JRvideo Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Hej Håller på med ett intro till en liten film, där skall bokstäver flyga eller glida lite i 3d över ett golv (klart). Även en "riktigt" grå bil kör rotoscoped över golvet (Klart). Bilen är glansig. Golvet är nu en " Grey solid " som accepterar ljus och skuggor. Jag har även lite krossat glas och grejer som studsar i 3D på golvet. (Klart) Väggen (bakgrunden) är svart solid, accepterar ljus och skuggor, två animerade ljus finns i "studion" (Klart) Varför: Jag vill göra golvet lite mera glossy eller shiny typ som ett lackat grått golv. Därför: Bilens glans och lack skulle se snygg ut mot det golvet tror jag. Tack på förhand JR 0 Citera
diilman Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Menar du sånt? http://www.videocopilot.net/tutorial/3d_reflections/ 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Dupplicera det du har i Compet och lägg det upponed på golvet. blurra upp det och sänk opaciteten. 0 Citera
JRvideo Postad 24 augusti 2008 Författare Postad 24 augusti 2008 Tack för tipsen Det sista har jag inte tänkt på, den första har jag kollat lite på. Jag är mer ute efter den blanka ytan än den reflekterar det som står på den. Det är inte så viktigt...Vet inte om jag förklarar dåligt kanske. Spegling tipsen är värdefulla såklart för jag kan behöva det på ett par ställen, men ljust nu vill jag bara få golvet mera glansigt. Kanske är ljust de reflektionerna som avgör glansen? Skulle det funka att filma det golvet man ville ha och en aplicera det som ett eget lager på mitt nuvaranade golv lager? 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Det enda som skiljer ett glansigt golv från ett som är matt är reflektioner. kolla S Dash Rock musikvideon jag gjorde förra månaden. I versen så har jag gjort glansigt golv i After effects. http://www.yablo.se/portfolj.html 0 Citera
JRvideo Postad 24 augusti 2008 Författare Postad 24 augusti 2008 Det enda som skiljer ett glansigt golv från ett som är matt är reflektioner. kolla S Dash Rock musikvideon jag gjorde förra månaden. I versen så har jag gjort glansigt golv i After effects. http://www.yablo.se/portfolj.html Riktigt snyggt, okej ja ju mer jag tänker på det desto mer förstår jag att det måste vara så...Ska göra ett försök. Annan sak, de där blinkande ljusen som kom rakt framifrån i versen, Är de gjorda i AE och vill du dela med dig hur du gjorde? 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Annan sak, de där blinkande ljusen som kom rakt framifrån i versen, Är de gjorda i AE och vill du dela med dig hur du gjorde? Menar du ljuset som blixtrar till då o då? i så fall så är det Saphire LensFlare eller som det står i AE S_lensflare som ligger på en Black Solid. I Effekt fönstret så valde jag Lens AnamorphicBlue . Välj Screen Mode som transfer mode för den kanalen. Sätt en keyframe på första framet på Scale Widths i S_Lensflare effekten Jag styrde ljusstyrkan eller Scale Widths med ljudet. På Audiospåret så satt jag en High-Low Pass effekt (den hittar man under Effect/Audio) i Filter Option så valde jag Low Pass och i Cutoff Frequency skrev jag 20 Det gör att bara bas frekvenserna hörs. Sen högerklickar man på ljudkanalen och väljer Keyframe Assistant och där väljer man Convert Audio To Keyframes Då skapar AE en ny kanal kallad Audio Amplitude med keyframes som är baserade på ljudets db (decibell/gain) Sen om du markerar den kanalen och trycker U på ditt tangentbord så visar AE alla keyframes på den kanalen. Då ser du att AE har skapat keyframes för Left Channel, Right Channel och Both Channels. Radera Left och Right men behåll den som heter Both Channels markera din Black solid som har Lensflare effekten och klicka på U för att få fram parametrar som du satt keyframe på. Då borde Scale Widths komma fram. OK. nu måste du ALT+klicka på stoppklockan vid Scale Widths. Då får du fram där man skriver expressions. Klicka o dra den spiralformade symbolen i samma rad till den raden som heter Slider i Audio Amplitude kanalen. Nu har du länkat ihop ljudet med styrkan på ljuset. För att öka/minska effekten så kan du lägga till i expression *100 (för att öka) eller *-100 (för att minska) Du får självklart ersätta sifran 100 med det som passar ditt projekt. Om det låter för komplicerat så kan du ladda ner en liten demo fil som jag gjorde. Jag lägger upp den på http://www.yablo.se/LjusEffekt.zip EDIT: OBS!! FILEN ÄR BORTTAGEN Lycka till 0 Citera
JRvideo Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Menar du ljuset som blixtrar till då o då? i så fall så är det Saphire LensFlare eller som det står i AE S_lensflare som ligger på en Black Solid. I Effekt fönstret så valde jag Lens AnamorphicBlue . Välj Screen Mode som transfer mode för den kanalen. Sätt en keyframe på första framet på Scale Widths i S_Lensflare effekten Jag styrde ljusstyrkan eller Scale Widths med ljudet. På Audiospåret så satt jag en High-Low Pass effekt (den hittar man under Effect/Audio) i Filter Option så valde jag Low Pass och i Cutoff Frequency skrev jag 20 Det gör att bara bas frekvenserna hörs. Sen högerklickar man på ljudkanalen och väljer Keyframe Assistant och där väljer man Convert Audio To Keyframes Då skapar AE en ny kanal kallad Audio Amplitude med keyframes som är baserade på ljudets db (decibell/gain) Sen om du markerar den kanalen och trycker U på ditt tangentbord så visar AE alla keyframes på den kanalen. Då ser du att AE har skapat keyframes för Left Channel, Right Channel och Both Channels. Radera Left och Right men behåll den som heter Both Channels markera din Black solid som har Lensflare effekten och klicka på U för att få fram parametrar som du satt keyframe på. Då borde Scale Widths komma fram. OK. nu måste du ALT+klicka på stoppklockan vid Scale Widths. Då får du fram där man skriver expressions. Klicka o dra den spiralformade symbolen i samma rad till den raden som heter Slider i Audio Amplitude kanalen. Nu har du länkat ihop ljudet med styrkan på ljuset. För att öka/minska effekten så kan du lägga till i expression *100 (för att öka) eller *-100 (för att minska) Du får självklart ersätta sifran 100 med det som passar ditt projekt. Om det låter för komplicerat så kan du ladda ner en liten demo fil som jag gjorde. Jag lägger upp den på http://www.yablo.se/LjusEffekt.zip Lycka till Jo jag tror att jag hänge med, ska strax ladda ner din demo fil och kolla. Jätte bra förklarat och jättesnällt att du tog dig tid. Du ska få se reslutatet så fort det är klart. Spegel effekterna är klara och jag gjorde som du sa, det blev riktigt snyggt. Har text som flyger in sedan sprängs till glassplitter och sen i bland det sudsande splittret kommer en feting pickis med 20 tums kromfäljar glidandes över det glänsande golvet. Kompen blev lite rörig så jag ska snygga till den så får du reslutatet av "testet" skön bling faktor :-) 0 Citera
JRvideo Postad 31 augusti 2008 Författare Postad 31 augusti 2008 Menar du ljuset som blixtrar till då o då? i så fall så är det Saphire LensFlare eller som det står i AE S_lensflare som ligger på en Black Solid. I Effekt fönstret så valde jag Lens AnamorphicBlue . Välj Screen Mode som transfer mode för den kanalen. Sätt en keyframe på första framet på Scale Widths i S_Lensflare effekten Jag styrde ljusstyrkan eller Scale Widths med ljudet. På Audiospåret så satt jag en High-Low Pass effekt (den hittar man under Effect/Audio) i Filter Option så valde jag Low Pass och i Cutoff Frequency skrev jag 20 Det gör att bara bas frekvenserna hörs. Sen högerklickar man på ljudkanalen och väljer Keyframe Assistant och där väljer man Convert Audio To Keyframes Då skapar AE en ny kanal kallad Audio Amplitude med keyframes som är baserade på ljudets db (decibell/gain) Sen om du markerar den kanalen och trycker U på ditt tangentbord så visar AE alla keyframes på den kanalen. Då ser du att AE har skapat keyframes för Left Channel, Right Channel och Both Channels. Radera Left och Right men behåll den som heter Both Channels markera din Black solid som har Lensflare effekten och klicka på U för att få fram parametrar som du satt keyframe på. Då borde Scale Widths komma fram. OK. nu måste du ALT+klicka på stoppklockan vid Scale Widths. Då får du fram där man skriver expressions. Klicka o dra den spiralformade symbolen i samma rad till den raden som heter Slider i Audio Amplitude kanalen. Nu har du länkat ihop ljudet med styrkan på ljuset. För att öka/minska effekten så kan du lägga till i expression *100 (för att öka) eller *-100 (för att minska) Du får självklart ersätta sifran 100 med det som passar ditt projekt. Om det låter för komplicerat så kan du ladda ner en liten demo fil som jag gjorde. Jag lägger upp den på http://www.yablo.se/LjusEffekt.zip EDIT: OBS!! FILEN ÄR BORTTAGEN Lycka till Har dragit ut lite på tiden, har du lensflare exmplet igen tro? hittar inte S_lensflare så ett referns proj vore bra :-) 0 Citera
Zyx Graphics Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 S Lensflare är följer inte med After Effects. Den måste man köpa men du kan använda After effects Lens flare. Inte lika cool men det kan bli helt ok ändå. 0 Citera
JRvideo Postad 1 september 2008 Författare Postad 1 september 2008 S Lensflare är följer inte med After Effects. Den måste man köpa men du kan använda After effects Lens flare. Inte lika cool men det kan bli helt ok ändå. Okej då är jag med :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.