Gå till innehåll

Slutföra projektet i DVD Studio Pro 4, Ljudspåret dyker inte upp!


Molgamus

Recommended Posts

Hej,

Jag har nu kommit till den delen i mitt projekt där det kommit till att göra menyer och bränna. Jag har klippt ihop allt mitt material till en 2 timmar lång film i Final Cut Pro och sedan använt compressor för att exportera till MPEG-2 5Mbps 2-Pass. Jag använde "DVD 120 minuter"-inställningen i compressor eftersom mina skivor är 120 min.

 

Importerade filen som asset i DVD Studio och la den som track 1. I tutorial jag sett delas filmen upp till en video och en audio-fil. I mitt fall får jag bara en Video-fil. Om jag importerar mitt audio-spår som så blir den totala storleken 6.1GB (får inte plats på en 4.7Gb-skiva).

 

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Efter att ha försökt ett antal gånger så vill det fortfarande inte fungera, jag har exporterat .ac3 fil och .m2v fil samtidigt. "General Error" sa final cut pro när hela nästan var färdigkodad, surt! Hände ett par gånger så jag testade exportera bara en ljudfil, det gick bra. Nu var det filmens tur... fail åter och åter igen!

 

Nu idag så gjorde jag ett nytt försök, satte igång exportering med compressor och la till min destination, submit.

 

Klockan 18:03: Oh yes! nästan klart, nice!

Tre minuter senare: Oj är det klart, nice! Äntligen!

Ett par sekunder efter det: Var fan är filen då? *kollar loggen i compressor*

 

"" Står i slutet...

 

Någon minut senare:

Skriver ett inlägg på voodoofilm forum och undrar hur man slipper detta error!

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, om problem uppstår brukar jag dela upp processen i 2 steg;

1) exportera hela sekvensen som en full DV-fil (om det är DV, annars samma codec som det är) - denna bör bli 26 GB ca

2) importera denna fil i compressor enl tidigare inlägg

Länk till kommentar
Share on other sites

ok låter som en lösning, men compressor som är ett såpass dyrt program borde ju klara av att göra kompressionen direkt tycker man ju. Nu måste jag rensa lite på min hårddisk för att få plats med 26 GB, på min externa disk har jag ca 45GB ledigt men den är formaterad i FAT32 så den klarar ju bara filer som är upp till 4GB. Hur stor blir den omkodade filen? Runt 4,5GB eller?

 

Mitt ljudspår är ju ca 200mb och om videospåret blir ~4,5GB då blir det ju inte så mycket plats över till menyer i DVD Studio, rigth?

Länk till kommentar
Share on other sites

alltid irriternade när inte program funkar - men oftast är det faktiskt användarfel...

 

menyer tar inte så stor plas, men vill du ha mer marginal kan du kopiera MPEG setting till en user defiend och ta lite mindre setting på den (4 istället för 5 mbit).

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag har kodat om med 4,8 i bitrate istället och nu får det plats. Här väl att göra med att de 4,7GB som anges på skivan egentligen är runt 4,35GB pga avrundningen av bytes, 1024kb=1Gb=1 miljon bytes medans det borde vara 1,024gb... Det funkar ju iaf.

Men mina menyer i dvd studio fungerar inte vid simulate. Vad gör man åt det?

 

SBS är väl det svåraste felet en dator kan ha... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag brände till DVD idag, allt fungerar som det ska men det går inte att spola i filmen, men det är lite skit samma. Tyvärr så blir det lite väl påtagligt interlacing när det är mycket rörelse, troligen för att det komprimerats två gånger...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...