Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är det manus Bock har påbörjat. Då han gärna vill hamna rätt från början ställer han frågan: Är manuset rätt utformat?

Från vad Bock läst, sett och hört tror han att han i alla fall är på rätt spår, men det skulle kännas skönt för honom att få det bekräftat.

Untitled.pdf

Postad

Blandade reaktioner:

Scenrubriken till scen 1 bör vara "INT. NINJAKLOSTER - MEDITATIONSRUM - DAG" eller något liknande. Du skall under inga som helst omständigheter använda förkortningar som "med-rum".

Scenrubriken till scen 2 bör vara "EXT. NINJAKLOSTER - DAG".

Karaktärsnamnen skall bara skriva med versaler när karaktären introduceras, aldrig annars.

"CONTINUED" kan du skippa. Även om det rent formellt inte är fel så är det fult.

Skriv vad vi kan se. Att skriva "Mäster Zu har precis berättat om legenden." är ofilmbart.

Undvik hänvisningar om att saker befinner sig till vänster eller höger såvida det inte är absolut nödvändigt.

/Jakob

Postad

Bock tackar så hjärtligt för svaret, Jakob! Nu kan han rätta till sina misstag och fortsätta helt prickfri!

(Bock lade även märke till att han startade denna tråd i fel forum. Han lovar att detta inte ska upprepas.)

Tillägg (Bock hoppas att någon märker det): Ska karaktärsnamnen skrivas med gemener före replik också?

Postad
Tillägg (Bock hoppas att någon märker det): Ska karaktärsnamnen skrivas med gemener före replik också?

Nej, före replik skrivs de förstås med versaler. Jag var lite otydlig där.

Och för att förtydliga en annan sak: med att "karaktären introduceras" menar jag när karaktären första gången dyker upp i bild och blir beskriven. Även om namnet första gången dyker upp i dialog, som Gao i ditt manus, så skrivs det med gemener (ja, fast med inledande versal förstås). När Gao sedan visar sig för första gången används versaler.

/Jakob

• 2 veckor senare...
Postad

Jag anser att det stycke manus vi har fått ta del av bör ligga en bit in i filmen.

Enligt klassisk filmdramaturgi kommer "plot point 1" ca 30 min. in i en film och brukar vara den sekvens som så att säga "sätter igång" huvudkaraktären.

Jag tycker din scen känns som en sådan, bl a för att han får sitt uppdrag och för att scenen avslutas med att han ser tillbaka på sin barndomsplats.

De första 30 minuterna ägnas åt presentation av bl a huvudkaraktären och huvudkonflikten i filmen. Det gör att publiken knyter an och "hejar" på rätt personer och tycker illa om rätt personer.

Jämför med Star Wars IV (A new hope).

Först häftig rymddramatik. Litet skepp med gulliga robotar anfalls av gigantiskt skepp med otäck nack-knäckande Lord. Vi känner sympati med robotarna & co.

Sedan följer vi dem till ung, snygg bondpojke som vill ut i världen (oxå lätt att identifiera sig med).

Slutligen möter den unge bondpojken en gammal vis trollkarl som räddar honom från ökenskurkar.

När pojkens styvföräldrar dödas av imperiet finns ingen återvändo. Pojken "sätts igång" av ett mission.

Det här är mycket bra filmdramaturgi. Jag anser att din scen bör ligga ungefär som scenen med Lukes besök i Obi-Wan Kenobis ökenhus.

Dina mytologiska/mystiska historier om "svärdet", "GAO" och "De

Södra och De Östra Länderna", "Moderns Universitet" osv. måste ges en förklaring och en tydligare förankring i publiken innan publiken är beredd att följa med på äventyret. Om detta görs väl köper publiken vad som helst - till och med småflickor som lyfter hästar :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...