Jerko Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Jag har ingen firewireport på min bärbara, går detta att lösa? behöver en firewireutgång till min DVX100. Min dator har bara USB. 0 Citera
StenR Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Jag har ingen firewireport på min bärbara, går detta att lösa? behöver en firewireutgång till min DVX100. Min dator har bara USB. Du behöver någonting sånt här: http://www.dialect.se/m4n?famid=0&manid=164&oid=etailer-product&catgr=0&_locale=1&viewMode=1&prodid=237747 Är det plats för Express-card eller PCMCIA-card till din dator? 0 Citera
Steffe Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Är du helt säker på att du inte har någon ? En sån här port: http://public.online.ksu.edu/support/kyc/images/laptop/firewire.jpg /S 0 Citera
Jerko Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 Det är en sådan dator jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=257299 Är den helt värdelös för redigering? 0 Citera
SweHanzon Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Det är en sådan dator jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=257299 Är den helt värdelös för redigering? Det beror på vad det är du ska redigera. Jag har klippt student- & bröllopsvideor på segare burkar än din och det går ju liksom, men jag skulle nog ändå rekommendera en uppdatering. 0 Citera
StenR Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Det är en sådan dator jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=257299 Är den helt värdelös för redigering? Då har den plats för ett expresscard, så visst går det att få firewire på den som jag skrev. 0 Citera
Jerko Postad 24 augusti 2008 Författare Postad 24 augusti 2008 okej, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag är värdelös... Ska jag köpa ett expresscard och sen ett firewireports-kort? 0 Citera
StenR Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 okej, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag är värdelös... Ska jag köpa ett expresscard och sen ett firewireports-kort? Nej, du köper ett expresscard som just innehåller firewire-portar, det jag pekade ut förut stoppar du helt enkelt in i expresscard-luckan i din laptop efter att du har installerat drivrutinerna på cd-skivan som säkert följer med. 0 Citera
Jerko Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Tack så mycket för hjälpen StenR :) Du kan kanske också berätta om min dator har tillräckligt bra prestanda för att jag ska kunna redigera mitt dvx100 material? Om jag behöver uppgradera mitt grafikkort eller någott. 0 Citera
StenR Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Tack så mycket för hjälpen StenR :) Du kan kanske också berätta om min dator har tillräckligt bra prestanda för att jag ska kunna redigera mitt dvx100 material? Om jag behöver uppgradera mitt grafikkort eller någott. Eftersom den inte har en firewire-port inbyggd så är den ju inte direkt gjord för video, men den kör ju Vista och har en hyggligt modern spec så den räcker säkert till att börja med. Det funkar säkert att redigera DV med eftersom du har en hygglig CPU men däremot så kan det väl finnas grafik-pluginer som kräver mer avancerade grafikchip än ditt inbyggda. 0 Citera
Rackelhane Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Hejsan! hoppar gärna in här med en liten undring! Kan man koppla sin videokamera med en usb-kabel till datorn och föra över film på det viset?Min nyinköpta dator har varken uttag för "firewire" eller en sån där lucka man stoppar in en "adapter" med tre "firewire uttag..Går det att lösa på något vis..eller måste jag köpa en ny dator om jag överhuvudtaget ska kunna redigera film..Datorn innehåller ju Windows moviemaker förinstallerat så jag antar att man måste kunna ladda ner film på hårddisken via dom uttag som finns på datorn..Både kameran och datorn har usb-portar,det måste väl vara nån vits med det? Är det nån vänlig själ som kan tala om för mig om det behövs nån speciell kabel..Jag har provat två olika modeller som passar i både kameran och i datorn..men det funkar inte!! Hjälp en stackars nybörjare om ni kan! Mvh.Rackelhane 0 Citera
StenR Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Hejsan! hoppar gärna in här med en liten undring! Kan man koppla sin videokamera med en usb-kabel till datorn och föra över film på det viset?Min nyinköpta dator har varken uttag för "firewire" eller en sån där lucka man stoppar in en "adapter" med tre "firewire uttag..Går det att lösa på något vis..eller måste jag köpa en ny dator om jag överhuvudtaget ska kunna redigera film..Datorn innehåller ju Windows moviemaker förinstallerat så jag antar att man måste kunna ladda ner film på hårddisken via dom uttag som finns på datorn..Både kameran och datorn har usb-portar,det måste väl vara nån vits med det? Är det nån vänlig själ som kan tala om för mig om det behövs nån speciell kabel..Jag har provat två olika modeller som passar i både kameran och i datorn..men det funkar inte!! Hjälp en stackars nybörjare om ni kan! Mvh.Rackelhane MovieMaker följer med Windows, ingen garanti för att datorn går att använda med en videokamera. Om det går att använda USB för att föra över video med full kvalitet beror på kameramodellen, det finns nuförtiden en USB-video-standard men bara vissa kameror klarar av det. Var har du för kamera och datormodell? 0 Citera
Synthmon Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Är det en stationär eller en bärbar dator? Nya laptops brukar ju komma med firewireportar, men det är mer sällsynt på en stationär. På en stationär dator kan man ju då åtgärda problemet genom att dra in ett firewirekort som jag gjorde för ett par månader sedan. Extremt enkelt och billigt, men funkar som sagt bara med stationära datorer och kan vara lite svårt om det är en riktig paketdator, a la Fujitsu Siemens eller så. 0 Citera
IronLion Postad 31 augusti 2008 Postad 31 augusti 2008 Pinnacle har ett PCMCIA instickskort med två firewireportar till bärbara datorer. Sök på http://www.tradera.se . Äldre utrustning har oftare smartare lösningar. Annars kan du får råd hos Kjell & Co butiker. 0 Citera
Jerko Postad 31 augusti 2008 Författare Postad 31 augusti 2008 Kan någon rekommendera ett bra expresscard? 0 Citera
StenR Postad 1 september 2008 Postad 1 september 2008 Kan någon rekommendera ett bra expresscard? Eh, var det något fel på det jag föreslog i mitt första svar i den här tråden? 0 Citera
Jerko Postad 1 september 2008 Författare Postad 1 september 2008 Eh, var det något fel på det jag föreslog i mitt första svar i den här tråden? Jag vet inte, är det något fel? Någon har kanske dåliga erfarenheter av det. 0 Citera
StenR Postad 1 september 2008 Postad 1 september 2008 Jag vet inte, är det något fel? Någon har kanske dåliga erfarenheter av det. Tror det flesta har laptop med inbyggd firewire. Det är inte så krångliga grejer, borde funka utan problem. Här är ett kort till i lager av annat märke, du kanske hellre handlar av Dustin: http://www.dustin.se/pd_5010108321.aspx 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.