Gå till innehåll

Firewire


Jerko

Recommended Posts

okej, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag är värdelös...

Ska jag köpa ett expresscard och sen ett firewireports-kort?

 

Nej, du köper ett expresscard som just innehåller firewire-portar, det jag pekade ut förut stoppar du helt enkelt in i expresscard-luckan i din laptop efter att du har installerat drivrutinerna på cd-skivan som säkert följer med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för hjälpen StenR :)

Du kan kanske också berätta om min dator har tillräckligt bra prestanda för att

jag ska kunna redigera mitt dvx100 material?

Om jag behöver uppgradera mitt grafikkort eller någott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för hjälpen StenR :)

Du kan kanske också berätta om min dator har tillräckligt bra prestanda för att

jag ska kunna redigera mitt dvx100 material?

Om jag behöver uppgradera mitt grafikkort eller någott.

 

Eftersom den inte har en firewire-port inbyggd så är den ju inte direkt gjord för video, men den kör ju Vista och har en hyggligt modern spec så den räcker säkert till att börja med. Det funkar säkert att redigera DV med eftersom du har en hygglig CPU men däremot så kan det väl finnas grafik-pluginer som kräver mer avancerade grafikchip än ditt inbyggda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! hoppar gärna in här med en liten undring! Kan man koppla sin videokamera med en usb-kabel till datorn och föra över film på det viset?Min nyinköpta dator har varken uttag för "firewire" eller en sån där lucka man stoppar in en "adapter" med tre "firewire uttag..Går det att lösa på något vis..eller måste jag köpa en ny dator om jag överhuvudtaget ska kunna redigera film..Datorn innehåller ju Windows moviemaker förinstallerat så jag antar att man måste kunna ladda ner film på hårddisken via dom uttag som finns på datorn..Både kameran och datorn har usb-portar,det måste väl vara nån vits med det? Är det nån vänlig själ som kan tala om för mig om det behövs nån speciell kabel..Jag har provat två olika modeller som passar i både kameran och i datorn..men det funkar inte!! Hjälp en stackars nybörjare om ni kan! Mvh.Rackelhane

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! hoppar gärna in här med en liten undring! Kan man koppla sin videokamera med en usb-kabel till datorn och föra över film på det viset?Min nyinköpta dator har varken uttag för "firewire" eller en sån där lucka man stoppar in en "adapter" med tre "firewire uttag..Går det att lösa på något vis..eller måste jag köpa en ny dator om jag överhuvudtaget ska kunna redigera film..Datorn innehåller ju Windows moviemaker förinstallerat så jag antar att man måste kunna ladda ner film på hårddisken via dom uttag som finns på datorn..Både kameran och datorn har usb-portar,det måste väl vara nån vits med det? Är det nån vänlig själ som kan tala om för mig om det behövs nån speciell kabel..Jag har provat två olika modeller som passar i både kameran och i datorn..men det funkar inte!! Hjälp en stackars nybörjare om ni kan! Mvh.Rackelhane

 

MovieMaker följer med Windows, ingen garanti för att datorn går att använda med en videokamera. Om det går att använda USB för att föra över video med full kvalitet beror på kameramodellen, det finns nuförtiden en USB-video-standard men bara vissa kameror klarar av det. Var har du för kamera och datormodell?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en stationär eller en bärbar dator? Nya laptops brukar ju komma med firewireportar, men det är mer sällsynt på en stationär. På en stationär dator kan man ju då åtgärda problemet genom att dra in ett firewirekort som jag gjorde för ett par månader sedan. Extremt enkelt och billigt, men funkar som sagt bara med stationära datorer och kan vara lite svårt om det är en riktig paketdator, a la Fujitsu Siemens eller så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...