r_kowalski Postad 20 juli 2008 Postad 20 juli 2008 hejsan alla, Jag ska påbörja ett lång-/kortfilmsprojekt snart och behöver köpa en ny kamera. Jag vet ingenting om videokameror och har lite svårt att veta vad jag letar efter, men min budget ligger på 15000kr och har kollat in canon hv20 som visst har ett cinema mode. Är det något som märkbart påverkar långfilmskänslan? Valet står mellan den och en sony hdr-sr12. Blev för övrigt mycket imponerad av denna: man kanske köper till en brevis adapter i framtiden. Fungerar den på både sony- och canonkameran? Det kanske kommer någon ny intressant videokamera snart? Har någon en bra sida med bra och lättförståelig teknisk fakta (utöver voodoofilm) om (hd/hdv) kameror med inriktning på just långfilm? mvh regina 0 Citera
Martin Öberg Postad 20 juli 2008 Postad 20 juli 2008 Ställde precis samma fråga nyss, och det hjälper nog dig med. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=20896 0 Citera
r_kowalski Postad 20 juli 2008 Författare Postad 20 juli 2008 jepp, håller koll på den. undrar också om man bör vara medveten om något särskilt när man beställer en videokamera från staterna? 0 Citera
Martin Öberg Postad 20 juli 2008 Postad 20 juli 2008 jepp, håller koll på den. undrar också om man bör vara medveten om något särskilt när man beställer en videokamera från staterna? Du måste se så att kameran filmar i PAL och inte i NTSC vad jag har förstått det som. 0 Citera
ODDNAME Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Och lägg på 33% av hela kostnaden, att räkna utan moms och tull är dumt och blåögt. Man kan inte räkna på en budget utan att veta vad det kan landa på som mest ;) 0 Citera
Cherry Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Du bör veta skillnaden mellan PAL och NTSC och se till att du får det du vill ha. Ingen förödande skillnad om det skulle bli fel dock. var fick du 33% ifrån Oddname? jag som var så säker på att det är 25% moms och 7,5% i tullavgift, det blir 32.5% sammanlagt (kanske var det du tänkte på och avrundade uppåt?) Tyvärr så läggs momsen på först, och sen dras det 7,5% i tullskatt efter det, lätt att missa, blir ganska mycket mer pengar oftast. Handlar ni från ett annat EU land är det ingen tullavgift eller moms. Mvh fo8 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.