Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Undrar om ni kan rekommendera mig bra redigeringsprogram?

Jag är (som namnet antyder) nybörjare, och det jag skulle vilja kunna göra med programmet är att justera färg, ljus, skärpa och sånt - och att enkelt kunna texta (översätta det som sägs).

Jag har begränsad budget.

Vad rekommendererar ni?

Det jag har i datorn just nu är programmet som kom med kameran (Sony HDR SR11E), Pciture Motion Browser, som jag inte tycker verkar kunna göra någonting förutom att klippa scener. Jag har Windows movie maker. Och nåt som heter Sonic Roxio MyDVD plus (kom med datorn - hör till dvd-brännaren), där man kan justera lite grann, men det blir jättekonstigt - man har ingen kontroll egentligen. Dessutom kan man inte texta i det.

Vad rekommenderar ni? Det är lite hopplöst att behöva konvertera filen hit och dit för att kunna öppna den i olika program för olika funktioner. Vore bra och ha allt i ett liksom. :)

Postad
Hej!

Undrar om ni kan rekommendera mig bra redigeringsprogram?

Jag är (som namnet antyder) nybörjare, och det jag skulle vilja kunna göra med programmet är att justera färg, ljus, skärpa och sånt - och att enkelt kunna texta (översätta det som sägs).

Jag har begränsad budget.

Vad rekommendererar ni?

Det jag har i datorn just nu är programmet som kom med kameran (Sony HDR SR11E), Pciture Motion Browser, som jag inte tycker verkar kunna göra någonting förutom att klippa scener. Jag har Windows movie maker. Och nåt som heter Sonic Roxio MyDVD plus (kom med datorn - hör till dvd-brännaren), där man kan justera lite grann, men det blir jättekonstigt - man har ingen kontroll egentligen. Dessutom kan man inte texta i det.

Vad rekommenderar ni? Det är lite hopplöst att behöva konvertera filen hit och dit för att kunna öppna den i olika program för olika funktioner. Vore bra och ha allt i ett liksom. :)

Helt klart ska du ha pinnacle studio. Köp pinnacle studio ultimat.Det komemr du lånt på som nybörjare.

Det finns mer än vad folk tror i det programet.

:)

Postad
Helt klart ska du ha pinnacle studio. Köp pinnacle studio ultimat.Det komemr du lånt på som nybörjare.

Det finns mer än vad folk tror i det programet.

:)

Ja fler buggar änn vad du vågar fantisera om (sök på pinnacle här i forumet så förstår du). Köp premiere elements. bra nybörjarprogram+ att det sänker inlärnigströskeln när du är redo att ta steget mot premiere pro eller final cut.

Postad
Ja, såvitt jag vet :)

Låter bra. Laddar ned testversionen nu från Adobe. :)

Tack för alla svar. Kom gärna med fler tips!

Uppdaterat:

Äsch, det här har ju samma konstiga rutor att klicka på för att justera färger, ljus och skärpa och sånt som MyDVD plus har. Jag vill ha mer kontroll. Som typ i photoshop - att man kan ställa in värdena själv, dra i kurvor osv...

Sedan begriper då inte jag hur textningen ska gå till? Hittar bara titles - att man lägger EN text på liksom. Inte att man kan texta... Finns inte i hjälpen heller.

Postad

"textning"

1. lägga text som i "titeltext" motsv.

eller

2. lägga text som i översättning till vad som sägs i ljudet

Texta som i alt.2 finns inte vad jag vet något speciellt verktyg inbyggt i Premiere, utan är något man iaf i mer professionella sammanhang använder ensamstående program eller vissa fall plugin. Jag har nog inte sett det inbyggt i något av de vanligare redigeringsprogrammen, men jag kan ha missat. För de mindre klippen jag brukar jobba med så använder jag "titles" funktionen. Man gör en mall och sen skriver i mening för mening.

Postad
"textning"

1. lägga text som i "titeltext" motsv.

eller

2. lägga text som i översättning till vad som sägs i ljudet

Texta som i alt.2 finns inte vad jag vet något speciellt verktyg inbyggt i Premiere, utan är något man iaf i mer professionella sammanhang använder ensamstående program eller vissa fall plugin. Jag har nog inte sett det inbyggt i något av de vanligare redigeringsprogrammen, men jag kan ha missat. För de mindre klippen jag brukar jobba med så använder jag "titles" funktionen. Man gör en mall och sen skriver i mening för mening.

Alternativ 2 är vad jag är ute efter. Hur gör man det då? I Premiere elements? Alltså om man nu ska ha ett annat program för det? Eller gör man allt klart i Elements och sen importerar i textningsprogrammet och sparar därifrån? Eller?

I Windows movie maker går det att texta direkt, men för att kunna redigera i det programmet måste jag konvertera till wmv (eller avi antar jag, men det går inte i Motion Pictue Browser - kan bara konvertera till wmv eller mpeg2) - mpeg2-filen direkt från kameran blir bara en ljudfil i windows movie maker av någon anledning.

Det känns så trist att behöva konvertera flera steg bara för att texta liksom.

En annan fråga:

I proversionen av Premiere, alltså inte elements - finns det bättre möjligheter till "maneull" kontroll av vad som i fotosammanhang kallas bildbehandling (jfr Photoshop)? Vet inte vad det kallas i filmsammanhang... :)

Jag vill inte bara klicka på en färdig ruta, jag vill kunna anpassa själv.

Postad

Ok, tja moviemaker har jag inte tittat på sen XP kom typ. Annars får någon annan svara eller om du kollar runt på nätet, här är ett förslag - http://www.99.se/videoproduktion/53901-texta-min-film.html

Angående färgkorrigering som det heter på videospråk så är ju bara att söka omkring på nätet så får du massor av bilder från hur det ser ut.

Ett exempel

http://www.creativecow.net/articles/velte_mike/premiere-pro/images/ecw.gif

Postad
Ok, tja moviemaker har jag inte tittat på sen XP kom typ. Annars får någon annan svara eller om du kollar runt på nätet, här är ett förslag - http://www.99.se/videoproduktion/53901-texta-min-film.html

Angående färgkorrigering som det heter på videospråk så är ju bara att söka omkring på nätet så får du massor av bilder från hur det ser ut.

Ett exempel

Det de tipsade om i den där länken verkade urkrångligt... det vågar jag mig inte på. Men tack för tipset i alla fall! :)

Är bilden en skärmdump från Premiere?

(Jag vet att folk brukar säga att man ska googla och söka allting, men det är faktiskt inte alltid helt självklart enkelt för alla... :) )

Postad

Underskatta inte sökmotorerna.

Genom att skriva ex: color correction premiere i google och välja att söka på bilder så får man en ganska bra uppfattning hur det kan se ut i vilket program man nu väljer.

Resultat: http://images.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=OpR&resnum=0&q=color%20correction%20premiere&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Skriv Avid istället för premiere så får du Avid, och byter du till Sony Vegas så ... osv.

Du kan få mycket snabbare svar på många av frågorna med bara några enkla sökord alltså. Framförallt när det gäller bilder och filmer då det är omständigt att som svarare skapa skärmdumpar och sen göra de tillgängliga på nätet.

Dessutom är det god forums-sed att söka först och fråga sen. Men hittar man inte så hittar man inte och då frågar man. :)

Postad

Tack för tipset!! Det är ju mycket lättare när man vet vad man ska leta efter... :) Som sagt, visste ju inte ens vad den korrekta termen motsvarande bildbehandling var! :) Och det är väl inte fel att fråga på ett forum så här där säkert många använder sig av programmet ifråga om man kan justera färger, ljus och skärpa och sådant manuellt? Det räcker ju med ett enkelt ja eller nej, skärmdumpar behövs inte. :)

Fy s***n vad jag är arg! 30-dagars testversionen jag laddade ned av Premiere Elements igår, har redan gått ut så jag kan inte använda den längre! Hallå, det har gått EN dag, inte TRETTIO! Fy f*n. Jag är inte redo att köpa det än, vet ju inte om det passar mig ännu, efter att ha öppnat programmet en enda gång! Vad gör man?? Tips? (har mejlat Adobe, men tvivlar på att de kommer att hjälpa mig... hur ska jag kunna bevisa att jag laddade ned det igår och inte för en månad sedan? Men vi får väl se...)

Postad
Ja fler buggar änn vad du vågar fantisera om (sök på pinnacle här i forumet så förstår du). Köp premiere elements. bra nybörjarprogram+ att det sänker inlärnigströskeln när du är redo att ta steget mot premiere pro eller final cut.

final cut är la inget nybörjar program alls?

lite knepigare att bara hoppa igång så där om man aldrig pillat med redigerin innan

fattar aldrig varför alla hackar på pinnacle. har aldrig strulat för mig..:/

men smaken är som baken

Postad
final cut är la inget nybörjar program alls?

lite knepigare att bara hoppa igång så där om man aldrig pillat med redigerin innan

fattar aldrig varför alla hackar på pinnacle. har aldrig strulat för mig..:/

men smaken är som baken

Finalcut express är rätt enklet. Premiere elenets är inte svåre änn pinnacle (fast här bestämer användaren över programmet och inte tvärtom)

Jag har hållit i utbildnigar i pinnacle..aldrig mer!

Det är låst och saknar manuella funktioner (läs:användarvänlighet) buggigt så man kräks. Vad jag minns stöds inte AVI formatet fullt ut.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...