Gå till innehåll

Fejkdamm!


Recommended Posts

vardör inte använda riktigt damm?

Det finns gott om damm i dom flesta hem :) Öppna dammsugarpåsen.

Helt seriöst nu. Jag filmade damm mot en svart backdrop i ett helt mörk rum med en lampa som bara belyste dammet (alltså inte backdroppen) ställde in fokus på dammet och filmade c:a 10 minuter av det. Sen har jag klippt ner det i 20 sek klipp och lagt de på varann i After Effects.

Jag satte på en Levels effekt på varje lager för att mörka det svarta (Se till att bakgrunden blir riktigt svart)

Sen skapade jag ett vitt Solid lager under varje damm lager.

Dom vita solid ändrade jag till Luma Matt. Det gör du i Track Matt listan som är till höger om Blend modes för varje lager. Om du inte får fram det så kan du trycka på F4 tills det kommer fram). Det gör att allt som är svart blir transparant så att bara dammkornen syns.

Sen kan du rendera det till t.ex. en Quicktime animation och se till att du väljer RGB+ALPHA

Det gör du i Output Module i Render Queue.

När renderingen är klar så kan du lägga in filen över vilket klipp du vill och det kommer att se ut som att det är dammigt.

Och slutligen för att svara på frågan så skakade jag bara på backdroppen och voila... damm överallt. Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Och slutligen för att svara på frågan så skakade jag bara på backdroppen och voila... damm överallt. Lycka till

 

Då ser det ut som om dammet är i luften eller?

Tänkte mig nämligen att det bara skulle ligga över lite möbler och golvet någon går på!

Kameran måste även kunna färdas runt (i olika vinklar) och det kanske skulle bli lite knepigt då?

Varför jag inte bara använder vanligt damm är för att jag behöver rätt mycket och tänker mig att det skulle se mer effektfullt ...mer filmiskt ut om det egentligen var i form av något pulver. Vill att det i en bild ska blåsas upp (bland annat på linsen) när en dörr öppnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa att blanda kakao och mjöl för bättre färg...

 

och så en liten Off-topic kommentar:

 

" Dessvärre är långt gången dammlunga på väg att bli vanligt igen eftersom många läkare inte längre känner igen de tidiga symptomen för dammlunga som en följd av att sjukdomen har varit sällsynt under många år." Haha klantiga läkare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...