svartkomikern Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 Nån som vet var man kan få tag i fejkdamm för filminspelning? Har redan provat mjöl! 0 Citera
Tuttigodis Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 Tror grus skulle funka, annars kan du ju fixa de i datorn :P 0 Citera
Zyx Graphics Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 vardör inte använda riktigt damm? Det finns gott om damm i dom flesta hem :) Öppna dammsugarpåsen. Helt seriöst nu. Jag filmade damm mot en svart backdrop i ett helt mörk rum med en lampa som bara belyste dammet (alltså inte backdroppen) ställde in fokus på dammet och filmade c:a 10 minuter av det. Sen har jag klippt ner det i 20 sek klipp och lagt de på varann i After Effects. Jag satte på en Levels effekt på varje lager för att mörka det svarta (Se till att bakgrunden blir riktigt svart) Sen skapade jag ett vitt Solid lager under varje damm lager. Dom vita solid ändrade jag till Luma Matt. Det gör du i Track Matt listan som är till höger om Blend modes för varje lager. Om du inte får fram det så kan du trycka på F4 tills det kommer fram). Det gör att allt som är svart blir transparant så att bara dammkornen syns. Sen kan du rendera det till t.ex. en Quicktime animation och se till att du väljer RGB+ALPHA Det gör du i Output Module i Render Queue. När renderingen är klar så kan du lägga in filen över vilket klipp du vill och det kommer att se ut som att det är dammigt. Och slutligen för att svara på frågan så skakade jag bara på backdroppen och voila... damm överallt. Lycka till 0 Citera
svartkomikern Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 Och slutligen för att svara på frågan så skakade jag bara på backdroppen och voila... damm överallt. Lycka till Då ser det ut som om dammet är i luften eller? Tänkte mig nämligen att det bara skulle ligga över lite möbler och golvet någon går på! Kameran måste även kunna färdas runt (i olika vinklar) och det kanske skulle bli lite knepigt då? Varför jag inte bara använder vanligt damm är för att jag behöver rätt mycket och tänker mig att det skulle se mer effektfullt ...mer filmiskt ut om det egentligen var i form av något pulver. Vill att det i en bild ska blåsas upp (bland annat på linsen) när en dörr öppnas. 0 Citera
svartkomikern Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 Tror grus skulle funka Varför inte ...lite finmald sten i åtminstone någon scen där damm ska blåsas upp i luften! 0 Citera
Fürni Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Stendamm är en garanterat dålig idé (även om du går enligt "en gång är ingen gång"-principen så är det ändå rätt otrevligt att andas in). Jag skulle nog köra på talk... 0 Citera
Zyx Graphics Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Ok jag förstår. Då har jag inga tipps. Blev det inget bra med mjöl? 0 Citera
svartkomikern Postad 24 augusti 2008 Författare Postad 24 augusti 2008 Ok jag förstår. Då har jag inga tipps. Blev det inget bra med mjöl? Tycker mjöl klumpar sig och inte riktigt ter sig som damm ...fel färg har det också fast det kan man säkert ordna. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Tycker mjöl klumpar sig och inte riktigt ter sig som damm ...fel färg har det också fast det kan man säkert ordna. Jag tror det hänger på hur du lägger det. man borde försöka spruta ut den i luften det på nått sätt. låta den lägga sig själv 0 Citera
svartkomikern Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Har faktiskt inte testat att låta mjölet lägga sig själv, det kanske skulle se naturligare ut! Måste bara säga att jag uppsakttar allas tips, det och att Panorama Film säljer fejkdamm så det lutar mot att jag skaffar sådant! 0 Citera
Jonis Film Postad 1 september 2008 Postad 1 september 2008 Aska funkar bra, det ser nästan ut som rök, det ligger liksom i luften. 0 Citera
Nicke_92 Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Testa att blanda kakao och mjöl för bättre färg... och så en liten Off-topic kommentar: " Dessvärre är långt gången dammlunga på väg att bli vanligt igen eftersom många läkare inte längre känner igen de tidiga symptomen för dammlunga som en följd av att sjukdomen har varit sällsynt under många år." Haha klantiga läkare... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.