Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag håller på med en musikvideo och idag spelade vi in 60 Min GreenScreen.

Jag loggade in det med Premiere (Alltså Capture) och det blev bara 12 GB. Om jag kollar på klippen med Windows media Player så ser de jättebra ut, No complains.

Jag exporterade 3 min ut från Premiere i formatet QT Animation och dom 3 minuterna blev 41 GB. Mmmmmmm kliar mig i skallen.

Filerna som Premiere importerade (Capture) blev MPEG men after effects vägrar ta in dem.

Jag vill få ut videon från premiere med högsta möjliga kvalitet utan att överdriva. 3 min behöver inte bli 41 GB, känns som att det inte borde bli större filer än vad det var från början eftersom i så fall hittar Premier på en massa data som inte fanns med på originalvideon.

Vad ska jag exportera i för format om jag vill behålla Capture kvaliten utan att få jättestora filer?

Juste filmade med en Canon HV30 (borde inte spela roll men hellre för mycket info än för lite)

Anyone????? Tipps!

Postad
Hej. Jag håller på med en musikvideo och idag spelade vi in 60 Min GreenScreen.

Jag loggade in det med Premiere (Alltså Capture) och det blev bara 12 GB. Om jag kollar på klippen med Windows media Player så ser de jättebra ut, No complains.

Jag exporterade 3 min ut från Premiere i formatet QT Animation och dom 3 minuterna blev 41 GB. Mmmmmmm kliar mig i skallen.

Filerna som Premiere importerade (Capture) blev MPEG men after effects vägrar ta in dem.

Jag vill få ut videon från premiere med högsta möjliga kvalitet utan att överdriva. 3 min behöver inte bli 41 GB, känns som att det inte borde bli större filer än vad det var från början eftersom i så fall hittar Premier på en massa data som inte fanns med på originalvideon.

Vad ska jag exportera i för format om jag vill behålla Capture kvaliten utan att få jättestora filer?

Juste filmade med en Canon HV30 (borde inte spela roll men hellre för mycket info än för lite)

Anyone????? Tipps!

Jobbar du mellan Mac o PC eller bara PC?

HDV (Det din kamera kor) ligger pa ca 25 mbps, dvs ca 12 GB per timme (samma som DV).

Det finns grejer fran "cineform" men de kostar ca 600-1200$ tror jag. Annars tror jag nog du far bita det sura applet da det inte finns nagot gratis "ProRes" till PC. Jag vet inte hur det ar med DVCpro HD om det funkar pa PC, jag vet att det inte funkar att gora DVCpro HD pa Mac o fora over till PC (precis som HDV pa Mac till PC). Dock sa tror jag DVCpro HD skulle bli runt 40 GB per timme ocksa (da det i princip ar som 4st DV strommar i 1080)...

Postad

HDV är inte HD. HDV är hårt komprimerad HD med Long GOPS. HDV är ett utmärkt format med vissa brister. Alla format har för- och nackdelar.

Det som du upplever som konstigt dvs att HD tar 12GB samt att samma HD tar mycket fler GB beror på att det inte är HD som jämförs med HD. Du jämför inte samma saker.

Som High1ander förklarade är det olika storlek på videoströmmarna beroende på vilken komprimering du använder.

HD i 1920x1080 ger cirka 2k i pixelström. HD i 4k är mer än fyra gånger så stor. Red-kameran har lite mer än så i pipen.

Lägg därtill om du visar i 8-bitars eller 10-bitars färgupplösning. Lägg därtill färgomfånget i HD som kan vara 4:4:4 medan HDV är 4:2:0 eller 4:1:1.

Om du går från HDV i 8 bitar till HD i 10 bitar så blir filen mer än 16 gånger större.

Du har inte skrivit om du har ljud i dina filer eller inte.

Ljudfilens andel är viktig i projektet. HDV använder mp3-formatet som är ljudspåret i MPEG-2. Berdoende på vilken A/D-omvandlare kameran har kan de ske med en upplösning på 12-16 bitar. För att sedan komprimeras ner till mp3.

Du har inte angett vilket ljudformat du har i din uppkonveterade HD-fil. Filerna växer med upplösningen också.

Men du är inte ensam om att blanda ihop HDV med HD. Det är vanligt förekommande. Det är lite grann att säga att eftersom du åker på Storgatan måste du få med dig lika mycket packning. Men om du har en cykel orkar du med 12 GB men om du har en lastbil orkar du med 490 GB.

Slutligen HD finns i flera varianter; men HDV inte lika med HD. Men den ursprungliga logiska missen är när du satt 1=16 och blivit fundersam varför 16 är större än 1. Du får läsa teknisk specifikation istället för reklamens grumliga text.

Postad

Men hur skulle ni göpa om ni ville få ut materialet för att keyas?

Testade Adobe Media encoder och exporterade till QT H264 men färgen blev mattare.

Varför kan inte AE importera originalfilerna?

Juste. jag kör PC. har Mac oxå men det blir ändå mest PC

Postad
Men hur skulle ni göpa om ni ville få ut materialet för att keyas?

Testade Adobe Media encoder och exporterade till QT H264 men färgen blev mattare.

Varför kan inte AE importera originalfilerna?

Juste. jag kör PC. har Mac oxå men det blir ändå mest PC

Det framgår inte vilka inställningar du har i ursprunglig fil.

Color Space RGB eller YYrYg. Konverteringar till och från RGB tappar färg.

Color Depth 8 bitar eller 10 bitar.

Exportera inte till QT MP4/h.264 då tappar du färgmättnad; välj h.264 direkt.

Sedan framgår det inte vad du har för inställningar i monitor eller på dataskärm. Det finns olika inställningar för färgtemp mm.

Om du har en konsument-TV eller så har den egna färgkretsar som "förbättrar" bilden. Du vet med andra ord inte vad du tittar på ditt material i för "försköning".

Postad
Det framgår inte vilka inställningar du har i ursprunglig fil.

Color Space RGB eller YYrYg. Konverteringar till och från RGB tappar färg.

Color Depth 8 bitar eller 10 bitar.

Exportera inte till QT MP4/h.264 då tappar du färgmättnad; välj h.264 direkt.

Sedan framgår det inte vad du har för inställningar i monitor eller på dataskärm. Det finns olika inställningar för färgtemp mm.

Om du har en konsument-TV eller så har den egna färgkretsar som "förbättrar" bilden. Du vet med andra ord inte vad du tittar på ditt material i för "försköning".

OK. Hur får jag fram all info som du vill veta? 8 eller 10 bit och om den är i RGB eller YYrYg

Vad min skärm har för inställningar vet jag inte exakt. Den är inte kalibrerad eller nått sånt.

Postad

Om du inte har en kalibrerad monitor ska du helst inte göra färgkorrigeringar.

Din inställning av timeline/sekvens bestämmer hur du sparar materialet. Leta i preferenser och inställningar.

Leta även i vilken codec du valt att komprimera till.

Om du hoppar med RGB och luma&chroma får du avrundningsfel varje gång.

Det kan vara bra att investera lite av din tid på att bestämma vilket arbetsflöde du ska ha genom redigeringen.

Postad

Du har så rätt.

Frågan om arbetsflödet håller på att döda mig. Har sån huvudverk.

Det som är greenscreen kommer att ha c:a 40% av video kanske mindre.

Låten är 3:26. Jag har knappt 60 Min av Greenscreen material.

Min idé var att rendera ut de olika utsnitten och keya dem och göra en del effekter som ska vara i bakgrunden. Sen tänkte jag rendera ut de från After effects och importera in det i Premiere för klippning.

Jag vet att det värkar dumt att keya och lägga effekter på alla klipp men det är svårt att välja ut vilka klipp jag ska använda innan jag har resten av materialet. Resten ska filmas den 28 & 29 Juli på lite utvalda platser och det är egentligen det som är själva stommen av videon.

Eftersom jag har semester nu så tänkte jag ha så mycket klart som möjligt så att det blir färdig klippmaterial tills då när jag har resten av materialet så att det går snabbt att klippa ihop videon.

Jag vet att det är långt ifrån det bästa sättet att jobba men det är min andra video o jag har mycket att lära mig.

Dessutom så har jag en massa duktiga personer som svarar på mina frågor här på forumet. Kanske jag lär mig ett smart arbetsflöde inom kort. Videon kommer att bli skitbra Det vet jag o det är huvudsaken.

Seriöst. Hur skulle ni gjort? :)

Postad

Grejen ar att du har det i HDV med ett colorspace 4:2:0 (4:2:0 vilket ar samma kvalite/mangd som 4:1:1).

HDV, ar ocksa inte heller 1080*1920, utan ar 1080*1440, dar pixlarna ar 1.33 i pixel aspect ratio, vilket gor det till 1080*1920 i storlek men inte i pixel count (dettar ar bara en liten reminder for sen nar du oppnar en comp eller i sa i AE, eller om du konverterar filerna, sa kan det se ihopklamt ut).

Aven fast du nu har en dalig colorspace pa bara 4:2:0, sa borde du nar du kor color correction o green screen key jobba i en 4:2:2 timeline/composition/project. Du kommer inte fa mer information, men "den nya som skapas i och med effekter och sa kommer kunna utnyttja den mer precisa color space:en", istallet for att den ocksa komprimeras sonder.

Sa om du vill gora detta sa ar det uncompressed 8 bit 4:2:2 som galler eller animation 8 bit 4:2:2. Sen jobba i en composition med de installningarna.

Alternativt kora pa cineforms grejer.

Postad
[...]

HD i 1920x1080 ger cirka 2k i pixelström. HD i 4k är dubbelt så stor. Red-kameran har lite mer än så i pipen.

[...]

Detta blir offtopic men... det var så länge sedan jag lekte besserwisser... det går 4 st 2k-bilder för att fylla upp en 4k-bild... inte 2x2k... för glöm inte att när man dubblar k'antalet så dubblar man både höjd och bredd. 2k är i 16:9: 2048 x 1158 = 2 371 584 pixlar, 4k är 4096 x 2314 = 9 478 144 pixlar;)

Postad
Detta blir offtopic men... det var så länge sedan jag lekte besserwisser... det går 4 st 2k-bilder för att fylla upp en 4k-bild... inte 2x2k... för glöm inte att när man dubblar k'antalet så dubblar man både höjd och bredd. 2k är i 16:9: 2048 x 1158 = 2 371 584 pixlar, 4k är 4096 x 2314 = 9 478 144 pixlar;)

instämmer

Postad
Tack för svaret. Ska göra så. Har precis skaffat en 500 GB hårddisk till så det borde räcka för att köra i 4:2:2

Okomprimerad 8-bit HD i 4:2:2 är ca 100 MB/Sek så det blir tajt på en disk, rent fartmässigt. Men två diskar stripat funkar, åtminstone så länge dom inte är fulla. Ett bra, men ngt kostsamt alternativ är Cineform Aspect HD (förutsatt att datorn kommer överens med pluggen).

Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...