Gå till innehåll

10 bits Capture?


tattarn

Recommended Posts

Totalt meninglöst såvidare din kamera inte har anslutningsmöjlighet för HDSDI och att du därpå har utrustning (PC / MAC / CF baserad capture lösning). Datorerna måste ha HDSDI instickskort redo från exempelvis AJA eller BlackMagic Design som hanterar SMPTE 292M signaler, samt därpå även hårddiskar som klarar av att hantera dataflödet.

HDSDI utgången på JVC´s HDV segment kameror skickar ut en rå 4:2:2 ström. På capture sidan justeras manuellt, önskad färgbit.

 

Kör du bandbaserat på din JVC HD110, är det en HDV ström som skrivs och därpå 8 bitars som DSP´n hanterar.

Finns ingen mening med att försöka fånga materialet från bandet som 10 bitars eller att i Post, rendera den råa strömmen som 10 bitars.

 

Videokameror som direkt skriver en 10 bitars HD ström, ligger i regel en del högre i prisklass än HDV segmentet och är inte bandbaserade.

 

Exempel på HighDef format som hanterar 10 bitars färger:

 

* MPEG-2 HD @ 422 Prof

* AVC Intra

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan, som videosync nämner, skaffa ett AJA/BMD kort och ta via detta. JVC:n har, om jag minns rätt, analog komponent utgång och den bilden blir klart bättre än HDV signalen på band.

 

Edit: Och även om kameran bara är 8-bit så finns det fördelar med att spela in det i 10-bitars kvalitet, framför allt om du ska keya och färgkorrigera materialet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan, som videosync nämner, skaffa ett AJA/BMD kort och ta via detta. JVC:n har, om jag minns rätt, analog komponent utgång och den bilden blir klart bättre än HDV signalen på band.

 

Edit: Och även om kameran bara är 8-bit så finns det fördelar med att spela in det i 10-bitars kvalitet, framför allt om du ska keya och färgkorrigera materialet.

 

/Max

 

Man kan val bara kora i 10-bit comp/project, istallet for att tanka in det i 10-bit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde vara så... men jag gjorde lite chroma key-tester, och det blev faktiskt bättre med klipp inspelade i 10-bit. (Sony Z1 > Analog komponent > Decklink kort ).

 

Skumt men sant. Har en ny inspelning i slutet av Augusti, ska testa igen då.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde vara så... men jag gjorde lite chroma key-tester, och det blev faktiskt bättre med klipp inspelade i 10-bit. (Sony Z1 > Analog komponent > Decklink kort ).

 

Skumt men sant. Har en ny inspelning i slutet av Augusti, ska testa igen då.

 

/Max

 

Helt skumt är det inte... Jag har sett blind-tester på bilder tagna med HV20 då man parallelt live-capturat till Svart-magi-kort från component-utgången och även bandat med vanlig HDV... Det var skillnad där... inte överdrivet, men troligtvis tillräckligt om man sysslar med greenscreen.

 

Anledningen jag fått veta är att när man fångar component-strömmen så får man bildsignalen INNAN den går igenom HDV-komprimeringen. Så till att börja med så är det fulla 1920x1080 jämfört med HDV's 1440x1080. En pixelantals-skillnad på 2 073 600 - 1 555 200 = 518 400 pixlar... eller i andra ord... med HDV får man bara 75procent av pixlarna som componenten ger. Och dessutom så kan man sedan trycka ner dessa pixlar i bra mycket effektivare och lätthanterligare codecs än HDV.

 

Men har man bandat med HDV vinner man inte tillbaka dom där pixlarna... då är det mycket bättre att fånga HDV-strömmen via vanlig firewire då den överföringen blir ickedestruktiv. (annars så tar man en HDVström, avkomprimerar det till component, och sedan komprimerar den igen till svartmagikortets codec.)

 

Jag har själv endast filmat på band och tycker det duger gott och väl tills jag skaffar en Scarlet eller någon framtida likvärdig kamera med RAW.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skumt vore det om 10 bit i projekt med 8 bit HDV strömmar under keying skulle ge likvärdigt resultat som att direkt fånga 10 bit från component ( eller annan seriell överföring ) till ett icke Interframe format. Att i grund intanka som 10 bit via seriell länk ger mer data i arbetsflödet innan materialet genomgår någon form utav post process.

Sysslar dock inte alls med keying personligen, så jag yttrar mig inte vidare. Låter bara logiskt redan i grund.

 

MPEG-2 strömmen som HDV profilen ger är bra MYCKET mer komprimerad som RGB ström än vad en rå signal, digital som analog ( SDI kontra Komponent ) skulle vara.

Att skillnaderna ur det männskliga ögats aspekt sedan inte är stora, är en helt annan sak.

Kvantiseringen av datan som en rå signal får genomgå när en MPEG-2 komprimering i HDV profil adderas, är väldigt förstörande.

 

Självklart är det också att Komponent signalen borde utskickas innan DSPn hanterar signalen till HW MPEG2 Encodern i kameran.

Hur processen av en rå signal genererad från sensorn, genomgår komprimering innan utskick till ex. Komponentutgången, är garanterat väldigt varierande från segment till segment av videokameror.

Vågar nog påstå att fallet alltid är så att signalen inte genomgår slutformatskomprimering innan den skickas till utgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde vara så... men jag gjorde lite chroma key-tester, och det blev faktiskt bättre med klipp inspelade i 10-bit. (Sony Z1 > Analog komponent > Decklink kort ).

 

Skumt men sant. Har en ny inspelning i slutet av Augusti, ska testa igen då.

 

/Max

 

Helt skumt är det inte... Jag har sett blind-tester på bilder tagna med HV20 då man parallelt live-capturat till Svart-magi-kort från component-utgången och även bandat med vanlig HDV... Det var skillnad där... inte överdrivet, men troligtvis tillräckligt om man sysslar med greenscreen.

 

Anledningen jag fått veta är att när man fångar component-strömmen så får man bildsignalen INNAN den går igenom HDV-komprimeringen. Så till att börja med så är det fulla 1920x1080 jämfört med HDV's 1440x1080. En pixelantals-skillnad på 2 073 600 - 1 555 200 = 518 400 pixlar... eller i andra ord... med HDV får man bara 75procent av pixlarna som componenten ger. Och dessutom så kan man sedan trycka ner dessa pixlar i bra mycket effektivare och lätthanterligare codecs än HDV.

 

Men har man bandat med HDV vinner man inte tillbaka dom där pixlarna... då är det mycket bättre att fånga HDV-strömmen via vanlig firewire då den överföringen blir ickedestruktiv. (annars så tar man en HDVström, avkomprimerar det till component, och sedan komprimerar den igen till svartmagikortets codec.)

 

Jag har själv endast filmat på band och tycker det duger gott och väl tills jag skaffar en Scarlet eller någon framtida likvärdig kamera med RAW.;)

 

Jag gjorde bara antagandet att det redan hade spelats in pa HDV band, och att man da istallet skulle tanka in det i 10 bit. Inte att man skulle tanka 10 bit direkt fran kameran.

 

Jag vet dock inte hur JVC 110 fungerar, men det har varit snack om att Sony kameror (t.ex. PWM EX1) att de gar igenom komprimering inne i kameran innan det nar SD-HDI. Jag vet dock inte, men jag tror att JVC 100, 110, 250, etc skickar en "ren signal" dar man kan tjana pa 10 bit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet dock inte hur JVC 110 fungerar, men det har varit snack om att Sony kameror (t.ex. PWM EX1) att de gar igenom komprimering inne i kameran innan det nar SD-HDI. Jag vet dock inte, men jag tror att JVC 100, 110, 250, etc skickar en "ren signal" dar man kan tjana pa 10 bit.

 

SD-HDI ? , Du menar HD-SDI (SMPTE 292M)..

Jo korrekt, Sony´s urbotat korkade idé på XDCAM PDW serier nedsamplar 4:2:2 signalen till en 4:2:0 innan utskick, vid utskick uppsamplas signalen återigen till en 4:2:2.

Dvs. maximal dataförlust som gör SDI utgången betydligt mindre attraktiv.

 

Vet inte om JVC´s ProHD segment skickar ut en ren 4:2:2, dock görs det på mina Canon XL-H1or, som jag fortfarande anser att vara den bästa HDV kameran under 100K klassen.

Länk till kommentar
Share on other sites

SD-HDI ? , Du menar HD-SDI (SMPTE 292M)..

Jo korrekt, Sony´s urbotat korkade idé på XDCAM PDW serier nedsamplar 4:2:2 signalen till en 4:2:0 innan utskick, vid utskick uppsamplas signalen återigen till en 4:2:2.

Dvs. maximal dataförlust som gör SDI utgången betydligt mindre attraktiv.

 

Vet inte om JVC´s ProHD segment skickar ut en ren 4:2:2, dock görs det på mina Canon XL-H1or, som jag fortfarande anser att vara den bästa HDV kameran under 100K klassen.

 

Sjalvklart felskrivet av mig, HD-SDI ska det vara.

 

Gissa om jag blev forvanad forst nar jag laste under 100k klassen, jag ar sa himla van vid "dollar" nu sa tyckte det lat helt galet tills jag kom pa att det ar kronor fortfarande i Svea Rike.

 

XL-H1 ar val ocksa de dyraste efter JVC som har over 100k, har Sony nagra "HDV" over 100k?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjalvklart felskrivet av mig, HD-SDI ska det vara.

 

Gissa om jag blev forvanad forst nar jag laste under 100k klassen, jag ar sa himla van vid "dollar" nu sa tyckte det lat helt galet tills jag kom pa att det ar kronor fortfarande i Svea Rike.

 

XL-H1 ar val ocksa de dyraste efter JVC som har over 100k, har Sony nagra "HDV" over 100k?

 

JVC´s ProHD segment ligger dyrare i klass än Canons HDV topsegment (XLH1).

 

Ja, Sony har HDV baserade XDCAM HD system som ligger långt över 100K klass, då är det PDW serien som baseras på PDD medium.

Canon hanterar endast HDV strömmar i 25 mbit / sek (Tape-standard).

Sony´s XDCAM HD system hanterar upp till 35 mbit / sek VBR i MP@HL algoritm, mer kännt som HQ-Mode.

Vid 35 mbit / sek skrivs den fulla SMPTE 1080 standarden, dvs 1920x1080, detta är möjligt just pga nivåbytet av H1440 till HighLevel i MPEG-2 skrivningen.

Sony´s XDCAM HD är det enda systemet i "HDV" klass som klarar av att leverera en fullraster 1080 ström, om vi bortser från HDD baserade konsumentsystem från bla. JVC (TOD skrivning).

HQ-Mode borde till och med inte få klassas som HDV längre, då nivån från HDV standardens H1440 ändras till HighLevel i MPEG-2 strömmen.

H1440 är just en nivå skapad i regel för HDV skrivning, allt över eller icke matchande är inte en HDV standard, även om komprimeringsalgoritmerna är nästintill matchande.

Länk till kommentar
Share on other sites

JVC´s ProHD segment ligger dyrare i klass än Canons HDV topsegment (XLH1).

 

Ja, Sony har HDV baserade XDCAM HD system som ligger långt över 100K klass, då är det PDW serien som baseras på PDD medium.

Canon hanterar endast HDV strömmar i 25 mbit / sek (Tape-standard).

Sony´s XDCAM HD system hanterar upp till 35 mbit / sek VBR i MP@HL algoritm, mer kännt som HQ-Mode.

Vid 35 mbit / sek skrivs den fulla SMPTE 1080 standarden, dvs 1920x1080, detta är möjligt just pga nivåbytet av H1440 till HighLevel i MPEG-2 skrivningen.

Sony´s XDCAM HD är det enda systemet i "HDV" klass som klarar av att leverera en fullraster 1080 ström, om vi bortser från HDD baserade konsumentsystem från bla. JVC (TOD skrivning).

HQ-Mode borde till och med inte få klassas som HDV längre, då nivån från HDV standardens H1440 ändras till HighLevel i MPEG-2 strömmen.

H1440 är just en nivå skapad i regel för HDV skrivning, allt över eller icke matchande är inte en HDV standard, även om komprimeringsalgoritmerna är nästintill matchande.

 

JVC verkar ligga mer at ENG hallet ocksa. Vad kostar en Sony EX1 i Sverige? Jag raknar inte den serien som HDV eftersom det ar en ny sorts komprimering, plus for mig ar det inte "HDV" sa lange man inte spelar in pa miniDV?

 

Men jag kan nog tanka mig att XL-H1 ar bast, XL-A1 tyckte jag var bra, forrutom fargen. Jag gillar Sony pa fargen mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

JVC verkar ligga mer at ENG hallet ocksa. Vad kostar en Sony EX1 i Sverige? Jag raknar inte den serien som HDV eftersom det ar en ny sorts komprimering, plus for mig ar det inte "HDV" sa lange man inte spelar in pa miniDV?

 

Men jag kan nog tanka mig att XL-H1 ar bast, XL-A1 tyckte jag var bra, forrutom fargen. Jag gillar Sony pa fargen mer.

 

Hmm om du menar på JVC´s ProHD segment så ligger det mer åt "Independent filmmaker" hållet än vad det gör åt ENG.

Sony överhuvudtaget är betydligt mer inriktade åt ENG.

Dock så har JVS´s DV25Pro segment flittigt användts inom ENG.

 

EX1 klassas fortfarande som HDV segment, dock som jag sist nämnde, det bör inte få klassas som HDV så länge MPEG-2 strömmens algoritm-nivå inte matchar HDV.

Det vore inkorrekt att påstå att "HDV" inte är HDV bara för att det ligger på ett annat medium än DV-S / DV-L.

Dock så skapades standarden enligt tapemedium.

Solidstate baserad media kan dock fortfarande skriva en fullt kompliant HDV ström.

 

Och när det gäller färgerna, så beror det helt på vilket segment av kameror vi pratar om i Sony vs Canon.

Har alltid personligen tyckt Canons fluorit optiker återgett betydligt skönare färger än vad Sony´s motsvarande segment gjort. För att inte snacka om klassikern Canon XL2´s Cinegamma, underbart skön, men tjatades snabbt ut.

Sony har i Semipro segment enligt mig, för det mesta återgett typiska kalla gråa DV färger.

I övrigt, den underbaraste DV (DVCPRO50) kameran jag någonsin sett utmärkt Cinegamma ifrån är Panasonic´s SDX900.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm om du menar på JVC´s ProHD segment så ligger det mer åt "Independent filmmaker" hållet än vad det gör åt ENG.

Sony överhuvudtaget är betydligt mer inriktade åt ENG.

Dock så har JVS´s DV25Pro segment flittigt användts inom ENG.

 

EX1 klassas fortfarande som HDV segment, dock som jag sist nämnde, det bör inte få klassas som HDV så länge MPEG-2 strömmens algoritm-nivå inte matchar HDV.

Det vore inkorrekt att påstå att "HDV" inte är HDV bara för att det ligger på ett annat medium än DV-S / DV-L.

Dock så skapades standarden enligt tapemedium.

Solidstate baserad media kan dock fortfarande skriva en fullt kompliant HDV ström.

 

Och när det gäller färgerna, så beror det helt på vilket segment av kameror vi pratar om i Sony vs Canon.

Har alltid personligen tyckt Canons fluorit optiker återgett betydligt skönare färger än vad Sony´s motsvarande segment gjort. För att inte snacka om klassikern Canon XL2´s Cinegamma, underbart skön, men tjatades snabbt ut.

Sony har i Semipro segment enligt mig, för det mesta återgett typiska kalla gråa DV färger.

I övrigt, den underbaraste DV (DVCPRO50) kameran jag någonsin sett utmärkt Cinegamma ifrån är Panasonic´s SDX900.

Klart att HDV inte behover vara pa band, men jag tycker det blir for mycket "applen mot paron"-jamforelse da man drar in system dar t.ex solidstatekorten kostar mer an vissa HDV kameror...

 

Att JVC ar ENG baserar jag pa att de verkar ha en stil dar man latt kan broadcast det man filmat over satelit osv. Dvs att den komprimerar till nagon bra standard pa direkten, sjalvklart sa ar de helt OK till Independent ocksa, de har trots allt utbytbar optik och aven jag har klippt serios kortfilm fran JVC GDY 110.

 

Det ar nog just floriten som jag ogillar, min favorit ar nog fortfarande Sony HDR FX1.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

En rad intressanta inlägg men jag saknar en kommentar.

Är inte grunden för allt att de rent matematiska felen vid varje process blir större med 8 bitar än vid 10 bit och att därmed resultatet efter alla matematiska processer är att summan av alla fel är mindre för 10 bitar än för 8 bitar. Detta borde då vara en avgörande anledning varför allt fler redigeringsprogram (t ex Edius) har valmöjlighet att välja 8 eller 10 bitars signalbehandling oavsett källmaterial.

Eller har jag missuppfattat något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och när det gäller färgerna, så beror det helt på vilket segment av kameror vi pratar om i Sony vs Canon.

Har alltid personligen tyckt Canons fluorit optiker återgett betydligt skönare färger än vad Sony´s motsvarande segment gjort. För att inte snacka om klassikern Canon XL2´s Cinegamma, underbart skön, men tjatades snabbt ut.

Sony har i Semipro segment enligt mig, för det mesta återgett typiska kalla gråa DV färger.

I övrigt, den underbaraste DV (DVCPRO50) kameran jag någonsin sett utmärkt Cinegamma ifrån är Panasonic´s SDX900.

 

Det där är ju en smaksak. Det lilla jag har jobbat med XLH1 så tycker att med standardinställningarna att färgerna är grymt dåliga. Finns ju ett skäl till varför de flesta försöker efterlikna Sonys färger. Men som sagt var och en gillar sin grej.

 

Sonys var på 4:2:2 i EX1:an http://forums.creativecow.net/readpost/142/856535

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...