådstartarens idé som en parodi, så jag orkade inte nämna det. Det faktum att många rättighetsinnehavare accepterar fanfiction förändrar inte det faktum att publiceringen kan stoppas när som helst eftersom genren i grund och botten bygger på ett rättighetsintrång. Klarare? /Jakob 0 Citera
Andreas Furumo Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Hittade detta på Wikipedia: Fan writers argue that their work does not cost the owner of the source material any income, and often acts as free promotion, while fan writers themselves earn no profit. However, copyright (and trademark) infringement can still occur even when the infringing parties do not profit. The non-profit nature of fan fiction is still important, because it limits the damages that a court could find and also strengthens a possible defense of fair use of the copyright or trademark in question. Mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_issues_with_fan_fiction Så ärligt talat tror jag att det inte gör producenterna nåt. Jag ser många tolkningar av Jokern på YouTube, och dom finns kvar. 0 Citera
Team_fagott Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 det finns massor av fan-made filmer på nätet. En heldel väldigt ambiösa projekt. Har svårt att tro att någon av dem blivit stämda. Men se upp med att sno loggos, ljud, musik osv. Fast ta mig inte som säkerhet. Det kanske vore en idé att slänga iväg ett mail till några av dem som gjort likande projekt och hör vad dom har för erfarenheter/tips 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.