Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag håller på med ett projekt och i projektet ska ett föremål förvandlas till snö o flyga med vinden.

Om ni inte förstår vad jag menar kan ni kolla här:

http://youtube.com/watch?v=64EjuSEXsYg

På 4:04 när tjejen förvandlas till snö. Så jag undrar hur man kan göra det med After effects. Ge gärna tips eller om det finns någon tutorial skulle jag uppskatta det väldigt mkt ;)

EDIT: Har provat med Andrew kramer's Speed particles men det gick inte så bra :(

Tack i förväg!

/DiiLMaN

Postad

Jag skulle nog spela in skådespelaren framför grennscreen (Keya bort bakgrund med Keylight) och sen börja med att lägga både Shatter och sen scatter (helst CC scatter) effecten i After effects. OBS i den ordningen. Sen skulle jag fejda bort skådespelaren med 2 st keyframes i Opacity.

Sen skulle jag filma söndersmulad frigolit framför en svart duk i ett så mörk rum som möjligt. Se till att belysa bara frigoliten o inte duken för bästa resultat i nästa steg.

Använd dig av fläktar o.s.v. för att få önskat rörelse.

Lägg in frigolit sekvensen i ett lager ovanför skådespelaren o fejda in den samtidigt som du fejdar bort skådespelaren.

under "Mode" (transfer mode) i snö lagret så väljer du SCREEN. Det gör att allt som är svart blir transparant men allt som är vitt syns. Om du inte lyckade att få bakgrunden tillräckligt svart så kan du lägga en LEVELS effect (för att öka kontrasterna) på lagret och se till att det svarta blir riktigt svart genom att dra upp input black och att det vita snön (Frigolit) blir riktigt vitt genom att dra ner input White.

i Shatter effecten så skulle jag välja följande:

View: Rendered

Shape: Glass

Repetitions: 200

Lek lite med force 1 och 2 samt Physics tills du får önskad rörelse.

Antingen så kan du rendera ut sekvensen med en Alpha mask för att sen composa det i ditt projekt framför rätt bakgrund eller så har du rätt bakgrund från början.

Tänk på att belysa skådespelaren så att det matchar ljuset i den miljön hon/han ska vara

Lycka till.

Postad

Jag valde att experimentera fram önskat resultat i CC Pixel Poly då Scatter lätt tar upp en hel del CPU- Maska bort personen, fada masken till vit snösolid som du sedan låter blåsa iväg (Med Pixel Poly, scatter eller vad du nu väljer att använda).

• 2 månader senare...
Postad

Trapcode Form är ju ett sköjj plugin annars o pillra med lite. Har för mig att CreativeCow har en tutorial på någon "Waporizing guy" eller något i den stilen som rätt enkelt borde gå att finjustera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...