Bloom Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 Här finns lite info att läsa om Sony´s nya HDV-kamera som släpps inom kort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=27872 http://www.sony-europe.com/PageView.do?site=odw_en_EU&page=PressReleaseDetail§ion=en_EU_Press&pressrelease=1094201865016 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blund Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 [citat=Bloom]Här finns lite info att läsa om Sony´s nya HDV-kamera som släpps inom kort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=27872 http://www.sony-europe.com/PageView.do?site=odw_en_EU&page=PressReleaseDetail§ion=en_EU_Press&pressrelease=1094201865016[/citat] Den är snygg den där :) Strax under 40.000 kr alltså... Och bildkvalitén ska tydligen vara ca 4 ggr bättre jämfört med DV-kvalitét...? Men - kommer det inte dröja bra länge innan dödliga människor kan titta på HD-inspelad video? ( = har tillgång till HD-TV alltså) lr har jag fått allt om bakfoten..? Kanske man bör vänta med sitt XM2 köp tills HD-kamerorna sjunkit ännu mer i pris?? nu är jag förvirrad... X_x 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-pander Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 1080i är väl egentligen ingen höjdare...man vill ju köra progressivt. SVT hade väl enats om 720P? Enda sättet att kolla på HDTV här är väl projektor antar jag, eftersom iaf jag aldrig sett någon hdtv i butikerna. Frågan är ju om man ska skaffa en XL2 eller vänta på nån bra HDV-kamera. Det händer ju så otroligt mycket hela tiden så om man väntar o väntar så kommer man väl aldrig till skott. kul att äntligen hitta ett bra forum :) /M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blund Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 x-pander: nej, väntan är ju ett fenomen som gör att man missar det goda i livet! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Ladda ner testfilmen för att bedömma kvalitén själva! The URL: ftp://md-ftp.sonypictures.com Username/Password (case-sensitive): dude Sweetn3ss 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pekivan Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Den kommande filmen Collateral, regisserad av Michael Mann, är enbart filmad med HD-camera. Anlednignen till detta, enligt Mann själv, är att han ville fånga bakgrundsatmosfären på ett bättre sätt. Allt är filmat på natten i L.A. Då är det är tydligen lättare att få med bakgrunden med en HD-kamera. Fast dessa kameror ligger nog i miljonklassen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-pander Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Livvakterna och Tredje vågen är oxå filmad med sonys 24P...lika så star wars II och nu ep III. Blir otroligt snyggt...men dom ligger på runt 500tusen nånting. :) Kommer komma en uppsjö av HDV-kameror så om man kan vänta lite så är det ju bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Nu blev jag förvirrad... jag funderar på att köpa kameran. Behöver få några saker utredda här. Först, det är väl bara som alla andra kameror, spela in ditt material, lägg in det på datorn och komprimera, bränn din film på cd/dvd, eller? HDTV är väl bara till för att få den maximala effekten, alltså bästa möjliga bild, för det går väl å kolla på materialet var som helst. Eftersom det går att kolla på VHS på en vanlig tv och tvn har mycket högre upplösning, eller blir de problem när bandet/dvd har högre upplösning? tacksam för svar! MVH 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 [citat=palle]Nu blev jag förvirrad... jag funderar på att köpa kameran. Behöver få några saker utredda här. Först, det är väl bara som alla andra kameror, spela in ditt material, lägg in det på datorn och komprimera, bränn din film på cd/dvd, eller? HDTV är väl bara till för att få den maximala effekten, alltså bästa möjliga bild, för det går väl å kolla på materialet var som helst. Eftersom det går att kolla på VHS på en vanlig tv och tvn har mycket högre upplösning, eller blir de problem när bandet/dvd har högre upplösning? tacksam för svar! MVH[/citat] Som med allt annat borde det inte vara några problem att skala om bilden. Men det kens lite som att spela in med DvD kvalitet för att sen slutproducera det hela i VHS. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndySwe Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Collateral är både film och video. Vissa sekvenser är HD och vissa är film. --------------------------------------------------------------------- Technical Specifications for Collateral (2004) Camera Sony HDW-F900 CineAlta Thomson VIPER FilmStream Camera, Zeiss Digiprime Lenses Film negative format (mm/video inches) 35 mm (some scenes) Video (HDTV) Cinematographic process HDTV (1080p/24) ---------------------------------------------------------------------- Det funkar ju såhär, ju högre upplösning/bildkvalitet kommer ju din master få oavsätt vilket format du lägger det på. Varför tror ni man filmar på film även om det bara ska visas på TV (Typ reklam eller musikvideo?) jo, för att ju högre grundupplösning man har från början, destobättre master. Tänk såhär, Du filmar din scen med en vanlig DV kamera. Du filmar exakt samma scen med en filmkamera. Du scannar filmen och kör över den på ett DV band. Vilken kommer ha högst kvalitet? DV bandet med riktig film på såklart. Varför? Högre grundupplösning, större latitud osv.. Oavsätt om vi har HDTV eller PAL så spelar det ingen roll för du har ju ändå en högre grundupplösning. Bara för det säger jag inte att HDV kamera är bra;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted November 21, 2004 Share Posted November 21, 2004 [citat=x-pander]1080i är väl egentligen ingen höjdare...man vill ju köra progressivt. SVT hade väl enats om 720P? Enda sättet att kolla på HDTV här är väl projektor antar jag, eftersom iaf jag aldrig sett någon hdtv i butikerna. Frågan är ju om man ska skaffa en XL2 eller vänta på nån bra HDV-kamera. Det händer ju så otroligt mycket hela tiden så om man väntar o väntar så kommer man väl aldrig till skott. kul att äntligen hitta ett bra forum :) /M[/citat] Jag har sett en HD-plasmaskärm i en Expertbutik för några månader sen. Den stog o rulla med en demoDVD med HDupplösning på. Det var väldigt hög upplösning måste jag säga. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted December 4, 2004 Share Posted December 4, 2004 Testklipp och lite information om redigering till Sony HDR-FX1: http://citv.dip.jp/bm/indexe.html. Videoklippen ser najs ut, stillbilderna ser inte så imponerande ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Såg att inställningarna var på NTSC 29.9 fps Vad är detta, har han visat fel inställningar. All HDfilmning är just fördelen att man slopat PAL o NTSC för man har kommit överens om en standard världen över. Skulle inte gå o köpa denna om det fortfarande finns kvar PAL o NTSC HD kör 25 eller 50 fps. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts