deeflex Postad 28 juli 2008 Postad 28 juli 2008 Hej Det är så att jag undrar om det går att filma enklare dokumentärer/intervjuer med en "vanlig" kamera som säljs i mainstreamvaruhusen? Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha en kamera som familjen också ska kunna använda för att filma speciella händelser, men även för mig som lär använda kameran flitigast för exempelvis dokumentärer. Jag är inte inne på att köpa två st just nu, eftersom jag inte alls filmat tidigare och känner att jag inte vill lägga ner mycket pengar på något så här tidigt. Jag har kollat igenom forumet och FAQ:n, där jag bl a hittade http://www.yuri.nu/verkstaden/verkstaden.html och längre ner på sidan, kamerorna Sony MiniDV DSR TRV-5E & Sony Digital8 DSR TRV-125E, vore det något för mig? Tacksam för svar! Mvh, d 0 Citera
jbergman Postad 28 juli 2008 Postad 28 juli 2008 Det är så att jag undrar om det går att filma enklare dokumentärer/intervjuer med en "vanlig" kamera som säljs i mainstreamvaruhusen? Ja och nej. Även en billig kamera ger dig acceptabel bildkvalitet, men ditt problem kommer att vara ljudet. Så se till att den kamera du väljer har mickingång och hörlursutgång, och budgetera för en extern mick. /Jakob 0 Citera
deeflex Postad 30 juli 2008 Författare Postad 30 juli 2008 Hej Jag har hittat JVC GZ-HD3 (hårddisk) utan hörlursutgång och Canon HF100 (minneskort) Båda kostar runt 9000 kr. Hur viktig är det med hörlursutgång? Går verkligen att komma ner i tusenlappar utan den, typ 4000 kr. Rekommenderar du/ni hårddisk eller minneskort? 0 Citera
Team_fagott Postad 30 juli 2008 Postad 30 juli 2008 Köp en kamera med DV-bandare!! Jag rek starkt att du hittar en ed hörlursingång, så att du/den som tar ljud kan rikta micken och ta ljud ordentligt. men framförallt en med mic uttag. Samtiliga kamereros (även dom dyrare) inbyggda mic är värdelös. 0 Citera
deeflex Postad 30 juli 2008 Författare Postad 30 juli 2008 Tror inte jag tjänar på att ha band eftersom allt kommer överföras till datorn ändå. 0 Citera
jbergman Postad 30 juli 2008 Postad 30 juli 2008 Tror inte jag tjänar på att ha band eftersom allt kommer överföras till datorn ändå. Tja, alla överför väl sina filmer till datorn, men band är likväl överlägset i konsumentklassen (och en bra bit uppåt). I synnerhet gäller detta om du vill köra dokumentärt och vill kunna låta kameran rulla länge. /Jakob 0 Citera
Team_fagott Postad 30 juli 2008 Postad 30 juli 2008 dessutom är det si och så med komprimeringen på andra format har jag hört. Inte ett plus direkt när man ska sälja in filmen. 0 Citera
deeflex Postad 30 juli 2008 Författare Postad 30 juli 2008 Hur länge är länge? :) HF10 och HF100 verkar mest intressanta. Utifrån det jag läst så går det att filma typ 14h med dubbel minneskort i HF10 och typ det halva med HF100...i full HD (?). Eftersom jag inte lär spela in så länge, framförallt inte i full upplösning så tror jag minneskort räcker länge. Än är jag inte övertygad om band... =) 0 Citera
deeflex Postad 30 juli 2008 Författare Postad 30 juli 2008 dessutom är det si och så med komprimeringen på andra format har jag hört. Inte ett plus direkt när man ska sälja in filmen. Jag kommer nog inte i det här stadiet sikta på att sälja in mina filmer. 0 Citera
jbergman Postad 30 juli 2008 Postad 30 juli 2008 Utifrån det jag läst så går det att filma typ 14h med dubbel minneskort i HF10 och typ det halva med HF100...i full HD (?). För maxkvalitet gäller 8 GB/timme. Glöm ej heller bort att du saknar bandbackup om din hårddisk sedan skulle få för sig att krascha. Det är inte så kul att bli av med flera timmar video som man aldrig kan få tillbaka. Hur som helst, innan du köper en AVCHD-kamera bör du se till att du har redigeringsmöjligheterna. Det kan alltid vara jiddrigt med nya format. /Jakob 0 Citera
deeflex Postad 30 juli 2008 Författare Postad 30 juli 2008 Måste man använda AVCHD när man spelar in? Med redigeringsmöjligheter, menar du t ex Adobe Premiere? 0 Citera
jbergman Postad 30 juli 2008 Postad 30 juli 2008 Måste man använda AVCHD när man spelar in? Ja, med HF100 alltså. Med redigeringsmöjligheter, menar du t ex Adobe Premiere? Exempelvis, ja. Du vill se till i förväg att du kan redigera ditt material utan problem. /Jakob 0 Citera
deeflex Postad 2 augusti 2008 Författare Postad 2 augusti 2008 Jag kommer nog inte att köpa en med hörslursutgång. Jag missade att skriva i mitt första inlägg att jag till en början kommer ägna mig åt enklare YouTube-dokumentärer (;)). I dagsläget nöjer jag mig med bra bild, ljud kan jag lägga på i efterhand. Kollade lite på FS10/100 och de var grymma i dagsljus men dåliga i mörker enligt recensioner och forum. Hittade JVC Everio GZ-MG330 som däremot har inställningar för filmning i dåligt ljus, dock ingen extern micingång. Så det jag är ute efter är en kamera med en kombination av dessa två: mic+bra bild i mörker. Har själv inte hittat någon, men tipsa om ni hittar någon! I annat fall får jag vänta tills Canon utvecklat sina produkter mer ;). 0 Citera
jeppe_sthlm Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Jag köpte en HF100 och är so far väldigt nöjd. Nu är jag dock ingen video-entusiast i den bemärkelsen (inte än iallafall ;-) - jag har kameran för att dokumentera vår lille son, och vill göra det med bra kvalitet Som sagt - alla verkar hata minneskort och disk, men jag är nog snarare en bandhatare och det står jag för! Att minneskort har en dålig inspelningstid och är dyrt har jag ingen direkt förståelse för. 500 spänn för ett 16GB-kort som räcker till 2h full kvalitet. Ett par sådana klarar man sig långt på och snart kommer 32GB-korten att kosta lika mycket. Att AVCHD är mer komprimerat än HDV och då möljigen ger lite sämre kvalitet kan jag leva med - det är hur som helst sjukt mycket bättre kvalitet än vanlig TV. Att titta på en film inspelad med den här kameran på projektor ger en ohygglig närvarokänsla Att AVCHD är meckigt att redigera - jo, man behöver ju en rätt kraftfull dator. Inget snack om saken. Jag fick köpa en ny, men den gamla var ändå på väg ut. Byggde en hyggligt fet quad-core burk för 6500 spänn, som klarar det med en klackspark. Jag har inte bestämt mig för vilket program jag ska köpa än, men just nu kör jag en evaluation av Sony Vegas och det klarar AVCHD. Det finns väl ett gäng till som gör det också. Smidigheten med att använda minneskort tycker dock jag väger upp mycket. Exempelvis vid inspelning - man behöver aldrig vara rädd för att spela över något eller se till att man är i slutet på bandet. Bara att trycka record och så spelar man in (perfekt när man har en liten krabat som plötsligt hittar på nå't skoj) Sen är det bara att kopiera filmerna från kamera till datorn, vilka jag sedan backar till en server. För att titta på oredigerade filmer har jag en popcorn hour, som rakt av spelar upp filerna från servern utan att knorra. Hur enkelt som helst - allt material finns tillgängligt att bläddra i och titta på med fjärrkontroll och det tar bara några minuter att ladda upp. I mitt fall väger det definitivt upp fördelarna med band - vilka jag absolut också förstår. /Jesper 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.